|
|
|
|
|
Nybokslistan
Bokåret sträcker sig från 1 juli föregående år till 30 juni innevarande år. Detta för att vi skall få
tid att läsa alla böcker som ges ut under bokåret innan Flyglitteraturträffen i oktober. Alla böcker granskas
av en grupp vana flygboksläsare enligt de kriterier som ligger till grund för begreppet Flygbok. Se vidare under kriterier.
|
|
|
|
Nybokslistan 2014 - 2015 |
|
|
1. Heinkelflüg i Sverige
|
|
|
|
Författare: Mikael Forslund
Förlag: Mikael Forslund Produktion
ISBN: 9789197767774
Format: 190 x 240 mm, 352 sidor inbunden
Mikaels senaste bok handlar om de 122 flygplan av fabrikat Heinkel som funnits i Sverige och då i Marinens flygväsende och
i Flygvapnet. Perioden sträcker sig från 20-talet fram till 50-talet. En stor del av boken handlar om de olika versioner av
flygplan som gick under benämningen Hansa. Därefter följer de lite mer udda Heinkelplanen på 30-talet och så skolflygplanen
Sk 4, Sk 5 och Sk 6. Den nästa stora delen av boken handlar om de lite mer kända Heinkel He 114 och He 115, S 12 och T 2
vilka författaren tidigare har omskrivit i egna publikationer. Avslutningsvis kommer ett kapitel om besökande Heinkelflygplan
och nödlandade sådana under andra världskriget. Vi får också en resumé runt den s k Sitas-Heinkeln som är under återuppbyggnad
i Varberg. De sista sidorna är de enda i färg och utgörs av profilteckningar av Thierry Vallet.
I denna bok finns över 800 bilder på dessa Heinkel-flygplan!!!
|
|
|
|
2. Vingar på vattnet
Boken om uppfinnaren, flygpionjären, konstnären Axel Holmström
|
|
|
|
Författare: Jan Malmstedt
Förlag: Trafiknostalgiska förlaget
ISBN: 9789186853686
Format: 250 x 175 mm, 62 sidor
Han var en man som använde båda hjärnhalvorna. Gävlepojken Axel Holmström visade tidigt begåvning både som konstnär
och uppfinnare. Som konstnär startade han i slutet av 1800-talet en reklambyrå. På fritiden byggde han avancerade
flygplansmodeller. Han kombinerade sina kunskaper och konstruerade en epokgörande maskin för den grafiska branschen
som blev världsledande. Det gjorde honom rik och han förverkligade ett drömprojekt – att bygga Sveriges första sjöflygplan.
|
|
|
|
3. Svedinos Bil & Flygmuseum
|
|
|
|
Författare: Miro Tallvod
Förlag: Trafiknostalgiska Förlaget
ISBN: 9789186853693
Format: 300 x 300 mm, 80 sidor, inbunden
En soffbordsbok som hyllar samlingen flygplan och bilar som finns på Svedinos Bil & Flygmuseum i Ugglarp, Halland. Inget
för er som gillar att läsa om cylindervolym och årsmodellers uppdatering utan bara en flirt med vackra linjer, härlig patina
och ödmjukhet inför denna fantastiska samling.
Svedinos Bil & Flygmuseum är en av Europas största samlingar av gamla bilar och flygplan. Samlingen omfattar över hundra bilar,
runt fyrtio, motorer, bruksföremål och mycket annat.
|
|
|
|
4. Hermann Göring och Sverige
- Från flyghjälte till massmördare
|
|
|
|
Författare: Lennart Andersson
Förlag: Z-förlaget
ISBN: 9789163319310
Format: 224 sidor inbunden
Hermann Göring var en av dem som bar det största ansvaret för den tyska nazistregimens illdåd. I unga år var han stridsflygare
och det var som pilot som han för första gången kom till Sverige. Han bodde under en period på tjugotalet i Stockholm, gifte
sig med en svenska och gjorde senare flera besök här i landet.
Vad hade Göring egentligen för sig i Sverige? Han var flygare till yrket och verksam med anknytning till flyget i hela sitt
vuxna liv. Hans kontakter med Sverige fortsätter ända in på 1940-talet, då vi desperat försökte rusta upp vårt försvar och
Göring var den som ytterst bestämde över exporten av tysk krigsmateriel. Han påstod sig värna om svenska intressen, men
ondgjorde sig ofta över den svenska pressens frispråkighet. Tack vare Görings svenska släktingar fanns en inofficiell kanal
mellan Stockholm och Berlin under kriget.
Det var Svenska Lufttrafikaktiebolaget, Sveriges första flygbolag, som anställde Göring och boken innehåller även en historik
över detta företag.
Hermann Göring och Sverige är en blandning av person-, flyg- och företagshistoria, där kända personligheter passerar i revy
och där många av de myter som uppstått kring Göring i Sverige avlivas.
|
|
|
|
5. Örnen har landat – på en åker
Piloten som flög mot friheten
|
|
|
|
Författare: Lars Westman
Förlag: Carlssons Förlag
ISBN: 9789173316743
Format: 122 sidor inbunden
I september 1944 flydde trettiotusen balter över havet till Sverige. Det var den första stora flyktingvågen i modern tid
till vårt land. Många omkom i höststormarna. Familjen Lepp kom fram och kunde börja ett nytt liv. Det enda de fått med sig
i flykten var familjens fotografialbum. Några av bilderna finns i den här boken.
Mamma Salmi och hennes pojkar hade flytt i en fiskebåt och landat i Spillersboda i Roslagen. Pappa Eduard Lepp flydde i
ett bombplan med tyska hakkors på vingarna och landade på en åker på Gotland. Bakgrunden till den stora flykten var det
maktpolitiska spelet i krigets slutskede. När ryssarna invaderat Estland 1940 hade estländarna tvingats ge upp. Landets
flygvapen bestod av några omoderna dubbeldäckare, typ Fokker och Heinkel, En av piloterna var Eduard Lepp. När tyskarna
sedan invaderade Estland 1941 sågs de av många som befriare. De estniska flygarna gick in i tyska förband och fortsatte
striderna mot ryssarna.
Slutet kom i september 1944. Estlands huvudstad Tallinn bombades av ryssarna och föll. I tusentals båtar flydde människorna.
Eduard Lepp kom undan i sista ögonblicket. I sitt tyskregistrerade Fokker och i sin tyska uniform flög han på sitt sista
uppdrag in mot de ryska linjerna. Men istället vände han och flög mot Sverige. Mitt i den stora estniska tragedin överlevde
han och hans familj. Estland hamnade i Sovjetunionen. Eduard och Salmi Lepp fick aldrig uppleva när Estland åter blev fritt.
Men Lasse Westman följde med när deras barn for tillbaka och hittade det gamla huset som familjen flytt från en gång och där
tiden stannat. På väggen hängde en bild av mamma Salmi. Och Eduards flygarstövlar stod kvar som om de väntat på honom.
|
|
|
|
6. Sinking the Beast
The RAF 1944 Lancaster raids against Tirpitz
|
|
|
|
Författare: Jan Forsgren
Förlag: Fonthill Media
ISBN: 9781781553183
Format: 234 x 156 mm, 160 sidor inbunden. Text på engelska.
Efter tre bombräder under hösten 1944 klarade tunga brittiska Lancaster-bombare slutligen att sänka det fruktade tyska
slagskeppet Tirpitz vid norska Tromsø. Många föregående försök hade gjorts inklusive attack med miniubåtar och
hangarfartygsbaserade flygplan vilket endast hade skadat fartyget. Genom hela kriget hade Tirpitz blivit ett fruktat hot
från det tyska riket med ett nästan mytomspunnet rykte. I mitten av 1944 blev RAF:s 5:e bombgrupp tilldelat uppdraget att
sänka fartyget. Den första räden med kodnamn Operation Paravane orsakade kraftiga skador med sovjetbaserade Lancasterbombare.
Tirpitz flyttades närmare Tromsø för att repareras vilket betydde att det kunde nås från de brittiska öarna. Den sista räden
blev en succé. Varje Lancasterbombare bar med sig en 12000-punds högexplosiv "Tallboy"-bomb. Trots kraftigt luftvärn lyckades
man att få in flera avgörande träffar. Fönster krossades och hus skakade kraftigt på nästan 5 kilometers avstånd. En
Tallboy-bomb träffade tillfälligtvis den ö där luftvärnet fanns och tystade detta. Träffar nära och en direktträff
pulveriserade fartyget. Tirpitz slog runt och sjönk med hennes besättning.
|
|
|
|
|
|
|
7. Luftwaffe Fighter Aircraft
Profile book no. 3
|
|
|
|
Författare: Claes Sundin
Förlag: Centura Publishing
ISBN: 9789163756856
Format: Liggande A4, 136 sidor, inbunden. Text på engelska.
Illustratören Claes Sundin har kommit ut med profilbok nummer 3 i sin serie med färgprofiler av flygplan från andra
världskriget. Volym nummer 1 kom ut i mars 2013 och visar jaktflygplan i Luftwaffe under andra världskriget. Bok nummer
2 som kom ut i september samma år visar allierade jaktflygplan från samma tidsepok. Bok nummer 3 visar flera av Luftwaffes
jaktflygplan. Andra världskriget och speciellt Luftwaffe är Sundins specialitet för övrigt. Var och en av böckerna visar
124 stycken färgprofiler med tillhörande beskrivande text i kort-format, vem som flög, var och när. Alla böckerna inleds
med några sidor om färger och en kort beskrivning av hur han skapar sina profiler. Vi kan förvänta oss fler sådana här
böcker. Nummer 4 är planlagt skall komma ut under våren 2015. Han har också kommit ut med en liknande bok om Tiger- och
Pantherstridsvagnar.
|
|
|
|
|
|
|
8. Slaget om England
|
|
|
|
Författare: Christer Bergström
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789163729591
Format: A4, 324 sidor, inbunden
Genom att hålla ut mot alla odds sommaren och hösten 1940 lyckades några hundratal brittiska jaktpiloter försvara
Storbritannien och tillfoga Hitler hans första nederlag i andra världskriget. Detta är framför allt en spännande flygbok,
fullspäckad med de unga piloternas egna skildringar av de dramatiska luftstriderna. Det är en skildring av slaget om
England där båda sidor ges lika stort utrymme, men här presenteras också helt nya och tidigare okända fakta. Tidigare
skildringar av slaget om England saknar mycket källmaterial från den tyska sidan, eftersom detta ofta förstördes i slutet
av kriget. Genom sina kontakter med veteraner sedan över 40 år tillbaka har författaren fått tillgång till stora mängder
unika förstahandsdokument som av olika anledningar undanhållits de officiella arkiven. Här presenteras en delvis helt ny
bild av slaget om England, noggrant underbyggd av förstahandsmaterial och en noggrann faktagranskning. Boken ger anledning
till en omprövning av många gamla uppfattningar kring slaget om England. Detta gäller även de författaren tidigare hade när
han gav ut sin första bok på temat, Luftstrid över Kanalen.
Det har länge gällt som en ”sanning” att det gick två nedskjutna tyska flygplan på varje brittisk förlust. Här visas att
de brittiska flygplansförlusterna i själva verket var högre än de tyska. Författaren har grävt fram tyska mötesprotokoll
som avslöjar att mycket av de ”katastrofala beslut” som den tyske flygvapenchefen Göring tillskrivits, bara är rena påhitt.
Detta är bara två av ett stort antal myter som boken punkterar.
Bland mycket annat nytt i denna bok är historien om svenska stridspiloter – på båda sidor – under slaget om England. Här
sätts också slaget om England in i ett större sammanhang, båda sidors planer, taktik och metoder presenteras överskådligt,
och den tekniska utrustningen beskrivs i detalj. Boken är försedd med överskådliga kartor och illustreras med över 200 delvis
unika fotografier, några i färg, samt färgprofiler av jaktplanen som utkämpade detta slag.
Christer Bergström, f. 1958, har ett 20-tal böcker om andra världskriget, flertalet utgivna på den internationella marknaden,
bakom sig. Han gäller internationellt som en framstående expert på andra världskriget.
|
|
|
|
|
|
|
9. Haveriet
- Flygvapnet och kalla krigets offer
|
|
|
|
Författare: Ulf Eneroth
Förlag: Bonniers Förlag
ISBN: 9789100138097
Format: 235 x 163 mm, 352 sidor, inbunden.
Torsten Rapp blev flygvapenchef den 1 juli 1960. Under hans femton månader korta period som chef för Sveriges Flygvapen
inträffade ett rekordhögt antal haverier, med i huvudsak Tunnan- och Lansenflygplan. 46 omkomna inklusive sju civila som
dog när ett Lansenflygplan jämnade deras hus med marken på Vikbo gård i Västmanland.
Denna bok handlar till största delen om detta haveri och följdverkningarna av det. Det är en gripande skildring av själva
haveriet och om de anhörigas liv efter olyckan. Vi får också en bild av hur Flygvapnet arbetade, tänkte och fungerade under
den här tiden, om säkerheten i Flygvapnet. Dessutom får vi lära känna Torsten Rapp i ett litet biografiskt kapitel. Om
Sveriges politik med en egen försvarsindustri och om hotet från öster. Vi får också en inblick i en haveriutredares arbete.
Boken avslutas med korta beskrivningar av de flyghaverier som inträffade under perioden och en omfattande källförteckning.
|
|
|
|
|
|
|
10. Flygande klassiker
Warbirds and vintage aircraft over Sweden
|
|
|
|
Författare: Daniel Karlsson
Förlag: Daniel K Production AB
ISBN: 9789163764523
Format: 220 x 270 mm, 240 sidor, inbunden.
Det är länge sedan vi fick en riktig fotobok om svenskt flyg om vi bortser från danske Jan Jørgensens böcker. Daniel
Karlsson är en relativt ung flygfotograf som sedan 1997 har fått sina fotografier publicerade i svenska och utländska
flygtidskrifter. Nu har han samlat en stor del av dessa fotografier i en egen-producerad bok. Detta är en typisk
ligga-framme-bok med exceptionellt vackra bilder och presentationer av svenska veteranflygplan. De flygplantyper som
presenteras är: Tummelisa, Sk 16, DC-3, Klemm 35, J 29 Tunnan, Tiger Moth, Mustang och Spitfire, SAAB Safir Fokker D VII,
SAAB B 17, Piper Cub, A-26 Invader, Vampire och några veteransegelflygplan på Ålleberg. Ackompanjerat tillsammans med
dessa hör också väl avvägda och flyghistoriskt intressanta texter. Texter är på svenska medan bildtexter är på både
svenska och engelska.
|
|
|
|
|
|
|
11. Flyg idag
Flygets årsbok 2014
|
|
|
|
Författare: Thorsten Fridlizius, Michael Sanz m fl
Förlag: Flygboken.se
ISBN: 9788198780343
Format: 24 x 16 cm, 204 sidor, inbunden.
Årets upplaga av Flygets årsbok som har kommit ut sedan 1949 innehåller som vanligt ett brett utbud av artiklar inom olika
flyg-områden av olika författare.
Ur Innehållet:
Bara borsta bort snön och flyga vidare Jan Ohlsson
Ryskt flyg – ett erbjudande du inte kan motstå Jan Ohlsson
Militär fallskärmshoppning Rolf Käck
JAS 39 Gripen Göran Berséus
Militära Monino - Rysslands största flygmuseum Thorsten Fridlizius
Reno Air Races 2013 Gunnar Åkerberg
Flygbogsering Thorsten Fridlizius
Årets Farnborough Lennart Berns
Mot mörkare moln: Sveriges allt farligare omvärld Tomas Ries
Incidentberedskapen i Flygvapnet Anders Segerby
Happy ship YU-ANP Jan Ohlsson
Trotjänare på Trollhättan Jan Ohlsson
Sveriges regionala flygplatser Peter Larsson
Bromma - Stockholms eller Sveriges flygplats?
Kalendarium Notiser från flygåren 2013-2014
Flygböcker Mats Averkvist och Henrik Tisell
Svensk flygsport - resultatsammanställning 2013 Kjell Folkesson.
|
|
|
|
|
|
|
12. Minnen av dem som aldrig kan glömmas
|
|
|
|
Redaktör: Göran Jacobsson.
Förlag: Norlén & Slottner
ISBN: 9789187685293
Format: 24 x 17 cm, 109 sidor, inbunden.
Flyghaverier inom militärflyget är i dag tack och lov allt mer sällsynta jämfört med hur det har varit tidigare från
flygets födelse fram till slutet på 70 talet. Detta som ett resultat av bland annat ett förändrat säkerhetstänkande.
När en flygförare eller navigatör omkommer så lämnar han anhöriga efter sig. Den här boken har tillkommit i samband med en
anhörigträff för efterlevande till omkomna piloter och navigatörer som anordnades hösten 2014. De anhöriga berättar ingående
om sina upplevelser i samband med haveriet, hur de bemötts av flygvapnet, kollegor och chefer till den omkomne och inte minst
deras minnen kring den anhörige. Man kan föranledas att tro att det här är en mörk och sorglig bok men tvärt om vad man kan
tro så får vi många läsvärda, ljusa och kärleksfulla minnen oss till livs. Man kan även se hur arbetet med just anhörigstöd
förändrats genom åren när man läser de olika berättelserna och hur reaktionerna varit genom åren.
Förutom berättelserna från 17 olika anhöriga så beskriver Flygpsykologen Alf Ingesson Thoor sorgeprocessen och de reaktioner
man som anhörig kan få. Bert Stenfeldt beskriver flygsäkerhetsarbetet under året. Allt inramat av ett förord av Flygvapenchef
Micael Bygdén.
|
|
|
|
|
|
|
13. Flykten över järnridån
En sann historia
|
|
|
|
Författare: Hans Christian Cars
Förlag: Kalla Kulor Förlag
ISBN: 9789187049675
Format: 215 x 140 mm, 239 sidor, inbunden.
Året är 1965 och Berlinmuren har kastat sin skugga över världen i fyra år. Under en studieresa i Europa träffar den unge
Hans Christian Cars en vacker kvinna, Isolde, på tåget. Ljuv musik uppstår och snart spirar kärleken. Men situationen är
komplicerad, för att inte säga omöjlig, eftersom Hans Christian är svensk och hans älskade Isolde bor i Östberlin. Mellan
dem står järnridån och alla hinder för deras gemensamma liv som den representerar.
I största tysthet börjar paret planera en flykt. Isolde måste lämna Östberlin, något som knappast är möjligt att arrangera
på legal väg. Men hur ska det gå till? Under muren? Höga risker och hårt arbete. Smuggling genom muren? Gränsvakterna blir
bara skickligare på att upptäcka sådant. Kan man då ta sig över muren? Ja, kanske.
Paret bestämmer sig för att Hans Christian ska lära sig flyga och hämta Isolde från en äng någonstans i Östeuropa. Under
knappt ett år planeras flykten in i minsta detalj. Men kan ensvensk student utan tidigare flygerfarenhet verkligen lyckas
enlevera sin älskade över muren på ett sätt som inte upptäcks av gränsförsvaret? Trots minutiösa förberedelser är katastrofen
ständigt nära.
Flykten över järnridån är en sann historia om en kärlek som trotsar alla gränser, och om hur envishet och målmedvetenhet kan
övervinna alla hinder. Hans Christian och Isolde är alltjämt lyckligt gifta.
|
|
|
|
|
|
|
14. STRIL 50
Stridslednings- och luftbevakningssystem modell 50
|
|
|
|
Författare: John Hübbert
Förlag: Eget
ISBN: -
Format: A4, 330 sidor, häftad.
STRIL 50 var Sveriges stridslednings- och luftbevakningssystem från 50-talet och framåt. Detta är inte bara en beskrivning
av systemet, men ger också läsaren en bild av det kalla kriget från slutet av 40-talet fram till början av 60-talet. Den
optiska luftbevakningen bestod av en rad luftbevakningsstationer som i huvudsak var bemannade av värnpliktiga, frivilliga
lottor och flygpojkar.
Vi får följa utvecklingen inom radar- och telekommunikation och också den omfattande utbildningsorganisationen som skapades
för att bygga upp STRIL-organisationen.
Boken säljes endast av SFF, och är tryckt i ett mycket begränsat antal.
|
|
|
|
|
|
|
15. SAS flygplan 1946-2014
SFF:s flyghistoriska revy 2014
|
|
|
|
Författare: Birger Holmer, Ulf Abrahamsson och Bengt Olov Näs
Förlag: SFF
ISSN: 0345-3413
Format: A4, 216 sidor, inbunden.
SAS verksamhet började med ombyggda Flygande Fästningar som blivit kvar i Sverige efter andra världskriget. Under de snart
70 år som gått har många olika flygplantyper inköpts till SAS. I denna bok berättar tre erfarna inköpare från SAS, Birger
Holmer, Ulf Abrahamsson och Bengt-Olov Näs, om de många turerna runt anskaffningen av flygplan till företaget. Vi får inblick
i många intressanta historier från en tuff och brokig verksamhet. Denna bok kommer att fungera som referensverk om SAS lång
tid framöver.
Svensk Flyghistorisk Förenings flyghistoriska revy 2014 handlar om SAS alla flygplan från 1946 och framåt. Efter några
inledande kapitel om de flygplan som SAS övertog från ABA, SILA, DDL och DNL så kommer vi in i propellerepoken på allvar
med DC-6, DC-7 och några flera typer.
Boken beskriver detaljrikt SAS olika flygplanköp både politiskt såväl som tekniskt. Avslutningsvis får vi höra av piloterna
som flög planen hur de var att flyga. Också andra medlemmar i besättningarna berättar om de olika flygplanen.
|
|
|
|
|
|
|
16. Retribution and recovery
German aircraft and aviation 1919 to 1922
|
|
|
|
Författare: Lennart Andersson och Ray Sanger
Förlag: Air Britain
ISBN: 9780851304670
Format: A4, 274 sidor, inbunden.
I och med slutet av första världskriget 1918 så började den allierade kontrollkommissionen sitt arbete vitt och brett i
Europa för att utmäta Tysklands straffskadestånd. Mandatet var att söka upp och förstöra all tysk flygmateriel och militära
produktionsanläggningar. Flygfält och fabriker undersöktes, tekniska framsteg som gjorts av flygplankonstruktörer och
ingenjörer skulle bedömas. Kommissionens inspektörer tittade på alla aspekter av olika luftfartsrelaterade aktiviteter -
från flygplan och luftskepp till flygmotorer, instrumentering och trådlös utrustning. Detta var en del av de allierades
systematiska demilitarisering av Tyskland.
Man fokuserade på vapenstilleståndets villkor och vilka bestämmelser som hade inverkan på den tyska flygindustrin.
Retribution and recovery presenterar för första gången en översikt av de militära flygplan och de efter krigsslutet,
civila konstruktioner som fann vägen till andra delar av världen, ibland på överraskande sätt.
Författarna presenterar en enorm mängd data på dessa flygplan och mer än 500 bilder. Som också antyds i förordet så kunde
detta ha varit ett mycket större verk. Detta skall nog ses som en mycket detaljerad översikt!
|
|
|
|
|
|
|
17. Bergakungens sal
Historien om och kring en hemlig berghangar
|
|
|
|
Författare: Åke Hall
Förlag: Aeroseum
ISBN: 9789163321382
Format: A4, 80 sidor, inbunden.
Åke Hall har skrivit en bok om berghangaren på Säve. Den består av nio små kapitel där var och ett inleds med en sida text
och till resten består av bilder. Detta kan man med andra ord kalla en bilderbok. Bilderna är många och av bra kvalitet med
tillhörande informativa bildtexter. Författaren beskriver kortfattat tillkomsten av berghangaren och F9:s utnyttjande av
berghangaren från invigningen, under det kalla kriget och fram till nedläggningen. Anläggningen utnyttjades därefter som
mobiliseringsförråd och skrotupplag fram till dess att Aeroseum successivt flyttade in i anläggningen.
|
|
|
|
18. Svensk luftfart 1900-1951
Civilflyget, privata aktörer och offentliga intressen
|
|
|
|
Författare: Jan Ottosson
Förlag: Gidlunds
ISBN: 9789178448876
Format: 230 x 155 mm, 294 sidor, inbunden.
Det svenska civilflygets framväxt fram till början av 1950-talet skildras i denna bok. Civilflygets tidiga utveckling
pekar på vikten av att studera hur ny teknik har mottagits av staten och hur olika intressen har försökt påverka staten.
Den svenska statliga flygpolitiken präglades av en avsevärd förändring från en liberal attityd, med ett visst motstånd mot
direkta linjesubventioner, till ett aktivt stöd till ett privat monopolföretag. Detta förändrades till ett allt större
statligt inflytande med bibehållet ekonomiskt stöd, för att därefter övergå till ett intimt samarbete mellan privata och
statliga intressen. I samband med andra världskrigets slut omvandlades det tidigare nationella bolaget till en bred
skandinavisk plattform med tre länders regeringar samt både privata och offentliga intressen sida vid sida. Det tidiga
svenska civilflygets historia visar på de skiftande villkor som privata företag och entreprenörer mötte när den svenska
flygpolitiken formerades.
|
|
|
|
19. Kom så leker vi med himmelen
|
|
|
|
Författare: Istvàn Wlassics och Runa Patel
Förlag: Norlén & Slottner
ISBN: 9789187685453
Format 15 x 21,5 cm, 85 sidor, inbunden.
Kom så leker vi med himmelen är något så ovanligt som en bok där en segelflygare delar med sig av sina minnen.
Istvàn Wlassics, segelflygare i nära 60 år delar i boken med sig av 18 små berättelser från sitt liv i luften. Vi får
följa med på olika rekordförsök, inte alltid helt genomtänkta och vi får roliga historier oss till livs om hur det kan
gå vid utelandningar bland mycket mera. Givetvis har man efter så många år både glada men även mer tragiska flygminnen.
Boken är intressant, rolig och det är med glädje man läser den.
|
|
|
|
20. SAAB-minnen del 25
|
|
|
|
Författare: Redaktion under ledning av Kenneth Nilsson
Förlag: Veteranklubben Saab
ISBN 9789198028423
Format: A4, 160 sidor, häftad.
SAAB veteranerna har nu kommit upp i del 25 i sin serie av nedtecknade minnen från SAAB i Linköping. Jag har skrivit det
förr och det tål att upprepas: SAAB veteranerna gör en berömvärd insats när man tecknar ner och bevarar minnen och kunskap
från SAAB. Årets upplaga innehåller 14 olika uppsatser och bland ämnena finner man bland annat Nedläggningen av Saabs
regionalflygplan, vindtunnelförsök med SAAB B 17, flygutprovning av RB 05 och provflygplan 39101:s historia.
|
|
|
|
21. Biggles' pojkar
| |
|
|
Författare: Åke Rosén
Förlag: Vulkan Media
ISBN 9789163776533
Format: A5, 203 sidor, häftad.
Biggles’ pojkar är en underhållande självbiografisk berättelse om en omvälvande tid i den moderna svenska historien.
I och med Andra världskrigets svenska omsvängning i försvarsfrågan, och det omfattande upprustningsprogram som påbörjats
så hade Sverige några år in på Det kalla kriget uppnått rangen av världens fjärde starkaste flygvapen. Det är i början av
denna tid som författaren, Åke Rosén, fångas av flygromantiken och vill bli aktiv som pilot. Vi får i boken en inblick i
utbildning, kamratliv, hotet om förolyckanden, rivalitet och samhörighet under denna osäkra tid. Vi får bekanta oss med
tidens flygplanstyper, men också med streberandan inom kåren och följa hur författaren kommer till beslutet att vilja söka
sig därifrån.
Vi får följa unge Rosén genom utbildningen på Ljungbyhed, i Vampire på F 15 i Söderhamn och i den inledande utbildningen
på J 29 Tunnan på F 10 i Ängelholm. Trots titeln så har boken inte något att göra med Biggles utom att författaren läste
Biggles som ung och att boken handlar om den s k Biggles-andan inom Flygvapnet.
|
|
|
|
22. Tre böcker om tyskt flyg
|
|
|
|
Under 2013-2014 har det kommit ut tre böcker om tyskt flyg under andra världskriget. FLIT har valt att sätta dessa
under samma punkt då det dels rör sig om översättningar av böcker som tidigare har givits ut på engelska av Osprey
Publishing, och för att dessa har en begränsad tillgänglighet genom att de säljs endast genom Svenskt Militärhistoriskt
Bibliotek:s bokklubb. Alla böckerna har samma format 210 x 135 mm, men med olika antal sidor. De har försetts med
skyddsomslag och under detta döljs några fantastiskt vackra mörkblå omslag med guldrelieftryck.
A. Tyska jet-och raketplan revolutionerade luftkriget
Författare: Hugh Morgan och John weal
Förlag: SMB
ISBN: 9789186837563
Format: 210 x 135 mm, 160 sidor, inbunden.
En bok som beskriver de tyska jet- och raketflygplanen som togs fram under andra världskriget. När de kom på banan så hade
de allierade inget liknande. Här beskrivs i huvudsak Messerschmitt Me 262, men också Messerschmitt Me 163, Arado Ar 234
och Heinkel He 162. Boken innehåller också färgprofiler av dessa flygplan. Vi får dessutom veta vilka de tyska jetflygar-essen
var.
B. Till attack med Messerschmitt Me 262
Författare: Hermann Buchner
Förlag: SMB
ISBN: 9789186837587
Format: 210 x 135 mm, 272 sidor, inbunden.
Buchner var österrikare och började segelflyga redan 1935. När Österrike införlivades i det tyska riket så hamnade han i
Luftwaffe där han utbildades till attackflygare och flög Messerschmitt Bf 109 och focke-Wulf Fw 190 jaktbombare. Detta är
Buchners självbiografi om attackflygarnas luftstrider på östfronten. Mot slutet av kriget flög han också Messerschmitt Me 262.
Boken innehåller färgprofiler av de flygplan han flög.
C. Den vinande döden från ovan
Författare: John Weal
Förlag: SMB
ISBN: 9789186837754
Format: 210 x 135 mm, 160 sidor, inbunden.
Det legendariska tyska störtbombflygplanet Junkers Ju 87 var Luftwaffes fruktade precisionsbombare för attacker mot taktiska
mål. Den användes med stor framgång i Polen 1939, vid invasionen av Frankrike, Belgien och Nederländerna. Dess stora nackdel
var dess låga fart vilket inte var någon match för de britiska jaktflygplanen. Den hade dock fortsatt framgång på Balkan och
på östfronten där den utrustades med ett par kraftiga 37 mm automatkanoner och blev då en specialiserad stridsvagnsdödare.
Boken beskriver dess tjänst på östfronten och innehåller också kartor och färgprofiler.
|
|
|
|
23. Adolf Galland
- legendarisk jaktpilot
|
|
|
|
Författare: Göran Nilzén
Förlag: Carlssons Bokförlag
ISBN 9789173316958
Format: 240 x 165 mm, 230 sidor, inbunden.
Adolf ”Dolfo” Joseph Ferdinand Galland (1912–1996) är förmodligen den mest kända och kanske den skickligaste tyska
jaktpiloten under andra världskriget. Hans flygarkarriär började i Condorlegionen under spanska inbördeskriget, tog fart
under slaget om Storbritannien och kulminerade med utnämningen till General der Jagdflieger 1941.Galland var en av mycket
få officerare som vågade sätta sig upp mot chefen för Luftwaffe, riksmarskalken Hermann Göring. Det hade ett pris. Han
förföljdes av säkerhetstjänstenoch funderade på att ta sitt eget liv. Men trakasserierna mot honom upphörde när Hitler
intervenerade. I krigets slutskede fick Galland sätta upp ett eget jaktförband med det revolution-erande jet-jaktplanet
Messerschmitt Me 262. Under ett uppdrag tillfångatogs han av amerikanska trupper och var krigsfånge till 1947. Han avslutade
sin karriär som rådgivare i den västtyska luftfartsindustrin. Hans memoarer, Die Ersten und die Letzten (1953), blev en stor
försäljningsframgång och översattes till många språk, dock ej till svenska.Göran Nilzén är docent i historia och var i många
år verksam vid Riksarkivet och som huvudredaktör för Svenskt biografiskt lexikon. Denna biografi är sammanställd från många
olika böcker och artiklar som har skrivits om detta berömda flygaress, icke minst i utlandet. Han analyserar också dessa och
sammanställer dem på ett sådant sätt att man får en bra bild av Adolf Galland.
|
|
|
|
24. Löjtnant Carl Elis Silow
- Första dödsoffret inom svenskt flyg
|
|
|
|
Författare: Thure Svensson
Förlag: ÖFS
ISBN 9789198135329
Format: 250 x 177 mm, 68 sidor, inbunden.
Årets medlemsbok för Östergötlands Flyghistoriska Sällskaps medlemmar har kommit ut lagom till 100-årsmarkeringen av
Carl Elis Silows dödshaveri på Malmen den 1 maj 1915. Detta haveri berörde och engagerade många människor i det svenska
samhället då det skedde.
Författare är Thure Svensson som skrev biografin om Henry Kjellson 2013. Den här biografin handlar om löjtnant Carl Elis
Silow som blev det första dödsoffret inom svenskt militärt flyg. (Han var det första dödsoffret inom svenskt militärflyg,
men var han verkligen det första dödsoffret inom svenskt flyg överhuvudtaget?) Vi får också veta lite om Löjtnant Gustaf
De la Gardie som var medpassagerare i flygplanet och som skadades svårt i haveriet. I andra kapitel får vi ta del av
haveriutredningen, historik om flygplanet, en Farman HF 20 och om några andra inblandade personer.
|
|
|
|
25. Ångermanlands flyghistoria
|
|
|
|
Författare: Alf V. Johansson
Förlag: Eget
ISBN 9789163763809
Format: 248 x 199 mm, 129 sidor, häftad.
Årets flyget-i-bygden-bok är utan tvekan Alf V. Johanssons bok om Ångermanlands flyghistoria. Det börjar med de
tidiga flygförsöken redan 1912 och passagerarflygningar på 20-talet. Vi får en guidad tur runt Ångermanland hos de olika
flygklubbarna, berättelser om Flygvapnets besök och deras nödlandningar där den försvunna divisionen med B 18-plan utgör
en del. Också civila haverier berörs i egna små notiser.
Sedan omhandlas de olika flygplatserna, Hägglunds & söner, flygdagar och olika flygtävlingar. Olika personers flygupplevelser
kryddar det hela, flygföretag, hembygda flygplan och udda händelser. Kort sagt är detta ett retrospektralt collage av flyget
i Ångermanland under de senaste hundra åren. Boken avslutas med register över flygklubbarna och deras flygplan plus ett
personregister. Boken är tryckt med bidrag från SFF.
|
|
|
|
26. Junkers W 33, W 34 and K 43
Workhorse in peace and war
|
|
|
|
Författare: Lennart Andersson, Günter Endres, Rob Mulder
Förlag: EAM Books
ISBN 9780957374416
Format: 279 x 216 mm, 272 sidor, inbunden. Text på engelska.
Uppföljaren till boken om Junkers F 13 från trion EAM (Endres, Andersson och Mulder) , handlar om efterföljaren Junkers
W 33 / W 34 / K 43. Boken är uppbyggd på liknande sätt och utseende, och vips, så har det blivit en bokserie! Nåja, det
finns några små skillnader.
Vi får inledningsvis veta att de flygplan som hade radmotor blev kallade W 33 och de med stjärnmotor W 34. K 43 var den
militära varianten. Efter några inledande kapitel kommer ett om tidiga Atlantflygningar där vår egen Ahrenberg gjorde ett
tappert försök. Sedan följer ett antal kapitel som tar upp olika länder och flygbolag där flygplanen har använts.
Boken avslutas med appendix över flygplansindividerna, så gott det låter sig göras. Det saknas många uppgifter som är
mycket svåra och tidkrävande att få fram, om det nu är möjligt alls. Många arkiv har blivit förstörda eller kanske ännu
återstår att upptäcka. Ett appendix listar upp Luftwaffes s k Stammkennzeichen, men också här finnes det många tomma luckor.
Till skillnad från föregående bok finns det i denna också skalaritningar av några olika typvarianter. Ett urval färgprofiler
avslutar detta referensverk.
|
|
|
|
27. Saab 35 Draken
The ultimate portfolio
|
|
|
|
Författare: Jan Jørgensen
Förlag: Nordic Airpower
ISBN 9788799368853
Format: A4, 248 sidor, inbunden. Text på engelska.
Den danske flygfotografen Jan Jørgensen har kommit ut med fotobok nr. 6 om de nordiska ländernas flygvapen. Denna gång
handlar det om SAAB 35 Draken som har varit i tjänst i Sverige, Danmark, Finland och Österrike. Förutom dessa tar han
även upp de flygplan som har funnit vägen till USA. Han inleder med bilder av Lilldraken och de olika prototyperna. Sedan
i tur och ordning de olika versionerna i var sina egna kapitel. Sedan kommer kapitel om de olika förband som har opererat
flygplantypen. Boken avslutas med en serienummerlista.
Det skall väl också tilläggas att liksom föregående böcker så är det inte bara Jørgensens bilder som presenteras utan också
hans vänners. Listan över medverkande fotografer har många kända namn.
|
|
|
|
28. Militära ledare under kalla kriget
|
|
|
|
Författare: Bertil Wennerholm och Kent Zetterberg (redaktörer)
Förlag: Medströms
ISBN 9789173291262
Format: 246 x 175 mm, 360 sidor, inbunden.
De spelade huvudrollerna under en dramatisk period i Sveriges historia. Kalla krigets svenska försvarsmakt var stor, den
största organisation som någonsin har funnits i Sverige. Miljoner svenskar utbildades för krigs-uppgifter och fullt mobiliserad
skulle försvarsmakten ha uppgått till runt 800 000 soldater. Vad betydde de ledande svenska militärernas personliga insatser
för det svenska försvaret under kalla kriget? Vilka var deras drivkrafter? Var hade de ett avgörande inflytande? Militära
ledare under kalla kriget följer karriärerna och analyserar nätverk och kontakter. Inom den militära eliten var det många
som stödde varandra och sedan avlöste varandra, medan andra konkurrerade.
Boken är uppdelad i några olika delar. Överbefälhavarna, Armén, Marinen och Flygvapnet. De flygvapen-personer som är omskrivna
är: Torsten rapp, Bengt Nordenskiöld, Axel Ljungdal, Gustaf Adolf Westring, Björn Bjuggren, Sven Lampell och Lars-Erik Englund.
|
|
|
|
29. Flygplan 1 och Flygplan 2 - Räddningstjänsten
|
|
|
|
Förlag: Egmont Kids Media Nordic
ISBN 9789157026453 och 9789157027221
Format: 285 x 205 mm, 64 sidor, inbunden.
Flygplan från en värld ovanför Bilar, och Flygplan - Räddningstjänsten är två roliga och vältecknade flygböcker för barn
som bygger på filmerna med samma namn. Normalt bygger ju en film på en bok men i det här fallet är det sannolikt tvärtom
och böckerna ger oss förkortade men ändå slagkraftiga historier jämfört med filmerna.
Böckerna är svenska utgåvor och är ursprungligen skrivna på engelska. Huvudperson, eller rättare sagt huvudflygplan i
båda böckerna är besprutningsplanet Dusty Spridenfält. I första boken får vi lära känna honom som ett lågflygande
besprutningsplan med drömmar att bli ett tävlingsplan. Han tränar så mycket han kan och till slut kvalificerar han sig
till Vingar jorden runt-rallyt. Vi får följa Dustys väg i tävlingen och det blir mer äventyrligt för honom än övriga
flygplan. Dusty håller sig på låg höjd då han är höjdrädd och av den anledningen får hitta andra flygvägar än de snabbaste
på hög höjd. Det som förmodligen roar läsaren mest är alla de tecknade flygplanen som finns med i boken. Nära nog alla har
en verklig flygplanstyp som förebild. Hur gick det då för Dusty ? Självklart gick det bra för vår hjälte men strapatserna
var många.
I uppföljarboken Flygplan - Räddningstjänsten möter vi återigen Dusty men övriga karaktärer är i stort sett utbytta. Dustys
karriär som tävlingsplan är över. Han har slitit ut sig, framförallt motorn av tävlandet och brist på reservdelar gör att
hans fortsatta flygande är belagt med kraftiga restriktioner. Efter att ha varit inblandad i ett allvarligt tillbud på
propellerhålans flygfält, platsen där Dusty bor, uppdagas det att det behövs en uppryckning av flygplatsens räddningstjänst.
Dusty bestämmer sig för att bli brandbekämpare och flyger iväg för att utbilda sig. Han utbildas av Blade Ranger, en erfaren
räddningshelikopter och vi får följa Dusty genom med och motgång i sin kamp att bli ett brandbekämpningsplan.
FLIT:s bedömmning: De här böckerna är att betrakta som flygböcker för barn och de platsar såklart även i den inbitne
flygboksamlarens bokhylla. De utgör en möjlig inkörsport till flygintresse hos barn. Är du småbarnsförälder eller för den
del mor eller farförälder så är det aldrig fel att ha dessa böcker på lut för sagostunden. Det finns andra böcker om Dusty
i form av pek-, bilder- och pysselböcker. Dessa kommer inte med i boklistan.
|
|
|
|
30. Luftwaffe attack aircraft
Profile book no 4
|
|
|
|
Författare: Claes Sundin
Förlag: Centura Publishing
ISBN: 9789198244304
Format: Liggande A4, 136 sidor, inbunden. Text på engelska.
Illustratören Claes Sundin har kommit ut med profilbok nummer 4 i sin serie med färgprofiler av flygplan från andra
världskriget. Denna utgåva visar ett antal av Luftwaffes attackflygplan bland andra: Henschel Hs 123 och Hs 129, Junkers
Ju 87 Stuka, Messerschmitt Bf 109 och Focke-Wulf Fw 190. Andra värdskriget och speciellt Luftwaffe är Sundins specialitet
för övrigt. Var och en av böckerna visar 124 stycken färgprofiler med tillhörande beskrivade text i kort-format, vem som
flög, var och när. Alla Sundins profilböcker inleds med några sidor om färger och en kort beskrivning av hur han skapar
sina profiler. Vi kan förvänta oss fler sådana här böcker. Nummer 5 är planlagt skall komma ut under 2016.
|
|
|
|
31. Fokker C.5, vol. 2
Export, licentiebouw en doorontwikkelingen
|
|
|
|
Författare: Edwin Hoogschagen
Förlag: Lanasta
ISBN: 9789086161171
Format: 220 x 228 mm, 256 sidor, inbunden. Text på nederländska med engelska kapitelsammanfattningar och bildtexter.
Del 2 i den nederländska bokserien om Fokker C.5 handlar om Fokkertypens exportframgångar. Del 1 handlar om typens
utveckling och om tjänsten i Nederländerna. Fokker C.5 som i Sverige fanns i två varianter (C.VD och C.VE) som J 3 och
S 6, exporterades också till en lång rad andra länder. Vi kan här nämna Bolivia, Kina, Danmark, Estland, Finland, Ungern,
italien, Japan, Norge, Rumänien, Ryssland, USA och Schweiz. Boken innehåller fakta, historik och många bilder. Dessutom
innehåller den ett stort antal färgprofiler.
Den svenska delen består av ca 25 sidor plus tabeller (2 sidor). Av de 25 sidorna handlar två sidor om Lundborgs Nobile-räddning.
Varje kapitel avslutas med ca en sida engelsk sammanfattning. Alla bildtekster är dessutom både på nederländska och engelska
så det är inte så språkligt oöverstigligt. Har man dessutom kunskaper i tyska så hjälper det mycket.
|
|
|
|
|
|
|
Årets svenska flygbok 2015 är utsedd!
3 oktober 2015
|
|
|
|
Två av författarna till Årets flygbok 2015, Bengt Olov Näs och Ulf Abrahamsson. Till höger, ansvarig utgivare SFF-ordförande
Stieg Ingvarsson. Foto: Mats Averkvist
På årets Flyglitteraturträff i Flygets hus på Malmen, lördagen den 3 oktober blev boken SAS flygplan 1946-2014 av Birger Holmer,
Ulf Abrahamsson och Bengt Olov Näs utsedd till Årets svenska flygbok 2015.
Vid samma tillfälle utdelades också det nyligen instiftade så kallade, Kernell-priset ut till två mottagare. Kernell-pris
nr. 1 tilldelades Stig kernell postumt för hans mycket framstående insatser inom svensk flyglitteratur. Kernell-pris nr. 2
tilldelades Istvàn Wlassics för sin bok Kom så leker vi med himmelen.
|
|
|
|
|
|
|
De nominerade författarna till Årets svenska flygbok 2015. Bakre raden, Mikael Forslund med sin bok Heinkelflüg i Sverige, Daniel
Karlsson med sin bok Flygande Klassiker, Ulf Eneroth med sin bok Haveriet. Främre raden, Christer Bergström med sin bok Slaget om
England, Bengt Olov Näs och Ulf Abrahamsson med sin bok SAS flygplan 1946-2014. Foto: Mats Averkvist
|
|
|
Motivering till Kernellpriset nr. 1
Ledningen för Flyglitterturträffen 2015 har beslutat att tilldela Kernell-pris nummer 1 postumt till Stig
Kernell (1922 – 2014).
Stig Kernell var en av initiativtagarna till Flyglitteraturträffen samt i många år den drivande kraften för
träffens genomförande. Stig satte sin prägel på denna träff genom en programidé som fortfarande i huvudsak
följs. Hans personliga sätt att leda och genomföra FLIT var så stimulerande att bara vara närvarande var
en glädje.
Stig Kernell var Sveriges kanske främste flygbokssamlare med fokus på den svenskspråkiga flyglitteraturen.
Hans kunnande i detta sammanhang var unikt och många sökte hans råd såsom författare, förläggare och läsare.
I övrigt var Stig Kernell en ”mångsysslare” inom flyget och hade många strängar på sin lyra.
|
Motivering till Kernellpriset nr. 2
Ledningen för Flyglitteraturträffen 2015 har beslutat att tilldela István Wlassics Kernell-pris nummer 2.
István Wlassics förmedlar med boken, Kom så leker vi med himmelen, minnesbilder från en lång och framgångsrik
karriär som segelflygare. Det handlar om äventyr i lufthavet, om drastiska och humoristiska situationer och
inte minst om glädjen att på tysta vingar uppleva friheten och skönheten i segelflygandets konst - 60 år av
segelflygning, vilka inneburit både med och motgångar. Skildringen är både seriös och humoristisk. Läsaren får
en mycket god insikt i hur det är att segelflyga.
Segelflyget låg Stig Kernell varmt om hjärtat, såsom själv varande segelflygare. Därtill var Stig initiativtagare
till Segelflygmuseet på Ålleberg. István Wlassics kan på så vis med rätta sägas ha handlat helt i Stig Kernells
anda då han skrivit boken om sina egna år som framstående segelflygare i vårt land.
|
|
|
|
|
|
|
De nominerade författarna till Årets svenska flygbok 2015: Christer Bergström, Bengt Olov Näs, Ulf Abrahamsson, Mikael Forslund, Daniel
Karlsson och Ulf Eneroth. Foto: Mats Averkvist
|
|
|
|
|
|
|
|