Nybokslistan

Bokåret sträcker sig från 1 juni föregående år till 31 maj innevarande år. Detta för att vi skall få tid att läsa alla böcker som ges ut under bokåret innan Flyglitteraturträffen i oktober. Alla böcker granskas av en grupp vana flygboksläsare enligt de kriterier som ligger till grund för begreppet Flygbok. Se vidare under kriterier.

Nybokslistan 2019 - 2020

1. Bromma upp och ner - då och nu

Författare: Jan Berggren, Mats Ekdahl och Göran Nilzén
Förlag: Carlssons Bokförlag
ISBN: 9789173319560
Pris: 240 kr
Format: 250 x 170 mm, 183 sidor, inbunden.

1936 invigdes Sveriges största och modernaste flygplats - Bromma Flygplats. Sedan dess har flygplatsen efter hand blivit något av en ö i en allt tätare bebyggelse. Framtiden är oviss. Här berättas flygplatsens historia, alltifrån planering, arkitektförslag och vad som hänt under decenniernas gång.
Boken är uppdelad i tre delar. En del per författare. I den första beskriver Jan berggren tullhanteringen på Bromma under årens lopp. I del 2 gör Göran Nilzén några nedslag i flygplatsens historia under andra världskriget bl a om kurirtrafiken, Bernt Balchen och operation Sonnie, spionverksamhet, montering av FFVS J 22 och Sveriges inköp av amerikanska Mustangflygplan. I del 3 berättar Mats Ekdahl om människorna som passerade Bromma, om flygfrakt, flygvärdinnor, tidningsflyg och charterflyg.

2. De kanadensiska bombflygarna och Leksands IF

Författare: Lars Ingels
Förlag: Idrottsförlaget
ISBN: 9789188483171
Pris: 295 kr
Format: 236 x 177 mm, 248 sidor, inbunden.

Detta är den fascinerande berättelsen om de kanadensiska bombflygarna som spelade en hel ishockeysäsong i Dalarna under andra världskriget. Ishockeyn fick därmed sitt genombrott i länet och publikrekord sattes. Spelarna kom med Halifax- och Lancasterflygplan som efter bombuppdrag över Tyskland, blev tvingade att nödlanda i Sverige. Boken är inte bara en berättelse om de kanadensiska flygarna, men framför allt svensk idrottshistoria när det gäller ishockey och i viss mån, bandy. Historien till varje enskilt flygplan med kanadensare i besättningen, beskrivs ingående. En intressant sak med kanadensarna är att ingen av dem var riktiga ishockeyspelare hemma i Kanada!

3. Pacific Fighter Aircraft
Profile book no 9

Författare: Claes Sundin
Förlag: Centura Publishing
ISBN: 9789198244366
Pris: 400 kr
Format: Liggande A4, 136 sidor, inbunden. Text på engelska.

Ännu en fantastisk profilbok från Claes Sundin, den nionde i ordningen. Denna gång visar han 130 flygplansteckningar från andra värdskriget i Stillahavs-området. Det är flygplan från USA, Japan och Storbritannien som presenteras. Varje profilteckning ackompanjeras av en kort text om förebilden. Det är förvånansvärt att så fina färgteckningar har framställts med endast svartvita fotografier som förlaga.

4. Döderhultarn
- Konstnären som älskade att flyga

Författare: Sven-Olof Olson
Förlag: Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
ISBN: -
Pris: 50 kr
Format: 249 x 175 mm, 24 sidor, häftad.

I årets medlemspaket från Östergötlands Flyghistoriska Sällskap,ÖFS, fick medlemmarna förutom en tidning och en bok, också häfte nummer 2 i ÖFS Ikaros bokserie. Detta handlar om Döderhultarn, Axel Petersson som under 1910-talet fick följa med på ett antal flygturer från Malmen. Det han är mest känd för är sina gubbar täljda i trä. Författare är f d Flygvapenchef Sven-Olof Olson som har ett indirekt förhållade till Döderhultarn då de båda var födda i Oskarshamn. Sven-Olofs far kände Axel Petersson ganska väl, men Sven-Olof fick aldrig själv träffa Döderhultarn då han avled året innan Sven-Olof föddes. Hans far har dock berättat om honom.
Häftet beskriver Döderhultarns liv och de flygningar han gjorde, främst på Malmen. Han skänkte också ett stort antal snidade gubbar till flygarna på Malmen. Många av dessa finns nu utställda på Flygvapenmuseum.

5. Saab AJ37 Viggen
Flying with the Swedish Air Force

Författare: Duke Hawkins
Förlag: HMH Publications
ISBN: -
Pris: 20 EUR
Format: 240 x 240 mm, 84 sidor, häftad. Text på engelska.

Det har kommit ett bildhäfte om Saab AJ 37 Viggen. Det står visserligen AJ37 på en del utgåvor av häftet, men bilder finns också av andra versioner bl a Sk 37. Totalt innehåller häftet mer än 240 bilder. Många detaljbilder som är perfekta för modellbyggare. Häftet medföljer också i en dubbelbyggsats av Viggen i skala 1:72 från plastmodelltillverkaren Special Hobby. Bilderna i häftet visar i huvudsak Swedish Air Force historical Flights två Viggenflygplan, deras AJ och Sk 37 Viggen. Häftet har nummer 007 och ingår i en serie liknande häften med moderna stridsflygplan.

6. Dödspilotens son
- ett dokumentärdrama

Författare: Åke Stolt
Förlag: DIBB Förlag
ISBN: 9789198478723
Pris: 199 kr
Format: 215 x 151 mm, 204 sidor, inbunden.

Dödspilotens son är boken om Karl-Erik Karle Thellman, propellersnickare på Malmen i femtio år. Det är boken om flygets barndom och livet i både det civila och det militära Malmen i början av det förra seklet. Från första parkett kunde Karle följa flygets framväxt, den tekniska utvecklingen, piloternas mödor, hjältedåd och alltför många dödskrascher. Länge anade han att det var något fel i hans liv; han kände sig utanför, kärlekslös och undanskuffad. Flygarna blev hans vänner när andra svek, flygplanen blev hans stora kärlek och han utvecklade en märklig egenhet som kunde rädda liv. Den här boken skildrar en dramatisk och spännande tid i utkanten av Linköping. Den innehåller flera märkliga levnadsöden och tragedier. Karle förde noggranna anteckningar över sitt liv, om människorna och flygplanen. Han publicerade också en del av sina minnen och åtskilliga initierade flygartiklar i bland annat Östgöta Correspondenten. Detta material och mer personliga dokument och berättelser har legat till grund för den här boken. Karle var morbror till bokens författare.

7. Från B 3 till Gripen
- Blekinge Flygflottilj F 17 - 75 år

Författare: Bengt Andersson och Anders Carlsson red.
Förlag: F 17 Kamratförening och Blekinge Flygflottilj
ISBN: 9789151905853
Pris: 200 kr
Format: A4, 232 sidor, inbunden.

En ny jubileumsbok som togs fram i samband med Blekinge Flygflottiljs 75-årsjubileum 2019. Den förra kom för 25 år sedan och hade en liknande titel, Från B3 till Jaktviggen. Den nya boken skiljer sig i sin uppbyggnad från de traditionella flottiljböckerna. Boken är omfattande och beskriver hela flottiljens historia från uppbyggnaden 1944 fram till idag med alla dess verksamheter. Den är rikt illustrerad med massor av bilder.

8. Svenska Flygvingar under 100 år

Författare: Anders Skötte
Förlag: Eget Förlag
ISBN: 9789151915371
Pris: 490 kr
Format: A4, 173 sidor, inbunden.

Anders Skötte är samlare av flygarvingar och befälstecken mm. Han har nu tagit fram en omfattande samlarguide för detta smala ämnesområde. Han beskriver i detalj alla de flygvingar som används och har använts av Flygvapnet, Militärpolisen, Kustbevakningen, Tullverket, Rikets Allmäna Kartverk, FFK, fallskärmsjägare m fl. De olika märkena visas mycket detaljerat med framsidor, baksidor, märkningar, stödplattor, muttrar, askar mm. Många vingar har proveniens och deras historia redovisas också.

9. Halmstad City Airport
- 75 år i hetluften

Författare: Kent Johansson
Förlag: Halmstad Flygplats
ISBN: 9789151920795
Pris: 199 kr
Format: 220 x 210 mm, 112 sidor, inbunden.

En jubileumsbok om Halmstad flygplats som 2019 fyllde 75 år. Hallands flygflottilj, F 14 byggdes 1944 och var i operativ drift fram till 1961. 1958 kom civilflyget till platsen. Boken beskriver endast den civila flygplatsens utveckling, även om några militära nedslag görs. Det är mest den nyare tiden som avhandlas. Alla olika funktioner som finns på Halmstads moderna flygplats beskrivs.

10. The Messerschmitt 210/410 story

Författare: Jan Forsgren
Förlag: Fonthill Media
ISBN: 9781781557310
Pris: 25 GBP
Format: 248 x 172 mm, 208 sidor inbunden. Text på engelska.

Messerschmitt Bf 110 vidareutvecklades till Messerschmitt Me 210 som visade sig vara en misslyckad konstruktion. Man gick tillbaka till ritbordet och skapade Me 410 som blev accepterat av Luftwaffe. Den användes som tungt jakt- och spaningsflygplan. Mer än 1500 flygplan byggdes av de båda typerna. Ett kapitel om Arado Ar 240 finns också med. Den var Messerschmitts enda konkurrent, men blev för tekniskt avancerad.
Man imponeras av att författaren har lyckats få fram så mycket fakta om dessa ändå lite udda flygplantyper. I slutet finns också en omfattande Werknummerlista.