|
|
|
|
|
Nybokslistan
Bokåret sträcker sig från 1 juni föregående år till 31 maj innevarande år. Detta för att vi skall få
tid att läsa alla böcker som ges ut under bokåret innan Flyglitteraturträffen i oktober. Alla böcker granskas
av en grupp vana flygboksläsare enligt de kriterier som ligger till grund för begreppet Flygbok. Se vidare under kriterier.
|
|
|
|
Nybokslistan 2023 - 2024 |
|
|
1. Bortom Horisonten
Linköpings Flygklubb 1933 - 2023
|
|
|
 |
Författare: Många olika författare
Förlag: Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
ISBN: 9789198135398
Pris: 200 kr
Format: 250 x 174 mm, 128 sidor, inbunden.
1933 bildades Linköpings flygklubb. Femtio år senare, 1983 gav man ut boken Mot vidare horisonter, Allmänflyg under 50 år i
Linköpings flygklubb 1933-1983. Nu har Östergötlands Flyghistoriska Sällskap, i samarbete med flygklubben, givit ut boken
Bortom horisonten. Klubben har nyss firat sitt 90-årsjubileum. Detta är faktiskt inte en upprepning av tidigare bok utan en
fortsättning som täcker tiden från 1983-2023. Trevlig bok!
|
|
|
|
2. Internationella Luftfartsutställningen i Göteborg
ILUG 1923
|
|
|
 |
Författare: Rob J. M. Mulder
Förlag: European Airlines
ISBN: 9788293450184
Pris: 395 kr
Format: A4, 288 sidor, inbunden.
1921 firade Göteborg sitt trehundraårsjubileum, men på grund av den ekonomiska krisen flyttades festligheterna fram till 1923.
Mellan den 9 maj och 30 september 1923 hölls många stora utställningar i Göteborg. En av dem var den Internationella
Luftfartsutställningen Göteborg (ILUG), som öppnade sina dörrar den 20 juli och avslutades den 12 augusti. Nästan hundra
utställare från Sverige, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Tjeckoslovakien, Italien, Norge, Danmark och Tyskland
presenterade sina produkter. Vidare hölls De Internationella Flygtävlingarna mellan den 4 och 12 augusti 1923 på Göteborgs nya
flygplats, Torslanda. Flera tävlingar anordnades och deltagare kom från många länder, men främst från Sverige, Storbritannien,
Tyskland och Frankrike. Framgången med utställningen och flygtävlingarna var enorm och många besökare kom till utställningen
eller till Torslanda för att se flygtävlingarna.
Författaren har samlat allt tillgängligt material och dokumenterat utställningshändelserna och flygtävlingarna. Boken är rikt
illustrerad med många unika fotografier, tabeller och översikter. Boken finns i både svensk och engelsk utgåva.
|
|
|
|
3. Konsten att flyga
|
|
|
 |
Författare: Richard Dawkins
Förlag: Bokförlaget Fri tanke
ISBN: 9789189139008
Pris: 286 kr
Format: 245 x 180 mm, 285 sidor, inbunden.
Har du någonsin drömt om att kunna flyga? Du är inte ensam. I den här boken utforskar Richard Dawkins konsten att flyga och hur
den utvecklats, både på evolutionär väg och genom mänsklig innovation. Hur tog sig fåglar, insekter och andra djur upp i luften?
Och hur har människan lärt sig att på liknande sätt utnyttja fysikens lagar för att lämna marken? Konsten att flyga är på samma
gång en exposé över den förunderliga flygförmågan och en hyllning till vår förmåga att med vetenskap och fantasi sväva bort från
vardagslivets tristess. Den är rikt illustrerad av Jana Lenzová och utgör ett unikt samarbete mellan en världsledande vetenskapsman
och en kongenial konstnär.
FLIT:s bedömning är att detta är gränsfall om det är en flygbok eller inte.
|
|
|
|
4. Svartflyg
|
|
|
 |
Författare: Mats Edefell
Förlag: Adler & Co Förlag
ISBN: 9789152733721
Pris: 319 kr
Format: 221 x 140 mm, 376 sidor, inbunden.
Huvudpersonen är anställd i Flygvapnet som stridspilot. Under en rutinövning krockar han med något och tvingas skjuta ut sig ur
sin skadade JA 37 Viggen. Han hamnar i en ravin och det tar flera dagar innan han räddas. Han är medvetslös, ligger längs en
flodkant. Efter flera veckor på sjukhus där han genomgår ett antal operationer anhålls han och senare häktas. I Tingsrätten döms
han för grovt narkotikabrott och överlagt mord på flera personer. Först flera år senare uppdagas det att han är oskyldig och han
friges. Problemet är att han nu jagas, anklagad för att ha stulit en ansenlig mängd narkotika, kontanter i flera valutor och påsar
med diamanter. Varken han eller hans familj kan gömma sig så han tar upp kampen trots att han kunde ha lämnat tillbaka varorna han
gömde efter kraschen i skogen. Kartellen har anknytningar till alla droghandel i östra Sverige. De utfäster en belöning till dem
som dödar honom samt hans familj. Familjen vet inte var de ska gömma så de gör en lång resa till Mallorca i tron att där kan de
befinna sig utan att bli igenkända, men så blir det inte kampen för att överleva tar nu fart.
|
|
|
|
5A.(E) Chinese Naval Aviation Service 1919-1939
China Aviation History 7
|
|
|
 |
Författare: Lennart Andersson
Förlag: Z-Förlaget
ISBN: -
Pris: 0 kr
Format: E-bok, 65 sidor. Text på engelska.
Åren 1919-1937 konstruerade och byggde den kinesiska marinen inte mindre än tolv olika typer av sjö- och landflygplan i sin
verkstadi Fuzhou, Xiamen och Shanghai. Dessutom anskaffades ett antal Avro Avian och de Havilland DH 60 Moth för att användas
som skolflygplan. Vid Qingdao användes även ett antal Schreck FRA 17 och FBA 19. Marinflyget fortsatte att vara självständigt
tills kriget med Japan startade 1937.
|
|
|
|
5B.(E) Yunnan Air Force in China
China Aviation History 8
|
|
|
 |
Författare: Lennart Andersson
Förlag: Z-Förlaget
ISBN: -
Pris: 0 kr
Format: E-bok, 48 sidor. Text på engelska.
Yunnan-provinsen i sydvästra Kina hade kontakt med välden utanför via järnvägen till Hanoi i franska Indokina. Detta, och
provinsens geografiska läge gjorde att flyget fick ett franskt inflytande. Det lokala flygvapnet använde flygplan av typen
Breguet, Caudron och Potez, men också amerikanska Arrow-, Consolidated-, Stinson- och Ryan-flygplan.
|
|
|
|
6. Bombkriget 1939-45
|
|
|
 |
Författare: Ulf Zander
Förlag: Historiska Media
ISBN: 9789180503167
Pris: 185 kr
Format: 191 x 127 mm, 175 sidor, häftad.
Miljontals bomber fälldes under andra världskriget. Bombräderna lade stora delar av världen i ruiner och förlusterna var stora
både bland nedskjutna flygplan och de som blev offer på marken. Åren 1939–45 utvecklades bombkriget markant. Bombplanen kunde
föra med sig allt fler och tyngre bomber, nya sikten möjliggjorde precisionsbombning, och nya strategier som bombmattor lades fram.
I denna bok berättar Ulf Zander om beryktade bombningar av städer som Rotterdam, London, Dresden och Tokyo. Vidare beskrivs hur det
var att tjänstgöra ombord på ett bombplan, och konsekvenserna för de som utsattes för anfallen. Betydelsen av bombningarna för den
allierade krigsinsatsen diskuteras, om de verkligen fyllde funktionen att bryta ned tyskarnas kampvilja.
Boken ingår i serien Världens dramatiska historia.
|
|
|
|
7. Metropolitan - Folkflygets arbetshäst
Flyghistorisk Revy 2023
|
|
|
 |
Författare: Michael Sanz
Förlag: Svensk Flyghistorisk Förening
ISSN: 0345-3413
Pris: 300 kr
Format: A4, 256 sidor, inbunden.
Årets flyghistoriska revy från Svensk Flyghistorisk Förening handlar om Convair Metropolitan. Denna flygplantyp var en riktig
arbetshäst för passagerartrafiken hos SAS och Linjeflyg under ett trettiotal år, från 1950-talet och framåt, tills jetflygplan
övrtog denna roll. Författare är SFF:s Michael Sanz som år 2020 kom med boken om Caravelle i Sverige och Norden. Dessa typer av
flygplan är verkligen hans specialitet.
Boken inleds med kapitel om tillverkaren Convair och deras flygplan. Vidare kommer kapitel om flygplantypen i Finland, Sverige
och Norge. De svenska bolagen som avhandlas är naturligtvis SAS och Linjeflyg, men också ScanBee som hade två maskiner. De sista
kapitlen handlar om metropolitan som ambassadflygplan i Sverige och Finland samt om två svåra flygolyckor i Sverige respektive
Norge. Boken avslutas med en sammanställning över alla flygplansindividerna, källförteckning och personregister.
|
|
|
|
8. Fältflygaren Henry
|
|
|
 |
Författare: Magnus R Lindgren
Förlag: Bokförlaget Norlén&Slottner
ISBN: 9789189705371
Pris: 200 kr
Format: 196 x 148 mm, 118 sidor, inbunden.
Fältflygaren Henry Albin Ytterstrand omkom när han störtade med sin J 29 Flygande Tunnan den 3 november 1953.
Dödskraschen på Hallandsåsen sammanföll på dagen med hans fästmö Ristil Hellströms tjugotvååriga födelsedag och lämnade
kamrater och befäl i stor sorg och två familjer i svårt trauma.
Magnus R Lindgren har under flera års tid läst gamla brev, tidningsklipp och flera böcker om fältflygare och det svenska
flygvapnet. Författaren har sökt i arkiv och på nätet, bläddrat i fotoalbum, besökt museer och andra platser samt brevväxlat
och träffat människor - alltsammans för att han önskat teckna en bild av Henry Ytterstrands liv från november 1951 fram till
hans alltför tidiga död två år senare.
|
|
|
|
9. Tyska flygare under andra världskriget
Veteranernas berättelser Del 4
|
|
|
 |
Författare: Christer Bergström
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789189597020
Pris: 399 kr
Format: 218 x 165 mm, 224 sidor, inbunden.
I Del 4 i Christer Bergströms populära bokserie om tyska flygare under andra världskriget får du bland annat möta Luftwaffes
problembarn som blev en huvudvärk för många överordnade. Först ut är Günther Rall, ett av de stora flygaressen i Luftwaffe
och som även fortsatte sin karriär efter kriget i det nya tyska flygvapnet. Därefter får vi möta det fantastiska nattjaktesset,
Heinz Schnaufer. Det tredje kapitlet handlar om Luftwaffes problembarn, om de piloter som inte helt ville inrätta sig i ledet med
sina kamrater. Boken avslutas med en bildbilaga, en bilaga över Schnaufers nedskjutningar och en där man jämför messerschmitt Bf
109G med Focke-Wulf 190A.
|
|
|
|
10. Heinkel He 115
Developmental and operational history 1937-1952
|
|
|
 |
Författare: Kjetil Åkra, Andreas Brekken och Bjørn Hafsten
med Juan-Carlos Salgado
Förlag: Chandos Publications
ISBN: 9781999316549
Pris: 70 GBP
Format: A4, 392 sidor, inbunden.
Ett mastodontverk av en bok, likt andra liknande bokutgivningar på detta brittiska förlag. Detta är en sådan bok som gör att
man inte behöver någon annan bok om Heinkel He 115! Flygplantypen användes, förutom av tyska Luftwaffe, även av Norge, Sverige,
Finland och Storbritannien. Flygplanet användes som bomb- och torpedflygplan och för minläggning. Boken beskriver flygplantypen
i detalj, både tekniskt och operativt och förklarar skillnaderna mellan de olika versionerna. 23 sidor omhandlar de svenska T 2:orna.
Boken har 392 sidor och innehåller detaljerade skalaritningar, fler än 700 bilder och över 130 färgprofiler.
|
|
|
|
11. Saab 35 Draken - Aircraft in detail no. 031
Flying with the European Air Forces
|
|
|
 |
Författare: Duke Hawkins
Förlag: HMH Publications
ISBN: 9789464776010
Pris: 23,90 EUR
Format: 240 x 240 mm, 114 sidor, häftad.
Ett trevligt bildhäfte med massor av bilder, både Walk-around-bilder och flygbilder av olika SAAB Draken. Häftet Innehåller
bilder av svenska, danska och österrikiska Drakenplan. De svenska flygplanen är i huvudsak tillhörande Swedish Air Force Historic
Flights flygplan. Det finns massor av fina detaljbilder som tilltalar flygintresserade såväl som modellbyggare.
|
|
|
|
12. Lucky Strike
När amerikanerna kom till byn
|
|
|
 |
Författare: Jan-Olof Nilsson
Förlag: Carlssons Bokförlag
ISBN: 9789189826007
Pris: 330 kr
Format: 245 x 173 mm, 543 sidor, inbunden.
Detta är en mycket annorlunda och i stort sett okänd historia från Sverige under andra världskriget. Lucky Strike kom ut
första gången 2013 och blev då vald till Årets Svenska Flygbok. Den utges här i en ny reviderad och utökad upplaga. Boken berättar
om de amerikanska flygplansbesättningar som störtade eller nödlandade i Sverige under kriget. Efter kriget följde en del svenska
flickor med sina flygare till ett nytt liv i Amerika, någon gång efter giftermål iförd en brudklänning sydd av makens fallskärm.
Andra blev lämnade att föda ett barn i ensamhet. Många år senare sökte författaren Jan-Olof Nilsson upp de inblandade, på båda
sidor om Atlanten.
I denna nya upplaga tillkommer mycket unikt material från nya forskningsresor i Sverige och USA under vilka författaren fångat
några av krigsårens sista röster. Helheten har blivit rikare, erfarenheterna fler. Ett 40-tal nya fotografier har också tillkommit.
Vi möter de åldrade flygarna, kvinnorna de förälskade sig i och barnen som blev följden av deras möten även de som först långt
senare i livet fick reda på sitt ursprung. Även de barn som levde där bomberna föll har fått en röst här.
|
|
|
|
13. Black Cross Red Star - Air war over the eastern front
Vol. 2 Two turning points Dec 1941 - May 1942
|
|
|
 |
Författare: Christer Bergström
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789188441898
Pris: 849 kr
Format: A4, 384 sidor, inbunden.
För drygt tjugo år sedan kom denna bok i en första upplaga. Under tiden efter det och fram till idag har författaren fortsatt sin
forskning på området och mycket nytt material har kommit i dagen. Detta har gjort att denna nya upplaga är betydligt utökad och
har faktiskt blivit en helt ny bok.
Boken har 23 kapitel och ett antal appendix och beskriver kriget på östfronten under periden december 1941 - maj 1942.
Ur innehållet:
Det sovjetiska flygstridskrafternas insatser under motoffensiven vid Moskva.
Luftwaffes avgörande roll för att stoppa Röda arméns motoffensiv.
Luftstriderna över isvägen till Leningrad.
Luftbron till Demyansk.
Luftslaget vid Krim
Luftstrid över Kharkov
|
|
|
|
14. SAAB viggen: Walk around
|
|
|
 |
Författare: Glenn Ashley
Förlag: GA Publishing
ISBN: 9781805171454
Pris: 10.- GBP
Format: A4, 48 sidor, häftad.
Denna bok innehåller walk-around-bilder på den AJSH 37 Viggen, 37918 (F21-57), som är deponerad på Newark Air Museum i Storbritannien.
Där finns för övrigt också en dansk SAAB Draken och en Safir. Glenn Ashley är en professionell fotograf som har sitt eget förlag,
GA Publishing. Han har skrivit artiklar för flygtidskrifter och medverkat i böcker sedan mitten av 1980-talet.
|
|
|
|
15A.(E) Aviation in Shandong 1925-1937
China Aviation History 9
|
|
|
 |
Författare: Lennart Andersson
Förlag: Z-Förlaget
ISBN: -
Pris: 0 kr
Format: E-bok, 48 sidor. Text på engelska.
Lennart Andersson fortsätter med sin e-bokserie om kinesiskt flyg under mellankrigstiden.
Sun Tonggang var en av de mest välkända och beundrade flygarna i Kina under 1930-talet och knuten till flyget i Shandong-provinsen,
som satte upp sitt flygvapen 1925. De hade tyska BFW-, Heinkel- and Junkers-flygplan, men också det unika Oster aircraft som aldrig
flög.
|
|
|
|
15B.(E) Shanxi Aviation 1925-1935
China Aviation History 10
|
|
|
 |
Författare: Lennart Andersson
Förlag: Z-Förlaget
ISBN: -
Pris: 0 kr
Format: E-bok, 43 sidor. Text på engelska.
Warlord Yan Xishan i Shanxi-provinsen i norra Kina beslutade att bygga flygplan lokalt till provinsens flygvapen, men sådana
köptes även från Frankrike och Tyskland.
|
|
|
|
15C.(E) Private Aircraft and Civil Aviation Schools
China Aviation History 11
|
|
|
 |
Författare: Lennart Andersson
Förlag: Z-Förlaget
Pris: 0 kr
ISBN: -
Format: E-bok, 96 sidor. Text på engelska.
Under 1920-30-talen fanns det i stort sett inget privatflyg i Kina. Men oavsett det så fanns det några flygplan som ägdes av
olika personer och som användes av civila flygskolor, även i Hong Kong.
|
|
|
|
15D.(E) Aviation in Xinjiang
China Aviation History 12
|
|
|
 |
Författare: Lennart Andersson
Förlag: Z-Förlaget
ISBN: -
Pris: 0 kr
Format: E-bok, 59 sidor. Text på engelska.
I Xinjiang, Kinas största provins, introducerades flyget 1931. Det kines-tyska flygbolaget Eurasias rutt till Europa passerade
genom provinsen och dess härskare Jin Shuren, som började bygga upp ett flygvapen, influerades starkt av sin närmaste granne,
Sovjetunionen.
|
|
|
|
16. Dagbok - Nils Rodéhn
Underlöjtnant Kungl. Södermanlands regemente
|
|
|
 |
Författare: Anders Wiberg
Förlag: Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
ISBN: -
Pris: 50 kr
Format: 248 x 175 mm, 32 sidor, häftad.
Nummer 4 i Östergötlands Flyghistoriska Sällskaps serie med häften i deras Ikaros-serie är en redigerad utgåva av Nils Rodéhns
dagbok. Det är Anders Wiberg, dotterson till Nils Rodén, som tagit fram denna tillsammans med ÖFS. Hans mor sparade en massa saker
efter att Nils Rodéhn hade störtat och omkommit vid det tragiska haveriet på Malmslätt 1920. Detta häfte skall ses som ett
komplement till boken om Rodéhn som skrevs av Thure Svensson och gavs ut av ÖFS 2019.
|
|
|
|
17. Vingar som bär
Att säga ja till det oväntade
|
|
|
 |
Författare: Lars-Erik Wallhagen
Förlag: Marcus Förlag
ISBN: 9789179997335
Pris: 250 kr
Format: 247 x 170 mm, 192 sidor, inbunden.
Lars-Erik Wallhagen har under sitt liv som missionär och pilot fått vara med och göra skillnad i flera länder i Asien och
Mellanöstern. I boken Vingar som bär får vi bland annat läsa om insatser vid den stora naturkatastrofen som drabbade
Östpakistan i november 1970, befrielsekriget som ledde till födelsen av Bangladesh 1971 liksom uppdrag i Afghanistan och Iran.
Boken skildrar även dramatiska inslag, som när Wallhagen kryper runt kommandobryggan på ett fartyg för att undgå att träffas när
skottlossning bryter ut. Eller när motorn på Cessnan stannar över Medelhavet och enda alternativet är att nödlanda på vattnet.
Det första korta kapitlet är intressant där författaren beskriver sin uppväxt i Närke och då hans flygintresse väcktes på allvar. Han
tiggde till sig tio kronor av sin far för att få en flygtur med Albin Ahrenberg i en Seabee 1948. Han kom in vid den förberedande
fältflygarskolan vid Hägernäs 1957. Sedan blev det Ljungbyhed och Sk 50 SAAB Safir, J 28C och J 28B. Efter nio månaderlämnade han
flygvapnet och hamnade inom industrin samtidigt som han läste till ingenjör på kvällarna. Fritiden ägnades åt klubbflygning och
skogsbrandbevakning. Sedan bildade han familj och hamnade på SAAB i Linköping innan hjälpverksamhet tog överhanden 1969.
|
|
|
|
18. DC-3:an
Att bärga historien
|
|
|
 |
Författare: Carl Douglas, Björn Hagberg och Martin Widman
Förlag: Bokförlaget Max Ström
ISBN: 9789171266101
Pris: 329 kr
Format: 290 x 223 mm, 160 sidor, inbunden.
Den 13 juni 1952 lyfte ett spaningsflygplan från Bromma flygplats. Ombord fanns åtta personer. Deras uppdrag var topphemligt. Två
timmar efter start förlorades radiokontakten med flygplanet. En stor räddningsaktion var snabbt igång men förutom en gummibåt med
spår av sovjetisk ammunition hittades ingenting. DC-3:an var borta. Det skulle ta mer än 50 år innan flygplanet återfanns och
sanningen om dess öde uppdagades. Den bärgade DC-3:an berättar en unik historia om kalla krigets vansinne och villkor.
I boken låter vi bilder på föremål som legat på Östersjöns botten berätta historien om det nedskjutna spionplanet. Armbandsuret
som visar tidpunkten för nedslaget, nylonstrumpan som navigatören hade knuten om halsen som amulett, den sönderbrända
signalspaningsutrustningen, hålen i flygplanskroppen från träffar av granater, den slitna plånboken och pilotens dagbok som slutar
abrupt den 13 juni 1952.
Boken djupdyker i haveriutredningen och berättar om den komplicerade bärgningen av flygplanskroppen – från 127 meters djup till
ett hypermodernt museum. Genom tidigare opublicerade fotografier från marinens bärgning av flygplanet och den efterföljande
haveriutredningen fördjupas kunskapen och känslan kring DC-3:ans öde både i dåtid och nutid. En suggestiv och tankeväckande bok
om ett nedskjutet svenskt militärflygplan, politiskt spel och anhörigas mångåriga sökande efter sanningen.
|
|
|
|
19. The Messerschmitt Bf 110 story
|
|
|
 |
Författare: Jan Forsgren
Förlag: Fonthill Media
ISBN: 9781781559161
Pris: 21 GBP
Format: 234 x 156 mm, 192 sidor, inbunden.
Messerschmitt Bf 110 var ett mycket kapabelt tvåmotorigt jakt-, lätt bomb- och nattjaktflygplan. Det var Hermann Görings val av
jaktflygplan för Luftwaffes offensiva roll under andra världskrigets första del. Boken har tagit utgångspunkt i piloters och
flygbesättningars personliga minnen, såväl som de individuella historierna om Luftwaffes huvudenheter för flygplantypen. Den
kartlägger flygplanets operativa tjänst i Polen, under slaget om Storbritannien, i Nordafrika, och på östfronten. Den erbjuder en
djupgående teknisk analys av flygplanets konstruktion och prestanda mot konkurrenterna, såsom Focke-Wulf Fw 57 och Henschel Hs 124,
samt motståndare som den franska Potez 630/631-serien och polska PZL 38. De få Messerschmitt Bf 110 som har överlevt och finns
bevarande beskrivs också i denna definitiva guide till ett av Luftwaffes mest ikoniska jaktflygplan.
|
|
|
|
20. Special-Purpose Junkers Aircraft
Big, High, Fast and Secret
|
|
|
 |
Författare: Lennart Andersson
Förlag: European Airlines
ISBN: 9788293450290
Pris: 330 kr
Format: A4, 144 sidor, inbunden.
Ännu en bok om Junkersflygplan från Lennart Andersson. Denna gång om lite udda Junkers-modeller. Junkers K 37 och K 39 var ett
försök att konstruera en ny katergori militära flygplan för framförallt, Sovjetunionen och Turkiet. Ett av dem var modifierat
för hemlig fotospaning. JG 1 var ett mycket stort passagerarflygplan och då Junkers G 38 flög för första gången 1929 så var detta
ännu större med en spännvidd och vingyta jämförbar med moderna tidens Douglas DC-10. Det var världens största landflygplan och
Lufthansas stolthet. I tillägg byggdes en militär bombversion i Japan. Junkers Ju 49 var ett höghöjds forskningsflygplan med
tryckkabin. Den enmotoriga Junkers Ju 60 för kommersiell passagerartrafik konkurrerade med de mycket snabba amerikanska typerna
som kom på marknaden under 1930-talets början. Den utvecklades till Junkers Ju 160 som blev satt i produktion för Lufthansa.
Några exemplar blev exporterade och det fanns även en militär version.
|
|
|
|
21. Svenska flygmuseer
|
|
|
 |
Författare: Lennart Berns och Jan Forsgren
Förlag: Trafik-Nostalgiska Förlaget
ISBN: 9789189243705
Pris: 280 kr
Format: 280 x 210 mm, 174 sidor, inbunden.
I Sverige finns det inte mindre än cirka 50 museer med flyganknytning, från Skåne i söder till Norrbotten i norr. I denna bok
presenteras nu för första gången dessa museer med besöks information, historik och tabeller över museernas flygplan. Boken
redovisar också de flygplan som finns utmed vägar, på rastplatser eller som är uppsatta på pelare eller socklar runtom i vårt
land. Det förhållandevis stora antal svenska flygplan som återfinns i utländska museer är också förtecknade. I ett särskilt
kapitel redovisas även de veteranflygplan som hålls luftvärdiga av olika föreningar. Boken är rikt illustrerad med cirka 200
bilder. Förutom att tjäna som referensbok är boken även en utmärkt reseguide.
|
|
|
|
Årets svenska flygbok 2024
5 oktober 2024
|
|
|
Lördagen den 5 oktober blev boken Den Internationella Luftfartsutställningen i Göteborg - ILUG 1923
av Rob J.M. Mulder utsedd till Årets svenska flygbok 2024. Samtidigt mottog Jan Waernberg, Kernellpriset nr 13
för sitt arbete att producera flygböcker i bokklubben Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek (SMB).
 |
 |
|
Den vinnande bokens författare Rob Mulder och till höger för FLIT, Henrik Tisell och Sven Scheiderbauer. Foto Mats Averkvist |
|
|
|
 |
 |
Vinnaren av Årets svenska flygbok 2024, Rob Mulder med sin bok Den Internationella
Luftfartsutställningen i Göteborg - ILUG 1923. Foto Mats Averkvist |
Kernellprisvinnare Jan Waernberg och för FLIT, Sven Scheiderbauer. Foto Mats Averkvist |
|
|
|
 |
Motivering till Kernellpriset nr. 13
Ledningsgruppen för Flyglitteraturträffen 2024 har beslutat att tilldela Författare Jan Waernberg Kernellpris
nummer 13 för sitt mångåriga författar- och redaktörskap i framförallt Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek.
Jan Waernberg är en välkänd flyghistoriker i vårt land. Det flyghistoriska intresset föddes då Bulltofta flygplats
lades ner. Jan blev civilekonom och har en filosofie kandidatexamen bakom sig.
Han anställdes av SMB och med sin akademiska bakgrund blev han dess vetenskapsredaktör. Jan har också skrivit flera
flygböcker bland annat om flygpionjären och entrepenören Enoch Thulin, om Pionjärflygare – Tidiga flygförsök i Norden,
Bulltofta flygstation, Flygoperation Balchen och Svenska vingar över Etiopien. Han har också skrivit otaliga artiklar
i flertalet tidskrifter, speciellt i SMB:s Pennan & Svärdet.
Jan Waernberg är med sitt långvariga engagemang i flyghistoria som redaktör, författare och faktagranskare hos SMB
en värdig mottagare av Kernellpriset nr 13.
|
De flesta nominerade författare Årets svenska flygbok 2024. Från vänster: Magnus R Lindgren med boken Fältflygaren
Henry, Michael Sanz med boken Metropolitan, Lennart Berns och Jan Forsgren me boken Svenska Flygmuseer,
FLIT:s Sven Scheiderbauer med boken DC-3:an - att bärga historien och Rob Mulder med Boken om Den Internationella
Luftfartsutställningen i Göteborg - ILUG 1923.
Foto Mats Averkvist |
|
|
|
|
|