|
|
|
|
|
Nybokslistan
Bokåret sträcker sig från 1 juni föregående år till 31 maj innevarande år. Detta för att vi skall få
tid att läsa alla böcker som ges ut under bokåret innan Flyglitteraturträffen i oktober. Alla böcker granskas
av en grupp vana flygboksläsare enligt de kriterier som ligger till grund för begreppet Flygbok. Se vidare under kriterier.
|
|
|
|
Nybokslistan 2019 - 2020 |
|
|
1. Bromma upp och ner - då och nu
|
|
|
|
Författare: Jan Berggren, Mats Ekdahl och Göran Nilzén
Förlag: Carlssons Bokförlag
ISBN: 9789173319560
Format: 250 x 170 mm, 183 sidor, inbunden.
1936 invigdes Sveriges största och modernaste flygplats - Bromma Flygplats. Sedan dess har flygplatsen efter hand blivit
något av en ö i en allt tätare bebyggelse. Framtiden är oviss. Här berättas flygplatsens historia, alltifrån planering,
arkitektförslag och vad som hänt under decenniernas gång.
Boken är uppdelad i tre delar. En del per författare. I den första beskriver Jan berggren tullhanteringen på Bromma under
årens lopp. I del 2 gör Göran Nilzén några nedslag i flygplatsens historia under andra världskriget bl a om kurirtrafiken,
Bernt Balchen och operation Sonnie, spionverksamhet, montering av FFVS J 22 och Sveriges inköp av amerikanska Mustangflygplan.
I del 3 berättar Mats Ekdahl om människorna som passerade Bromma, om flygfrakt, flygvärdinnor, tidningsflyg och charterflyg.
|
|
|
|
2. De kanadensiska bombflygarna och Leksands IF
|
|
|
|
Författare: Lars Ingels
Förlag: Idrottsförlaget
ISBN: 9789188483171
Format: 236 x 177 mm, 248 sidor, inbunden.
Detta är den fascinerande berättelsen om de kanadensiska bombflygarna som spelade en hel ishockeysäsong i Dalarna under
andra världskriget. Ishockeyn fick därmed sitt genombrott i länet och publikrekord sattes. Spelarna kom med Halifax- och
Lancasterflygplan som efter bombuppdrag över Tyskland, blev tvingade att nödlanda i Sverige.
Boken är inte bara en berättelse om de kanadensiska flygarna, men framför allt svensk idrottshistoria när det gäller ishockey
och i viss mån, bandy. Historien till varje enskilt flygplan med kanadensare i besättningen, beskrivs ingående.
En intressant sak med kanadensarna är att ingen av dem var riktiga ishockeyspelare hemma i Kanada!
|
|
|
|
3. Pacific Fighter Aircraft
Profile book no 9
|
|
|
|
Författare: Claes Sundin
Förlag: Centura Publishing
ISBN: 9789198244366
Format: Liggande A4, 136 sidor, inbunden. Text på engelska.
Ännu en fantastisk profilbok från Claes Sundin, den nionde i ordningen. Denna gång visar han 130 flygplansteckningar från
andra värdskriget i Stillahavs-området. Det är flygplan från USA, Japan och Storbritannien som presenteras. Varje profilteckning
ackompanjeras av en kort text om förebilden. Det är förvånansvärt att så fina färgteckningar har framställts med endast svartvita
fotografier som förlaga.
|
|
|
|
4. Döderhultarn
- Konstnären som älskade att flyga
|
|
|
|
Författare: Sven-Olof Olson
Förlag: Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
ISBN: -
Format: 249 x 175 mm, 24 sidor, häftad.
I årets medlemspaket från Östergötlands Flyghistoriska Sällskap,ÖFS, fick medlemmarna förutom en tidning och en bok, också
häfte nummer 2 i ÖFS Ikaros bokserie. Detta handlar om Döderhultarn, Axel Petersson som under 1910-talet fick följa med
på ett antal flygturer från Malmen. Det han är mest känd för är sina gubbar täljda i trä. Författare är f d Flygvapenchef
Sven-Olof Olson som har ett indirekt förhållade till Döderhultarn då de båda var födda i Oskarshamn. Sven-Olofs far kände Axel
Petersson ganska väl, men Sven-Olof fick aldrig själv träffa Döderhultarn då han avled året innan Sven-Olof föddes. Hans far har dock berättat om
honom.
Häftet beskriver Döderhultarns liv och de flygningar han gjorde, främst på Malmen. Han skänkte också ett stort antal snidade
gubbar till flygarna på Malmen. Många av dessa finns nu utställda på Flygvapenmuseum.
|
|
|
|
5. Saab AJ37 Viggen
Flying with the Swedish Air Force
|
|
|
|
Författare: Duke Hawkins
Förlag: HMH Publications
ISBN: -
Format: 240 x 240 mm, 84 sidor, häftad. Text på engelska.
Det har kommit ett bildhäfte om Saab AJ 37 Viggen. Det står visserligen AJ37 på en del utgåvor av häftet, men bilder finns
också av andra versioner bl a Sk 37. Totalt innehåller häftet mer än 240 bilder. Många detaljbilder som är perfekta för
modellbyggare. Häftet medföljer också i en dubbelbyggsats av Viggen i skala 1:72 från plastmodelltillverkaren Special Hobby.
Bilderna i häftet visar i huvudsak Swedish Air Force historical Flights två Viggenflygplan, deras AJ och Sk 37 Viggen. Häftet
har nummer 007 och ingår i en serie liknande häften med moderna stridsflygplan.
|
|
|
|
6. Dödspilotens son
- ett dokumentärdrama
|
|
|
|
Författare: Åke Stolt
Förlag: DIBB Förlag
ISBN: 9789198478723
Format: 215 x 151 mm, 204 sidor, inbunden.
Dödspilotens son är boken om Karl-Erik Karle Thellman, propellersnickare på Malmen i femtio år. Det är boken om
flygets barndom och livet i både det civila och det militära Malmen i början av det förra seklet. Från första parkett kunde
Karle följa flygets framväxt, den tekniska utvecklingen, piloternas mödor, hjältedåd och alltför många dödskrascher. Länge
anade han att det var något fel i hans liv; han kände sig utanför, kärlekslös och undanskuffad. Flygarna blev hans vänner när
andra svek, flygplanen blev hans stora kärlek och han utvecklade en märklig egenhet som kunde rädda liv. Den här boken
skildrar en dramatisk och spännande tid i utkanten av Linköping. Den innehåller flera märkliga levnadsöden och tragedier.
Karle förde noggranna anteckningar över sitt liv, om människorna och flygplanen. Han publicerade också en del av sina minnen
och åtskilliga initierade flygartiklar i bland annat Östgöta Correspondenten. Detta material och mer personliga dokument och
berättelser har legat till grund för den här boken. Karle var morbror till bokens författare.
|
|
|
|
7. Från B 3 till Gripen
- Blekinge Flygflottilj F 17 - 75 år
|
|
|
|
Författare: Bengt Andersson och Anders Carlsson red.
Förlag: F 17 Kamratförening och Blekinge Flygflottilj
ISBN: 9789151905853
Format: A4, 232 sidor, inbunden.
En ny jubileumsbok som togs fram i samband med Blekinge Flygflottiljs 75-årsjubileum 2019. Den förra kom för 25 år sedan och hade
en liknande titel, Från B3 till Jaktviggen. Den nya boken skiljer sig i sin uppbyggnad från de traditionella flottiljböckerna.
Boken är omfattande och beskriver hela flottiljens historia från uppbyggnaden 1944 fram till idag med alla dess verksamheter.
Den är rikt illustrerad med massor av bilder.
|
|
|
|
8. Svenska Flygvingar under 100 år
|
|
|
|
Författare: Anders Skötte
Förlag: Eget Förlag
ISBN: 9789151915371
Format: A4, 173 sidor, inbunden.
Anders Skötte är samlare av flygarvingar och befälstecken mm. Han har nu tagit fram en omfattande samlarguide för detta smala
ämnesområde. Han beskriver i detalj alla de flygvingar som används och har använts av Flygvapnet, Militärpolisen, Kustbevakningen,
Tullverket, Rikets Allmäna Kartverk, FFK, fallskärmsjägare m fl. De olika märkena visas mycket detaljerat med framsidor, baksidor,
märkningar, stödplattor, muttrar, askar mm. Många vingar har proveniens och deras historia redovisas också.
|
|
|
|
9. Halmstad City Airport
- 75 år i hetluften
|
|
|
|
Författare: Kent Johansson
Förlag: Halmstad Flygplats
ISBN: 9789151920795
Format: 220 x 210 mm, 112 sidor, inbunden.
En jubileumsbok om Halmstad flygplats som 2019 fyllde 75 år. Hallands flygflottilj, F 14 byggdes 1944 och var i operativ
drift fram till 1961. 1958 kom civilflyget till platsen. Boken beskriver endast den civila flygplatsens utveckling, även
om några militära nedslag görs. Det är mest den nyare tiden som avhandlas. Alla olika funktioner som finns på Halmstads moderna
flygplats beskrivs.
|
|
|
|
10. The Messerschmitt 210/410 story
|
|
|
|
Författare: Jan Forsgren
Förlag: Fonthill Media
ISBN: 9781781557310
Format: 248 x 172 mm, 208 sidor inbunden. Text på engelska.
Messerschmitt Bf 110 vidareutvecklades till Messerschmitt Me 210 som visade sig vara en misslyckad konstruktion.
Man gick tillbaka till ritbordet och skapade Me 410 som blev accepterat av Luftwaffe. Den användes som tungt jakt- och
spaningsflygplan. Mer än 1500 flygplan byggdes av de båda typerna. Ett kapitel om Arado Ar 240 finns också med. Den var
Messerschmitts enda konkurrent, men blev för tekniskt avancerad.
Man imponeras av att författaren har lyckats få fram så mycket fakta om dessa ändå lite udda flygplantyper. I slutet finns
också en omfattande Werknummerlista.
|
|
|
|
11. Luftwaffe 1944-1945, Luftwaffe 1955-1991
|
|
|
|
Författare: Magnus Ullman
Förlag: Eget Förlag
ISBN: 9789198362756
Format: 176 sidor inbunden.
Här kan du läsa om dramatiska luftstrider och flygattacker i krigets slutskede och hur överlägsna de tyska stridspiloterna
och stridsflygplanen var. Vidare skildras i boken hur de allierade direkt efter kriget slogs om att ta över tyska stridspiloter
och flyg- och robotkonstruktörer till sina länder och hur det nya Luftwaffe på krav från främst USA sattes upp 1955 och vars
ledning under många år utgjordes av flyghjältar från andra världskriget.
Vid första anblicken en vacker och innehållsrik bok. Med vackra illustrationer och mycket bilder. I boken finns ca 130
oljemålningar, fotografier och kartor, nästan alla i färg. Tyvärr så är den så full av fel att det blir jobbigt att läsa för
de som är nördigt flygintresserade. Tittar man i litteraturförteckningen så är det visserligen idel kända författare. Hälften av
alla bilder kommer från Wikipedia, det säger kanske en del.
Författaren är advokat i Stockholm och har mest skrivit marinlitteratur och böcker med Stockholmsanknytning tidigare. Helt
klart är att Flyg har han ingen egentlig kunskap om! Men det är en vacker ligga-framme-bok...
|
|
|
|
12. Pilot i den danska brigaden i Sverige under andra världskriget
Svensk-dansk flyghistoria
|
|
|
|
Författare: Aage Sandqvist
Förlag: Books on demand
ISBN: 9789174631487
Format: 214 x 136 mm, 200 sidor häftad.
Under andra världskrigets andra hälft började Sverige tillhandahålla hjälp till sina två fränder, Norge och Danmark, i form
av s k polisläger, där flyktingar från dessa två länder kunde samlas och förbereda sig för ett återtåg
till sina hemländer när tyskarna förväntades ge upp. I hemländerna skulle dessa polistrupper återställa ordningen i samhället.
Allteftersom tiden gick ändrades karaktären från att vara polistrupper till att mer och mer bli reguljära trupper, med enklare
vapenutrustning. Den s.k. Danska Brigaden bestod så småningom av nära 5000 danska flyktingar, placerade i olika läger
runt om i Sverige.
Bland dessa danska flyktingar fanns ett dussintal danska piloter som i största hemlighet blev placerade två och två på olika
svenska flygflottiljer där de fick utbildning på Sveriges främsta stridsflygplan, nämligen störtbomplanet Saab B 17.
I krigets sista dagar samlades dessa piloter på flygflottiljen F7 Såtenäs där de bildade Den Danska Brigadens Flygstyrka
vars huvudsyfte var att stödja Den Danska Brigadens återtåg till Danmark med de enda verkligen slagkraftiga vapen som
brigaden fått tillgång till av Sverige. Den 5 maj 1945 stod åtta danska piloter med åtta danska tekniker som signalister framför
åtta B 17-flygplan som under natten försetts med danska nationalitetsbeteckningar, redo att flyga mot Köpenhamn. En av dessa
piloter var löjtnant Carlo Hjalmar Sandqvist.
|
|
|
|
13. Circus Dahl
Minnesblad från Flygvapnets första Reservflygskola RFS I
|
|
|
|
Författare: Agne Högstedt, Göran Westerlund (Red.)
Förlag: Coniciet AB, info@coniciet.se
ISBN: 9789151932118
Format: ca A4, 60 sidor häftad.
Agne Högstedt var en skicklig tecknare och var känd som skribent under psedonymen Flygstedt. Han var med och skolade på
Hammars backar, tog motorflygcertifikat och hamnade under beredskapen på Flygvapnets första reservflygskola på Bulltofta.
I december 1939 påbörjade han sin grundflygutbildning, GFU och i april 1940 tog han examen vid reservflygskolan. Han kom till F 6
i Karlsborg för GFSU. I februari 1941 genomfördes en stor övning i övre Norrland. Vid en spaningsflygning kolliderade hans B 4
med isen och han omkom.
Under sin tid vid reservflygskolan hade han ritat en hel del karikatyrer av sina kurskamrater och chefer. Dessa gav han ut i en bok
i slutet av november 1940. Efter hans död annonserade brodern ut restexemplar av boken. Den har varit i stort sett omöjlig att
hitta antikvariskt varför författare Göran Westerlund beslutade att ge ut den på nytt. Boken är utgiven i en begränsad upplaga
till första reservflygskolans och Agne Högstedts minne, i första hand för speciellt flyghistoriskt intresserade.
|
|
|
|
14. Black Cross/Red Star - Air war over the eastern front
Volume 4 Stalingrad to Kuban
|
|
|
|
Författare: Christer Bergström
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789188441218
Format: 220 x 210 mm, 360 sidor inbunden. Text på engelska.
Bokserien Black Cross/Red Star anses vara ett standardverk som beskriver krigsflygning på östfronten under andra världskriget.
Det unika med serien är att den berättar den detaljerade historien ur båda sidors perspektiv. Bokserien baserar sig på noggrann
forskning av både tyskt och sovjetiskt arkivmaterial såväl som intervjuer med veteraner som deltog i kriget.
Black Cross/Red Star, Volym 4 täcker i detalj perioden från vintern 1942-1943 till och med våren 1943. Boken innehåller 380
bilder av vilka många inte har publiserats förut och färgprofiler av Jim Laurier.
|
|
|
|
15. The Fokker Fours
Fokker F-32, F.XXXVI, F.XXII and four-engined projects
|
|
|
|
Författare: Rob J M Mulder
Förlag: European Airlines
ISBN: 9788293450054
Format: A4, 384 sidor inbunden. Text på engelska.
Detta är boken om Fokkers fyrmotoriga passagerarflygplan, F-32, F.36 och F.22. I Sverige hade AB Aerotransport en Fokker F.XXII
med namnet Lappland. Hela dess historia ingår som ett kapitel i boken på nästan femtio sidor. För övrigt innehåller
boken kapitel om respektive, Fokker F-32, Fokker F.XXXVI och KLM:s tre Fokker F.XXII. Två Fokker F.XXII och en F.XXXVI
användes av RAF under kriget som flygade lektionsal och transportflygplan. Det sista kapitlet handlar om Fokkers olika fyrmotoriga
projekt. Boken avslutas med index och Juanita Franzis fantastiska färgprofiler. Som vanligt när det gäller författarens böcker
så är detaljrikedommen i hans beskrivningar mycket hög!
|
|
|
|
16. Flyg som svalor, tranor eller Gööken
En segelflygares memoarer
|
|
|
|
Författare: Bengt Göök
Förlag: Books on Demand
ISBN: 9789177856153
Format: A5, 112 sidor inbunden.
Den här boken är skriven av en av Sveriges största flygare, inte till kroppshydda utan till hans stora kärlek och passion
för segelflyg. Bengt Göök fascinerades redan som liten av fåglarnas flykt, började flyga när han var 16 år och på den vägen
har det varit ända fram till 2018 då problem med ögonen till slut stoppade honom. I boken berättar Bengt om många av sina
upplevelser: Molnflygning, utelandningar, tävlingar, vinschning och om arbetet med den uppskattade Göök-vagnen som
gav honom smeknamnet Åsa-Nisse.
Boken rekommenderas för alla som på något sätt är intresserade av flyg. Men visst finns ämnen för en uppföljare? T.ex. om
hur han på egen hand byggt en Windex med egen motor och om alla spännande tävlingar utomlands. Och så tycks Bengt ha glömt
allt vad han har gjort för att hjälpa andra flygare och sin klubb som förebild, klubbtränare och sponsor.
|
|
|
|
17. De som aldrig kom hem
Omkomna flygare i Flygvapnet under kalla kriget 1946-1989
|
|
|
|
Författare: Göran Jacobsson och Alf Ingesson Thoor
Förlag: Norlén & Slottner
ISBN: 9789188503671
Format: A4, 334 sidor inbunden.
Syftet med denna bok är att för första gången genomföra en djupare undersökning och analys av de haverier med dödlig utgång
som skedde mellan åren 1946 och 1989. Det är också ett försök att för allmänheten på ett begripligt sätt klarlägga vad som
egentligen hände. Och inte minst, ge de flygare som omkom en egen historia – alla de flygare vars namn nu finns på väggen
i Flygvapnets minneshall.
Boken är uppdelad i tre olika perioder. Blandepoken 1946-1954, reaepoken 1955-1963 och nedgångsepoken 1964-1989. Detta för att
kunna göra statistiken jämförbar. Av samma anledning är inte perioden från maj 1945 till 1946 medtagen. Olika typer av statistik
finns med genom hela boken. Ett eget kapitel om detta finns också med i slutet. Efter ett antal inledande och förklarande kapitel
presenterar man de olika haverirapporterna i kronologisk följd. Vissa är mer utförliga än andra. Samtliga, utom en, presenteras
med bild av de omkomna. Boken avslutas med register över alla flygare, alla omkomna och alla havererade flygplan.
|
|
|
|
18. Segelflyg i går och i dag
En antologi om segelflyg under 100 år
|
|
|
|
Redaktion: Robert Danewid, Bernt Hall, Lennart Lagerfors, Björn Svensson
Förlag: Svensk Flyghistorisk Förening
ISSN: 0345-3413
Format: A4, 264 sidor inbunden.
Årets flyghistoriska revy från Svensk Flyghistorisk Förening handlar om segelflyget i Sverige genom hundra år.
Den är ett samarbete mellan SFF, Segelflygets Veteransällskap (SVS) och Segelflygförbundet (Segelflyget). En redaktionsgrupp
bestående av Björn Svensson (SFF), Bernt Hall (SVS), Lennart Lagerfors (SVS) och Robert Danewid (Segelflyget) har under närmare
två års tid jobbat med att skriva och sammanställa artiklar till boken.
Den inleds med att sammanfatta det tidiga glid- och segelflyget i, framförallt, Tyskland. Sedan följer ett kapitel om de tidiga
motsvarande försöken i Sverige, om några svenskars besök på Wasserkuppe och Hamiltons flygskola på Hammars backar. Efter ett
kort kapitel om den svenska segelflygstarten i Göteborg hoppar man fram till Segelflygskolan på Ålleberg. Här är tydligen
redaktörerna helt fokuserade på detta för de har hoppat över ett mycket viktigt kapitel i det svenska segelflygets historia,
nämligen om Heinrich Kipp och verksamheten i Norrköping som var av mycket stor betydelse för den fortsatta utveckligen. För
övrigt så är detta en förträfflig antologi om det svenska segelflygets historia, om man bortser från ett par mindre faktafel.
Boken innehåller historien, fakta och berättelser av de som var med då och nu och är rikt illustrerad med bilder.
|
|
|
|
19. Flyg idag
Flygets årsbok 2019
|
|
|
|
Författare: Fredrik Dahl red.
Förlag: Flygboken.se
ISBN: 9789197880398
Format: 246 x 165 mm, 160 sidor inbunden.
Beskrivning saknas från förlaget, men vi antar att boken är uppbyggt likt tidigare utgåvor med kapitel av olika författare.
|
|
|
|
20a. Surplus: Amerikanska överskottsfordon i svenska krigsmakten
Del 1 - GMC och Brockway
|
|
|
|
Författare: Leif Hellström
Förlag: Trafiknostalgiska Förlaget
ISBN: 9789187695810
Format: 265 x 210 mm, 200 sidor inbunden.
Efter andra världskriget köpte försvaret in närmare 3 000 amerikanska överskottsfordon; dels för att snabbt förbättra
sin rörlighet i terrängen och dels som en bas för olika specialfordon som ibland fanns kvar i tjänst i årtionden. Hela
historien från 1940-talet till 2000-talet presenteras här för första gången i text och bild, med detaljer om både kända
och okända fordon. Del 1 har med GMC-bilarna, som fanns i ett 50-tal versioner, och de tunga Brockway-dragbilarna som
speciellt blev kustartilleriets favorit.
Det är många amerikanska surplusfordon som har tjänstgjort på Flygvapnets flottiljer och flygbaser.
|
|
|
|
20b. Surplus: Amerikanska överskottsfordon i svenska krigsmakten
Del 2 - Dodge, Weasel med flera typer
| |
|
|
Författare: Leif Hellström
Förlag: Trafiknostalgiska Förlaget
ISBN: 9789188605184
Format: 265 x 210 mm, 224 sidor inbunden.
Del 2 täcker dels de olika versionerna av Dodge-jeeparna, både 4 x 4 och 6 x 6, och dels mindre vanliga märken som Autocar,
Mack, Ward LaFrance, Willys, med flera. Dessutom beskrivs band- och släpfordon tillsammans med de fåtaliga brittiska och
tyska fordon som kom till Sverige.
Det är många amerikanska surplusfordon som har tjänstgjort på Flygvapnets flottiljer och flygbaser.
|
|
|
|
21. Tyska flygare under andra världskriget
Veteranernas berättelser Del 3
| |
|
|
Författare: Christer Bergström
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789188441393
Format: 218 x 163 mm, 224 sidor inbunden.
Del 3 av Tyska flygare under andra världskriget är en fortsättning på berättelsen om livet för några av de tyska jaktflygarässen.
Bokens första tredjedel berättar historien om Johannes Steinhoff. Därefter om Günther von Maltzahn, Klaus Häberlen och Hermann
Göring. Sedan följer en redogörelse om det negativt omtalade Messerschmitt Bf 110 som i själva verket var ett av Tysklands
bästa stridsflygplan.
Varje kapitel avslutas med en serie bilder som illustrerar innehållet. Boken avslutas med ett antal appendix, noter,
källförteckning och register. Detta är en s k Multimediabok och innehåller länkar till filmer på Internet.
|
|
|
|
22. Ing. E. Sparmann's Flygplanverkstad Stockholm
Lilla Essingen 1933-1938
| |
|
|
Författare: Mikael Forslund
Förlag: Mikael Forslund Produktion
ISBN: 9789151902944
Format: A4, 240 sidor inbunden.
Österrikaren Edmund Sparmann var ett tekniskt geni redan från unga år. Under första världskriget arbetade han som konstruktör och
provflygare hos Albatroswerke, senare Phönixwerke. Han kom till Sverige sommaren 1919 med två Phönixflygplan, jaktflygplanet
Phönix D.III och det tvåsitsiga spaningsflygplanet Phönix C.I, senare populärt kallad Dront. Flygkompaniet
och senare, Flygvapnet hade dessa två typer i tjänst under många år byggda på licens. Sparmann blev sedermera anställd vid
Centrala Flygverkstaden på Malmen som konstruktör och provflygare. 1933 startade han Ing. E. Sparmann's Flygplanverkstad på
Lilla Essingen i Stockholm. Där konstruerade han och byggde det flygplan han kom att bli mest känd för, Sparmann S 1 -
Sparmannjagaren.
Boken beskriver Sparmanns liv, hans konstruktioner och naturligtvis hela historien om den lilla Sparmannjagaren.
Som vanligt när det gäller Mikaels böcker så innehåller den massor av unika och fantastiska fotografier, men också många ritningar
av, framförallt, Sparmann S-1, men också en del intressanta dokument i faksimil. Ett stort minus är att boken saknar litteratur-
och källförteckning samt personregister.
|
|
|
|
23. Northrop A-17
Warplane plus No. 01
| |
|
|
Författare: S. Rivas, A. Tincopa, N. Braas, E. Hoogschagen
Förlag: Lanasta Violaero
ISBN: 9789086162710
Format: 220 x 270 mm, 164 sidor häftad. Text på engelska.
Northrop A-17 utvecklades från Northrop Gamma och var ett enmotorigt, tvåsitsigt lätt bombflygplan som byggdes av Northrop 1935
för U.S: Army Air Corps. Under andra världskriget användes det bl a som övningsflygplan av piloter som senare skulle till krigets
Europa. Typen användes bl a i det norska träningslägret Little Norway i Kanada. Exportvarianten 8A tjänstgjorde i en rad olika
länder, Storbritannien, Sydafrika, Kanada, Norge, Argentina, Peru, Nederländerna, Irak och Sverige. Som vi vet så
licenstillverkades ett stort antal B 5 av ASJA/SAAB.
|
|
|
|
24. Ambulansflygaren
| |
|
|
Författare: Cristina och Tore Öberg
Förlag: Böcker från norr
ISBN: 9789151933443
Format: 250 x 210 mm, 186 sidor inbunden.
Boken Ambulansflygaren är berättelsen om den legendariske ambulansflygaren Allan Norberg, som var verksam i norra Sverige
under åren 1938 till 1945. Flygvapnet utsåg fanjunkare Norberg vid F 4 på Frösön till ambulansflygare 1938. Först på deltid från
F 4, sedan på heltid baserad i Boden (F 21). Flygplantyperna i ambulanstjänsten utgjordes av Trp 1, Junkers F 13, Trp 2 Junkers W 34
och Trp 4 Beechcraft 18. Detta är en riktig äventyrsbok! Flygning i dåligt väder, i snö och dimma, på låg höjd över fjällterräng
och med starter och landningar på tveksamma vattendrag. Men detta var verklighet för Allan Norberg, för hans besättning
och deras passagerare. En av patienterna var den, nu från film och TV, kände norrmannen Jan Baalsrud. Här får vi veta hur det
gick efter att han hade tagit sig in på svenskt mark. Allan Norberg fick motta Stockholms-tidningens guldmedalj för sina insatser.
Under dessa år hade han flugit 1300 flygtimmar med 550 patienter av sjutton olika nationaliteter.
Allan Norberg skrev själv ett par böcker på 1940-talet, Med flygambulansen till fjälls och Vingar över vildmarken.
Författarna har sammanflätat en biografi från dessa böcker, från tidningsartiklar, från olika arkiv och från många andra källor
och skapat en fantastisk bok. Den ackompanjeras dessutom av en stor mängd fantastiska och skarpa fotografier bl a från Allan
Norbergs egen kamera. Boken avslutas med bilagor, not- och källförteckning.
|
|
|
|
25. Saab-minnen
Del 30
|
|
|
|
Författare: Veteranklubben SAAB (red.)
Förlag: Veteranklubben SAAB
ISBN: 9789198028478
Format: A4, 184 sidor, häftad.
Veteranklubben SAAB har kommit ut med del 30 i sin serie med minnen från SAAB och då främst SAAB Linköping. Det är en
beundransvärd insats att under 30 års tid ge ut en årsbok med uppsatser om livet på SAAB och de uppgifter man arbetat med.
Som alltid är det en blandning av ämnen, en del lättsmält och annat lite mer invecklat för läsaren där det mesta är skrivet
av de som var med. I år återfinns även en del gästskribenter bland författarna som Mikael Forslund, Göran Danbolt,
Sven Stridsberg och Stig Kernell där de två sistnämnda tyvärr inte är bland oss längre.
Bland årets ämnen återfinns en artikel av ingenjör Nils Mårdfelt tagen ur Vingpennor från 1947 beskrivande hur 15 000 detaljer
blir en Saab 18.
- Förstudien MERA, ett projekt som drevs för att lära mer om möjligheterna till elflyg.
- Matbombning i Etiopien.
- Aerodynamiken i SAAB 29 Tunnan, en resa från A-F.
- Vägen till den dubbla deltavingen.
- Minnen från utvecklingen av JAS 39 Gripen - Från vindtunnelprov till flygprov.
- SAAB Scandia.
- När SAAB utvecklade Europas första rymddator.
- Flygförarplatsen i SAAB:s jaktflygplan.
- Teknikutveckling och innovationer-entreprenörskap och spin-off.
- SAAB Aerostructures, om SAAB:s samarbeten och produktion till andra flygplanstillverkare.
Allt avslutas på ett föredömligt sätt med ett index över innehållet i de 29 tidigare utgivna utgåvorna.
|
|
|
|
26. Lilla boken om Flygplan
En faktabok för barn och vuxna
|
|
|
|
Författare: Jan Forsgren
Förlag: Trafiknostalgiska Förlaget
ISBN: 9789187695872
Format: 210 x 210 mm, 48 sidor, inbunden.
Sedan början av 1900-talet har flygplan blivit en del av vardagen. Flygplan används idag för en lång rad olika uppgifter,
bl a civil frakt- och passagerartrafik, ambulanstransporter, släckning av skogsbränder och olika militära syften. I denna bok
finns bilder och information om flygplan från 1900-talets första år till vår tid. Boken speglar även den enorma flygtekniska
utveckling som skett de senaste 120 åren.
En trevlig liten bok för de, gammal som ung, som vill få en inblick i flygets utveckling. Boken är uppdelad i ett antal kapitel:
pionjärerna, privatflyg, militärflyg, helikoptrar och trafikflyg. Varje sida består av 1-4 bilder av hög klass med tillhörande
bildtexter. De allra flesta med svenskt flyg. En perfekt bok för det nyfrälste flygintresserade barnet, ungdommen eller vuxne!
Detta är bok nummer 11 i en serie likadant uppbyggda böcker om olika typer av fordon.
|
|
|
|
27. I med- och motvind
En flygares bekännelser
|
|
|
|
Författare: John-Olof Holmström
Förlag: Atremi Förlag
ISBN: 9789175272696
Format: 239 x 169 mm, 368 sidor, inbunden.
John-Olof Holmström har många strängar på sin lyra. Nu har hans 42 år som pilot blivit en självbiografi. Han är även
naturälskare och friluftsmänniska. Han har bl a ett stort intresse för jakt, från hare till björn. Han har
tillbringat mycket tid på motorcykeln, bl a i Östeuropa. När han drev en bilverkstad i Hultsfred kom han i kontakt med
segelflyget och tävlade i både SM och EM innan det tog fart på allvar. Under många år drev han det egna flygbolaget
Holmstroem Air, som utgick från Hultsfred flygplats. Som mest hade företaget ett hundratal anställda, nio egna plan och
två serviceverkstäder. Han har flugit väldigt mycket Hultsfred-Stockholm! J-O hade även ett flygbolag i Hudiksvall,
drev flygplatsen i Mora och var delägare i ett flygbolag i Lettland.
John-Olof och Solveig Holmström blev nyckelpersoner för att göra MAF-Sweden (Mission Aviation Fellowship) till en starkt
flygande partner i det stora flyghjälpsprogram som MAF idag omfattar. Det har varit en spridd verksamhet och många flygningar
till Afrika och Asien. Han har landat på floderna Ganges och Brahmaputra och det är ingen barnlek. Det är mycket om flygningarna
i Bangladesh i boken. Två år och tre månader eller ca 20 000 timmar har John-Olof Holmström spenderat i luften.
|
|
|
|
28. SAAB 29 Tunnan
Svenska flygvapnets storhetstid
|
|
|
|
Författare: Mikael Forslund
Förlag: Svenskt Militärhistoriskt Biliotek
ISBN: 9789188885234
Format: 265 x 210 mm, 101 sidor, inbunden.
Detta är den andra boken i serien om det fjärde största flygvapnet. Här får vi Tunnans historia i kortform, från konstruktion
till tjänsten i Flygvapnet. De olika versionerna beskrivs i egna kapitel, försäljningen till Österrike, FN-tjänsten i Kongo och
avslutningen som Måldragare på Malmen. Boken avslutas med kapitel om bevarade Saab 29, Tusen timmar klubben, projekt och teknisk
beskrivning. Boken är mycket vacker och håller en mycket hög teknisk kvalitet, men det är ingenting för flygnördar då den är
allt för översiktlig och inte går på djupet.
|
|
|
|
29. Angel Wings
Del 5 - Black Sands
|
|
|
|
Författare: Yann, Ill.: Romain Huault
Förlag: Cobolt Förlag
ISBN: 9789188897169
Format: 235 x 312 mm, 48 sidor, inbunden.
Andra delen av tre med handlingen förlagd till Stillahavskrigets slutskede 1945. Angela McCloud får ett nytt uppdrag som
spaningspilot förlagd till ön Iwo Jima som just har erövrats av den amerikanska marinkåren.
Angel Wings är en flygkrigsserie tecknad av den i Frankrike mycket populära Romain Hugault, själv pilot, efter manus av Yann,
som bland mycket annat också har skrivit manus till flera av de extraordinära Spiroualbumen som också har getts ut av Cobolt
Förlag.
|
|
|
|
30. Min flygresa!
50 års flygande i en flygklubb
|
|
|
|
Författare: Rune Leindahl
Förlag: Eget Förlag
ISBN: -
Format: A5, 194 sidor, inbunden.
Vi har sett honom uppträda på himlavalvet med sin Yak-52 på våra flygdagar och fly-in sedan slutet av 1990-talet. Han ser
ganska råbarkad ut där han klättrar ned från sin maskin, men är en högst vänlig och jordnära person som instinktivt vet hur
saker och ting bör vara. Rune är en do-it-person som hellre utför saker än som sitter och klagar och talar om att det inte går.
Ingenting är omöjligt. Han är också frispråkig med sina tankar vilket har medfört impopularitet hos vissa.
År 2020 såld han sin Yak SE-LII. (LII är 52 med romerska tal) Den är dyr i drift, dessutom har antalet flygdagar minskat betydligt.
Boken handlar om Runes liv och om hans flygande. Den ger dessutom en historiebeskrivning av flygklubbslivet i Nyköpings Flygklubb
sedan 1970-talet. Vi får också ta del av hur det var att ha en AN-2 som fallskärmshopparkärra, om leveransflygning över Atlanten,
om Frivilliga Flygkåren, om att flyga Mustang i USA och flygutbildning i Sovjetunionen med flygning i MiG-29.
|
|
|
|
|
|
|
Årets svenska flygbok 2020
3 oktober 2020
|
|
|
|
Den vinnande bokens författare, Alf Ingesson Thoor och Göran Jacobsson. Foto Håkan Brandt
Lördagen den 3 oktober blev boken De som aldrig kom hem
av Göran Jacobsson och Alf Ingesson Thoor utsedd till Årets svenska flygbok 2020!
På grund av coronapandemin blev Flyglitteraturträffen 2020 inställd, men vi beslutade ändå att utse Årets svenska flygbok
2020. Vi hade som vanligt tre jurygrupper. Den första jurygruppen bestod av en mindre grupp vana flygbokläsare. Den andra
gruppen var Folkets röst. Fram till den 20/9 kunde vem som helst rösta på den bok man ville se som vinnare. Den
tredje gruppen bestod av de som deltagit på Flyglitteraturträffen de två föregående åren.
|
|
|
|
|
|
|
Författarna Göran Jacobsson och Alf Ingesson Thoor presenterade och signerade boken De som aldrig
kom hem på bokreleasen på Flygvapenmuseum den 23 november 2019. Foto Mats Averkvist |
|
|
|
|