Nybokslistan

Bokåret sträcker sig från 1 juni föregående år till 31 maj innevarande år. Detta för att vi skall få tid att läsa alla böcker som ges ut under bokåret innan Flyglitteraturträffen i oktober. Alla böcker granskas av en grupp vana flygboksläsare enligt de kriterier som ligger till grund för begreppet Flygbok. Se vidare under kriterier.

Nybokslistan 2023 - 2024

1. Bortom Horisonten
Linköpings Flygklubb 1933 - 2023

Författare: Många olika författare
Förlag: Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
ISBN: 9789198135398
Pris: 200 kr
Format: 250 x 174 mm, 128 sidor, inbunden.

1933 bildades Linköpings flygklubb. Femtio år senare, 1983 gav man ut boken Mot vidare horisonter, Allmänflyg under 50 år i Linköpings flygklubb 1933-1983. Nu har Östergötlands Flyghistoriska Sällskap, i samarbete med flygklubben, givit ut boken Bortom horisonten. Klubben har nyss firat sitt 90-årsjubileum. Detta är faktiskt inte en upprepning av tidigare bok utan en fortsättning som täcker tiden från 1983-2023. Trevlig bok!

2. Internationella Luftfartsutställningen i Göteborg
ILUG 1923

Författare: Rob J. M. Mulder
Förlag: European Airlines
ISBN: 9788293450184
Pris: 395 kr
Format: A4, 288 sidor, inbunden.

1921 firade Göteborg sitt trehundraårsjubileum, men på grund av den ekonomiska krisen flyttades festligheterna fram till 1923. Mellan den 9 maj och 30 september 1923 hölls många stora utställningar i Göteborg. En av dem var den Internationella Luftfartsutställningen Göteborg (ILUG), som öppnade sina dörrar den 20 juli och avslutades den 12 augusti. Nästan hundra utställare från Sverige, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Tjeckoslovakien, Italien, Norge, Danmark och Tyskland presenterade sina produkter. Vidare hölls De Internationella Flygtävlingarna mellan den 4 och 12 augusti 1923 på Göteborgs nya flygplats, Torslanda. Flera tävlingar anordnades och deltagare kom från många länder, men främst från Sverige, Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Framgången med utställningen och flygtävlingarna var enorm och många besökare kom till utställningen eller till Torslanda för att se flygtävlingarna.
Författaren har samlat allt tillgängligt material och dokumenterat utställningshändelserna och flygtävlingarna. Boken är rikt illustrerad med många unika fotografier, tabeller och översikter. Boken finns i både svensk och engelsk utgåva.

3. Konsten att flyga

Författare: Richard Dawkins
Förlag: Bokförlaget Fri tanke
ISBN: 9789189139008
Pris: 286 kr
Format: 245 x 180 mm, 285 sidor, inbunden.

Har du någonsin drömt om att kunna flyga? Du är inte ensam. I den här boken utforskar Richard Dawkins konsten att flyga och hur den utvecklats, både på evolutionär väg och genom mänsklig innovation. Hur tog sig fåglar, insekter och andra djur upp i luften? Och hur har människan lärt sig att på liknande sätt utnyttja fysikens lagar för att lämna marken? Konsten att flyga är på samma gång en exposé över den förunderliga flygförmågan och en hyllning till vår förmåga att med vetenskap och fantasi sväva bort från vardagslivets tristess. Den är rikt illustrerad av Jana Lenzová och utgör ett unikt samarbete mellan en världsledande vetenskapsman och en kongenial konstnär.
FLIT:s bedömning är att detta är gränsfall om det är en flygbok eller inte.

4. Svartflyg

Författare: Mats Edefell
Förlag: Adler & Co Förlag
ISBN: 9789152733721
Pris: 319 kr
Format: 221 x 140 mm, 376 sidor, inbunden.

Huvudpersonen är anställd i Flygvapnet som stridspilot. Under en rutinövning krockar han med något och tvingas skjuta ut sig ur sin skadade JA 37 Viggen. Han hamnar i en ravin och det tar flera dagar innan han räddas. Han är medvetslös, ligger längs en flodkant. Efter flera veckor på sjukhus där han genomgår ett antal operationer anhålls han och senare häktas. I Tingsrätten döms han för grovt narkotikabrott och överlagt mord på flera personer. Först flera år senare uppdagas det att han är oskyldig och han friges. Problemet är att han nu jagas, anklagad för att ha stulit en ansenlig mängd narkotika, kontanter i flera valutor och påsar med diamanter. Varken han eller hans familj kan gömma sig så han tar upp kampen trots att han kunde ha lämnat tillbaka varorna han gömde efter kraschen i skogen. Kartellen har anknytningar till alla droghandel i östra Sverige. De utfäster en belöning till dem som dödar honom samt hans familj. Familjen vet inte var de ska gömma så de gör en lång resa till Mallorca i tron att där kan de befinna sig utan att bli igenkända, men så blir det inte kampen för att överleva tar nu fart.

5A.(E) Chinese Naval Aviation Service 1919-1939
China Aviation History 7

Författare: Lennart Andersson
Förlag: Z-Förlaget
ISBN: -
Pris: 0 kr
Format: E-bok, 65 sidor. Text på engelska.

Åren 1919-1937 konstruerade och byggde den kinesiska marinen inte mindre än tolv olika typer av sjö- och landflygplan i sin verkstadi Fuzhou, Xiamen och Shanghai. Dessutom anskaffades ett antal Avro Avian och de Havilland DH 60 Moth för att användas som skolflygplan. Vid Qingdao användes även ett antal Schreck FRA 17 och FBA 19. Marinflyget fortsatte att vara självständigt tills kriget med Japan startade 1937.

5B.(E) Yunnan Air Force in China
China Aviation History 8

Författare: Lennart Andersson
Förlag: Z-Förlaget
ISBN: -
Pris: 0 kr
Format: E-bok, 48 sidor. Text på engelska.

Yunnan-provinsen i sydvästra Kina hade kontakt med välden utanför via järnvägen till Hanoi i franska Indokina. Detta, och provinsens geografiska läge gjorde att flyget fick ett franskt inflytande. Det lokala flygvapnet använde flygplan av typen Breguet, Caudron och Potez, men också amerikanska Arrow-, Consolidated-, Stinson- och Ryan-flygplan.

6. Bombkriget 1939-45

Författare: Ulf Zander
Förlag: Historiska Media
ISBN: 9789180503167
Pris: 185 kr
Format: 191 x 127 mm, 175 sidor, häftad.

Miljontals bomber fälldes under andra världskriget. Bombräderna lade stora delar av världen i ruiner och förlusterna var stora både bland nedskjutna flygplan och de som blev offer på marken. Åren 1939–45 utvecklades bombkriget markant. Bombplanen kunde föra med sig allt fler och tyngre bomber, nya sikten möjliggjorde precisionsbombning, och nya strategier som bombmattor lades fram.
I denna bok berättar Ulf Zander om beryktade bombningar av städer som Rotterdam, London, Dresden och Tokyo. Vidare beskrivs hur det var att tjänstgöra ombord på ett bombplan, och konsekvenserna för de som utsattes för anfallen. Betydelsen av bombningarna för den allierade krigsinsatsen diskuteras, om de verkligen fyllde funktionen att bryta ned tyskarnas kampvilja.
Boken ingår i serien Världens dramatiska historia.

7. Metropolitan - Folkflygets arbetshäst
Flyghistorisk Revy 2023

Författare: Michael Sanz
Förlag: Svensk Flyghistorisk Förening
ISSN: 0345-3413
Pris: 300 kr
Format: A4, 256 sidor, inbunden.

Årets flyghistoriska revy från Svensk Flyghistorisk Förening handlar om Convair Metropolitan. Denna flygplantyp var en riktig arbetshäst för passagerartrafiken hos SAS och Linjeflyg under ett trettiotal år, från 1950-talet och framåt, tills jetflygplan övrtog denna roll. Författare är SFF:s Michael Sanz som år 2020 kom med boken om Caravelle i Sverige och Norden. Dessa typer av flygplan är verkligen hans specialitet.
Boken inleds med kapitel om tillverkaren Convair och deras flygplan. Vidare kommer kapitel om flygplantypen i Finland, Sverige och Norge. De svenska bolagen som avhandlas är naturligtvis SAS och Linjeflyg, men också ScanBee som hade två maskiner. De sista kapitlen handlar om metropolitan som ambassadflygplan i Sverige och Finland samt om två svåra flygolyckor i Sverige respektive Norge. Boken avslutas med en sammanställning över alla flygplansindividerna, källförteckning och personregister.

8. Fältflygaren Henry

Författare: Magnus R Lindgren
Förlag: Bokförlaget Norlén&Slottner
ISBN: 9789189705371
Pris: 200 kr
Format: 196 x 148 mm, 118 sidor, inbunden.

Fältflygaren Henry Albin Ytterstrand omkom när han störtade med sin J 29 Flygande Tunnan den 3 november 1953. Dödskraschen på Hallandsåsen sammanföll på dagen med hans fästmö Ristil Hellströms tjugotvååriga födelsedag och lämnade kamrater och befäl i stor sorg och två familjer i svårt trauma. Magnus R Lindgren har under flera års tid läst gamla brev, tidningsklipp och flera böcker om fältflygare och det svenska flygvapnet. Författaren har sökt i arkiv och på nätet, bläddrat i fotoalbum, besökt museer och andra platser samt brevväxlat och träffat människor - alltsammans för att han önskat teckna en bild av Henry Ytterstrands liv från november 1951 fram till hans alltför tidiga död två år senare.

9. Tyska flygare under andra världskriget
Veteranernas berättelser Del 4

Författare: Christer Bergström
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789189597020
Pris: 399 kr
Format: 218 x 165 mm, 224 sidor, inbunden.

I Del 4 i Christer Bergströms populära bokserie om tyska flygare under andra världskriget får du bland annat möta Luftwaffes problembarn som blev en huvudvärk för många överordnade. Först ut är Günther Rall, ett av de stora flygaressen i Luftwaffe och som även fortsatte sin karriär efter kriget i det nya tyska flygvapnet. Därefter får vi möta det fantastiska nattjaktesset, Heinz Schnaufer. Det tredje kapitlet handlar om Luftwaffes problembarn, om de piloter som inte helt ville inrätta sig i ledet med sina kamrater. Boken avslutas med en bildbilaga, en bilaga över Schnaufers nedskjutningar och en där man jämför messerschmitt Bf 109G med Focke-Wulf 190A.

10. Heinkel He 115
Developmental and operational history 1937-1952

Författare: Kjetil Åkra, Andreas Brekken och Bjørn Hafsten med Juan-Carlos Salgado
Förlag: Chandos Publications
ISBN: 9781999316549
Pris: 70 GBP
Format: A4, 392 sidor, inbunden.

Ett mastodontverk av en bok, likt andra liknande bokutgivningar på detta brittiska förlag. Detta är en sådan bok som gör att man inte behöver någon annan bok om Heinkel He 115! Flygplantypen användes, förutom av tyska Luftwaffe, även av Norge, Sverige, Finland och Storbritannien. Flygplanet användes som bomb- och torpedflygplan och för minläggning. Boken beskriver flygplantypen i detalj, både tekniskt och operativt och förklarar skillnaderna mellan de olika versionerna. 23 sidor omhandlar de svenska T 2:orna.
Boken har 392 sidor och innehåller detaljerade skalaritningar, fler än 700 bilder och över 130 färgprofiler.

11. Saab 35 Draken - Aircraft in detail no. 031
Flying with the European Air Forces

Författare: Duke Hawkins
Förlag: HMH Publications
ISBN: 9789464776010
Pris: 23,90 EUR
Format: 240 x 240 mm, 114 sidor, häftad.

Ett trevligt bildhäfte med massor av bilder, både Walk-around-bilder och flygbilder av olika SAAB Draken. Häftet Innehåller bilder av svenska, danska och österrikiska Drakenplan. De svenska flygplanen är i huvudsak tillhörande Swedish Air Force Historic Flights flygplan. Det finns massor av fina detaljbilder som tilltalar flygintresserade såväl som modellbyggare.

12. Lucky Strike
När amerikanerna kom till byn

Författare: Jan-Olof Nilsson
Förlag: Carlssons Bokförlag
ISBN: 9789189826007
Pris: 330 kr
Format: 245 x 173 mm, 543 sidor, inbunden.

Detta är en mycket annorlunda och i stort sett okänd historia från Sverige under andra världskriget. Lucky Strike kom ut första gången 2013 och blev då vald till Årets Svenska Flygbok. Den utges här i en ny reviderad och utökad upplaga. Boken berättar om de amerikanska flygplansbesättningar som störtade eller nödlandade i Sverige under kriget. Efter kriget följde en del svenska flickor med sina flygare till ett nytt liv i Amerika, någon gång efter giftermål iförd en brudklänning sydd av makens fallskärm. Andra blev lämnade att föda ett barn i ensamhet. Många år senare sökte författaren Jan-Olof Nilsson upp de inblandade, på båda sidor om Atlanten.
I denna nya upplaga tillkommer mycket unikt material från nya forskningsresor i Sverige och USA under vilka författaren fångat några av krigsårens sista röster. Helheten har blivit rikare, erfarenheterna fler. Ett 40-tal nya fotografier har också tillkommit. Vi möter de åldrade flygarna, kvinnorna de förälskade sig i och barnen som blev följden av deras möten även de som först långt senare i livet fick reda på sitt ursprung. Även de barn som levde där bomberna föll har fått en röst här.

13. Black Cross Red Star - Air war over the eastern front
Vol. 2 Two turning points Dec 1941 - May 1942

Författare: Christer Bergström
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789188441898
Pris: 849 kr
Format: A4, 384 sidor, inbunden.

För drygt tjugo år sedan kom denna bok i en första upplaga. Under tiden efter det och fram till idag har författaren fortsatt sin forskning på området och mycket nytt material har kommit i dagen. Detta har gjort att denna nya upplaga är betydligt utökad och har faktiskt blivit en helt ny bok. Boken har 23 kapitel och ett antal appendix och beskriver kriget på östfronten under periden december 1941 - maj 1942.
Ur innehållet:

  • Det sovjetiska flygstridskrafternas insatser under motoffensiven vid Moskva.
  • Luftwaffes avgörande roll för att stoppa Röda arméns motoffensiv.
  • Luftstriderna över isvägen till Leningrad.
  • Luftbron till Demyansk.
  • Luftslaget vid Krim
  • Luftstrid över Kharkov
  • 14. SAAB viggen: Walk around

    Författare: Glenn Ashley
    Förlag: GA Publishing
    ISBN: 9781805171454
    Pris: 10.- GBP
    Format: A4, 48 sidor, häftad.

    Denna bok innehåller walk-around-bilder på den AJSH 37 Viggen, 37918 (F21-57), som är deponerad på Newark Air Museum i Storbritannien. Där finns för övrigt också en dansk SAAB Draken och en Safir. Glenn Ashley är en professionell fotograf som har sitt eget förlag, GA Publishing. Han har skrivit artiklar för flygtidskrifter och medverkat i böcker sedan mitten av 1980-talet.

    15A.(E) Aviation in Shandong 1925-1937
    China Aviation History 9

    Författare: Lennart Andersson
    Förlag: Z-Förlaget
    ISBN: -
    Pris: 0 kr
    Format: E-bok, 48 sidor. Text på engelska.

    Lennart Andersson fortsätter med sin e-bokserie om kinesiskt flyg under mellankrigstiden. Sun Tonggang var en av de mest välkända och beundrade flygarna i Kina under 1930-talet och knuten till flyget i Shandong-provinsen, som satte upp sitt flygvapen 1925. De hade tyska BFW-, Heinkel- and Junkers-flygplan, men också det unika Oster aircraft som aldrig flög.

    15B.(E) Shanxi Aviation 1925-1935
    China Aviation History 10

    Författare: Lennart Andersson
    Förlag: Z-Förlaget
    ISBN: -
    Pris: 0 kr
    Format: E-bok, 43 sidor. Text på engelska.

    Warlord Yan Xishan i Shanxi-provinsen i norra Kina beslutade att bygga flygplan lokalt till provinsens flygvapen, men sådana köptes även från Frankrike och Tyskland.

    15C.(E) Private Aircraft and Civil Aviation Schools
    China Aviation History 11

    Författare: Lennart Andersson
    Förlag: Z-Förlaget
    Pris: 0 kr
    ISBN: -
    Format: E-bok, 96 sidor. Text på engelska.

    Under 1920-30-talen fanns det i stort sett inget privatflyg i Kina. Men oavsett det så fanns det några flygplan som ägdes av olika personer och som användes av civila flygskolor, även i Hong Kong.

    15D.(E) Aviation in Xinjiang
    China Aviation History 12

    Författare: Lennart Andersson
    Förlag: Z-Förlaget
    ISBN: -
    Pris: 0 kr
    Format: E-bok, 59 sidor. Text på engelska.

    I Xinjiang, Kinas största provins, introducerades flyget 1931. Det kines-tyska flygbolaget Eurasias rutt till Europa passerade genom provinsen och dess härskare Jin Shuren, som började bygga upp ett flygvapen, influerades starkt av sin närmaste granne, Sovjetunionen.

    16. Dagbok - Nils Rodéhn
    Underlöjtnant Kungl. Södermanlands regemente

    Författare: Anders Wiberg
    Förlag: Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
    ISBN: -
    Pris: 50 kr
    Format: 248 x 175 mm, 32 sidor, häftad.

    Nummer 4 i Östergötlands Flyghistoriska Sällskaps serie med häften i deras Ikaros-serie är en redigerad utgåva av Nils Rodéhns dagbok. Det är Anders Wiberg, dotterson till Nils Rodén, som tagit fram denna tillsammans med ÖFS. Hans mor sparade en massa saker efter att Nils Rodéhn hade störtat och omkommit vid det tragiska haveriet på Malmslätt 1920. Detta häfte skall ses som ett komplement till boken om Rodéhn som skrevs av Thure Svensson och gavs ut av ÖFS 2019.

    17. Vingar som bär
    Att säga ja till det oväntade

    Författare: Lars-Erik Wallhagen
    Förlag: Marcus Förlag
    ISBN: 9789179997335
    Pris: 250 kr
    Format: 247 x 170 mm, 192 sidor, inbunden.

    Lars-Erik Wallhagen har under sitt liv som missionär och pilot fått vara med och göra skillnad i flera länder i Asien och Mellanöstern. I boken Vingar som bär får vi bland annat läsa om insatser vid den stora naturkatastrofen som drabbade Östpakistan i november 1970, befrielsekriget som ledde till födelsen av Bangladesh 1971 liksom uppdrag i Afghanistan och Iran.
    Boken skildrar även dramatiska inslag, som när Wall­hagen kryper runt kommandobryggan på ett fartyg för att undgå att träffas när skottlossning bryter ut. Eller när motorn på Cessnan stannar över Medelhavet och enda alternativet är att nödlanda på vattnet.
    Det första korta kapitlet är intressant där författaren beskriver sin uppväxt i Närke och då hans flygintresse väcktes på allvar. Han tiggde till sig tio kronor av sin far för att få en flygtur med Albin Ahrenberg i en Seabee 1948. Han kom in vid den förberedande fältflygarskolan vid Hägernäs 1957. Sedan blev det Ljungbyhed och Sk 50 SAAB Safir, J 28C och J 28B. Efter nio månaderlämnade han flygvapnet och hamnade inom industrin samtidigt som han läste till ingenjör på kvällarna. Fritiden ägnades åt klubbflygning och skogsbrandbevakning. Sedan bildade han familj och hamnade på SAAB i Linköping innan hjälpverksamhet tog överhanden 1969.

    18. DC-3:an
    Att bärga historien

    Författare: Carl Douglas, Björn Hagberg och Martin Widman
    Förlag: Bokförlaget Max Ström
    ISBN: 9789171266101
    Pris: 329 kr
    Format: 290 x 223 mm, 160 sidor, inbunden.

    Den 13 juni 1952 lyfte ett spaningsflygplan från Bromma flygplats. Ombord fanns åtta personer. Deras uppdrag var topphemligt. Två timmar efter start förlorades radiokontakten med flygplanet. En stor räddningsaktion var snabbt igång men förutom en gummibåt med spår av sovjetisk ammunition hittades ingenting. DC-3:an var borta. Det skulle ta mer än 50 år innan flygplanet återfanns och sanningen om dess öde uppdagades. Den bärgade DC-3:an berättar en unik historia om kalla krigets vansinne och villkor.
    I boken låter vi bilder på föremål som legat på Östersjöns botten berätta historien om det nedskjutna spionplanet. Armbandsuret som visar tidpunkten för nedslaget, nylonstrumpan som navigatören hade knuten om halsen som amulett, den sönderbrända signalspaningsutrustningen, hålen i flygplanskroppen från träffar av granater, den slitna plånboken och pilotens dagbok som slutar abrupt den 13 juni 1952.
    Boken djupdyker i haveriutredningen och berättar om den komplicerade bärgningen av flygplanskroppen – från 127 meters djup till ett hypermodernt museum. Genom tidigare opublicerade fotografier från marinens bärgning av flygplanet och den efterföljande haveriutredningen fördjupas kunskapen och känslan kring DC-3:ans öde både i dåtid och nutid. En suggestiv och tankeväckande bok om ett nedskjutet svenskt militärflygplan, politiskt spel och anhörigas mångåriga sökande efter sanningen.

    19. The Messerschmitt Bf 110 story

    Författare: Jan Forsgren
    Förlag: Fonthill Media
    ISBN: 9781781559161
    Pris: 21 GBP
    Format: 234 x 156 mm, 192 sidor, inbunden.

    Messerschmitt Bf 110 var ett mycket kapabelt tvåmotorigt jakt-, lätt bomb- och nattjaktflygplan. Det var Hermann Görings val av jaktflygplan för Luftwaffes offensiva roll under andra världskrigets första del. Boken har tagit utgångspunkt i piloters och flygbesättningars personliga minnen, såväl som de individuella historierna om Luftwaffes huvudenheter för flygplantypen. Den kartlägger flygplanets operativa tjänst i Polen, under slaget om Storbritannien, i Nordafrika, och på östfronten. Den erbjuder en djupgående teknisk analys av flygplanets konstruktion och prestanda mot konkurrenterna, såsom Focke-Wulf Fw 57 och Henschel Hs 124, samt motståndare som den franska Potez 630/631-serien och polska PZL 38. De få Messerschmitt Bf 110 som har överlevt och finns bevarande beskrivs också i denna definitiva guide till ett av Luftwaffes mest ikoniska jaktflygplan.

    20. Special-Purpose Junkers Aircraft
    Big, High, Fast and Secret

    Författare: Lennart Andersson
    Förlag: European Airlines
    ISBN: 9788293450290
    Pris: 330 kr
    Format: A4, 144 sidor, inbunden.

    Ännu en bok om Junkersflygplan från Lennart Andersson. Denna gång om lite udda Junkers-modeller. Junkers K 37 och K 39 var ett försök att konstruera en ny katergori militära flygplan för framförallt, Sovjetunionen och Turkiet. Ett av dem var modifierat för hemlig fotospaning. JG 1 var ett mycket stort passagerarflygplan och då Junkers G 38 flög för första gången 1929 så var detta ännu större med en spännvidd och vingyta jämförbar med moderna tidens Douglas DC-10. Det var världens största landflygplan och Lufthansas stolthet. I tillägg byggdes en militär bombversion i Japan. Junkers Ju 49 var ett höghöjds forskningsflygplan med tryckkabin. Den enmotoriga Junkers Ju 60 för kommersiell passagerartrafik konkurrerade med de mycket snabba amerikanska typerna som kom på marknaden under 1930-talets början. Den utvecklades till Junkers Ju 160 som blev satt i produktion för Lufthansa. Några exemplar blev exporterade och det fanns även en militär version.

    21. Svenska flygmuseer

    Författare: Lennart Berns och Jan Forsgren
    Förlag: Trafik-Nostalgiska Förlaget
    ISBN: 9789189243705
    Pris: 280 kr
    Format: 280 x 210 mm, 174 sidor, inbunden.

    I Sverige finns det inte mindre än cirka 50 museer med flyganknytning, från Skåne i söder till Norrbotten i norr. I denna bok presenteras nu för första gången dessa museer med besöks information, historik och tabeller över museernas flygplan. Boken redovisar också de flygplan som finns utmed vägar, på rastplatser eller som är uppsatta på pelare eller socklar runtom i vårt land. Det förhållandevis stora antal svenska flygplan som återfinns i utländska museer är också förtecknade. I ett särskilt kapitel redovisas även de veteranflygplan som hålls luftvärdiga av olika föreningar. Boken är rikt illustrerad med cirka 200 bilder. Förutom att tjäna som referensbok är boken även en utmärkt reseguide.