|
|
|
|
|
Nybokslistan
Bokåret sträcker sig från 1 juni föregående år till 31 maj innevarande år. Detta för att vi skall få
tid att läsa alla böcker som ges ut under bokåret innan Flyglitteraturträffen i oktober. Alla böcker granskas
av en grupp vana flygboksläsare enligt de kriterier som ligger till grund för begreppet Flygbok. Se vidare under kriterier.
|
|
|
|
Nybokslistan 2021 - 2022 |
|
|
1. Provflygningarna
- platserna Andrée lämnade efter sig
|
|
|
|
Författare: Carl-Johan Svensson
Förlag: Carlssons Bokförlag
ISBN: 9789189063914
Pris: 280 kr
Format: 245 x 175 mm, 350 sidor, inbunden.
Innan ingenjör Andrée gav sig av på sin ödestigra luftfärd mot nordpolen 1897 så hade han gjort nio resor med gasbalongen
Svea under åren 1893-1895. Han flög från Stockholm och Göteborg. Landningarna skedde runtom i Sverige och en gång i
Finland. Svea-flygningarna har tidigare främst beskrivits vara provflygningar inför den berömda polarexpeditionen. Här
ställs de i ett samlat fokus för första gången. Färderna genomfördes med vetenskapliga och militära motiv men rymde också
dramatiska och dråpliga inslag.
I anslutning till 125-årsdagarna för flygningarna har landningsplatserna besökts för att utröna vad som finns kvar av
händelserna idag. I Vara har Conditori Nordpolen skapat ett särskilt Andrée-rum som minner om landningen. I Småland har
informationsskyltar placerats ut. I Finland finns en livlig minneskultur kring landningsplatsen. På Dalarö är landningen i
det närmaste glömd. Hur kommer det sig att det skiljer så mycket från plats till plats? Det här är också en bok om hur
händelser blir till historia.
|
|
|
|
2. Flyg, flyg och historiens vingslag
|
|
|
|
Författare: Orvar Bergvall
Förlag: K&R Förlag
ISBN: 9789188925695
Pris: 189 kr
Format: A5 mm, 115 sidor, häftad.
Förra året gav författaren ut sina memoarer med titeln Varför blir man konstflygare? Varför inte... Han avled i januari
2021, åttio år gammal. Orvar Bergvall skrev inte bara om sitt liv utan har också kommit ut med fem kriminalberättelser om den
kvinnliga kriminalkommissarien Kim.
Den här boken, som gavs ut postumt, innehåller tre berättelser. Den första är en självbiografisk reseskildring om EM i aerobatic i
Italien. De två andra är helt fiktiva berättelser varav den första handlar om flyg. Även här kan man ana ett visst självbiografiskt
inslag. Den sista berättelsen är något helt annat. Den handlar om Karl XI:s Stockholm.
|
|
|
|
3. Andrées expedition
|
|
|
|
Författare: Tomas Blom
Förlag: Historiska Media
ISBN: 9789177891710
Pris: 149 kr
Format: 205 x 132 mm, 168 sidor, häftad.
Den 11 juli 1897 stiger ingenjör Salomon August Andrée till väders i luftballongen Örnen, tillsammans med två färdkamrater.
De svävar mot skyn och färdas med vinden från Dansköns strand ut över öppna havet, men allt går fel. Redan vid uppstigningen
förloras de viktiga styrlinorna och ballongen är nära att krascha i havet. Innan expeditionen fått sitt sorgliga slut tvingas
Andrée och hans kompanjoner utkämpa en lång och hård kamp i polarisens ogästvänliga landskap. Denna episod är hämtad från en
tid då människor såg sig själva som skapelsens krona.
Detta är historien om ingenjör Andrées ödestigra luftfärd mot Nordpolen i en lättläst och översiktlig bok som ändå
har det väsentliga med. Boken bygger på tidigare utgivna böcker om ämnet, men gör berättelsen mer lättillgänglig för läsaren.
|
|
|
|
4. Hawkerflygplan i svensk tjänst
|
|
|
|
Författare: Mikael Forslund
Förlag: Mikael Forslund Produktion
ISBN: 9789151902951
Pris: 400 kr
Format: A4, 352 sidor, inbunden.
Författaren har tidigare skrivit böcker om Heinkel- respektive Fokker-flygplan i Sverige. Nu har turen kommit till Hawker- och
Hawker Siddeley-flygplan. I boken beskrivs i huvudsak Hawker Hart (S 7 och B 4), Hawker Osprey (S 9) och Hawker Hunter (J 34) och
deras anskaffning och tjänst i flygvapnet. Först ut är B 4. Dess tjänst på F 19 i Finland avhandlas naturligtvis också.
Sedan följer ett kapitel om S 9 som bl a tjänstgjorde på flygplanskryssaren Gotland. Författaren har för övrigt skrivit
om både F 19 och S 9 i tidigare utgivna böcker. Nästa kapitel handlar om J 34 Hawker Hunter. Även civila Huntrar som flugit som
veteranflygplan de senaste decennierna avhandlas. I slutet berättas om en Hawker Sea Fury som är under restaurering, om HS 748
och HS 125 som flyger, och har flugit civit i vårt land.
Massor av bilder är ett signum för Mikaels böcker och i denna bok finns mer än 640 bilder(!), mest i svartvitt, men många också
i färg.
|
|
|
|
5. The Fighting Colours of Richard J. Caruana
50th Anniversary Collection - 1. Saab 37 Viggen
|
|
|
|
Författare: Richard J. Caruana
Förlag: MMP Books
ISBN: 9788366549463
Pris: 15.00 GBP
Format: Liggande A4, 36 sidor, häftad.
Richard Caruana är välkänd för sina ritningar och färgprofiler av flygplan. Detta häfte är nummer 1 i en serie med författarens
ritningar och, framförallt färgprofiler. På omslagets insida hittar vi ritningar i profil av AJ/SK/SF/JA 37 Viggen. Sedan följer
några sidor med Viggen-historik. Resten av boken består av 30 sidor med färgprofiler av samtliga Viggen-versioner. Bland dessa
hittar vi också en del av de olika specialmärken Viggen har burit. På bakre omslagets insida finns flottilj- och divisionsmärken.
|
|
|
|
6. Den gyllene tråden
Kalla kriget och Dag Hammarskölds gåtfulla död
|
|
|
|
Författare: Ravi Somaiya
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 9789100156206
Pris: 219 kr
Format: 220 x 143 mm, 318 sidor, inbunden.
Några minuter innan midnatt, den 17:e september 1961, påbörjar ett flygplan nedstigningen mot flygplatsen i Ndola, i dåvarande
Nordrhodesia. I flygplanet sitter FN:s dåvarande generalsekreterare, Dag Hammarskjöld. Men landningen fullföljs aldrig,
flygplanet anmäls försvunnet och först på eftermiddagen dagen därpå hittar man vraket. En olycka, konstaterar den Nordrhodesiska
haverikommissionen, men alla är inte övertygade. FN:s involvering i vad som kommit att kallas Kongokrisen sågs med oblida ögon
från flera håll och Hammarskjöld hade tagit stora risker. Europeiska kolonialmakter, lokala politiska krafter och
underrättelsetjänster världen över ville se honom misslyckas. Vad hände egentligen natten mellan den 17: och 18:e september 1961?
Ravi Somaiya är grävande journalist och har skrivit för bland andra New York Times och the Guardian. I Den gyllene tråden ser vi
resultatet av hans mödosamma arbete för att en gång för alla lösa ett av 1900-talets stora mysterier. En noggrann kartläggning
av nya och gamla bevis vävs ihop med skarpsynta personskildringar och en djupgående analys av den komplexa Kongokrisen.
Resultatet är ett intimt historieberättande som visar på vissa individers exceptionella godhet och mänsklighetens obotliga
benägenhet till grymhet. Och det leder till en oundviklig slutsats: Kraschen utanför Ndola var inte en olycka.
|
|
|
|
7. Natthäxorna
Röda arméns kvinnliga stridsflygare under andra världskriget
|
|
|
|
Författare: Gian Piero Milanetti
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789188441805
Pris: 379 kr
Format: A4, 192 sidor, inbunden.
Natthäxorna var det namn som de tyska flygarna på östfronten gav åt de kvinnliga sovjetiska stridsflygarna som natt efter
natt bombade deras flygfält med sina bräckliga små dubbeldäckare. Det fanns många andra kvinnliga stridsflygare i det
sovjetiska flygvapnet under andra världskriget. De flög även moderna störtbombplan och snabba jaktplan.
I den här boken beskriver flyghistorikern Gian Piero Milanetti deras dramatiska historia. Genom sina språkkunskaper har
han forskat i både ryska och tyska arkiv, rest till platserna där striderna stod i Ryssland, besökt små lokala muséer och
intervjuat många av de överlevande veteranerna. Han lämnar inga stenar orörda. Han granskar både tyska och ryska uppgifter
kritiskt och ställer dem mot varandra. Boken är illustrerad med ett stort antal unika fotografier.
|
|
|
|
8a - 8d. Single
|
|
|
|
|
|
9. Nerver av stål
Flygkapten på Southwest Flight 1380
|
|
|
|
Författare: Tammie Jo Shults
Förlag: Semnos Förlag
ISBN: 9789189290266
Pris: 229 kr
Format: 215 x 140 mm, 309 sidor, inbunden.
Den fängslande berättelsen om en osannolik mirakellandning.
Tammie Joe Shults hade under hela sitt liv fascinerats av himlens öppna skyar, och trots att hon hade alla odds emot sig
blev hon en av få kvinnliga stridspiloter inom den amerikanska flottan. Efter åtta år i US Navy skolade hon om sig till
civilpilot och den 17 april 2018, tjugo minuter från start, under en rutinmässig inrikesflygning ställdes flygkapten Shults
inför det otänkbara. Ett förödande motorhaveri på en fullsatt Boeing 737 orsakade en explosion som punkterade hydrauliken
och skadade flera bränsleslangar. Kapten Shults och hennes medpilot kämpade för att få kontroll på flygplanet. Hur skulle
Tammie Jo, trots sina tuffa erfarenheter som stridspilot, kunna klara det omöjliga; att få ner det allvarligt skadade planet
med 148 skräckslagna passagerare säkert på marken igen?
|
|
|
|
10. Charles A. Lindbergh
Från Österlen till Hawaii
|
|
|
|
Författare: Sven G Gustafsson
Förlag: Eget förlag
ISBN: 9789151966182
Pris: 100 kr
Format: A5, 125 sidor (2:a uppl.), häftad.
Grunden till denna bok var ett informellt föredrag inför 50-årsjubiléet av Gustaf och Karin Perssons släktförening vid Löderups
strandbad den 7 juli 2018. Författarens farföräldrar ägde en gård i Gårdslösa, granne med Ola och Ingar Månsson. Ola var farfar
till Charles Lindbergh och flyttade till Amerika runt 1860.
Boken beskriver släktsgården på Österlen, farföräldrarnas nya liv i Amerika, Charles Lindberghs hela liv och alla hans besök i
Sverige.
|
|
|
|
11. Luftwaffe Fighter Aircraft
Profile book no 11
|
|
|
|
Författare: Claes Sundin
Förlag: Centura Publishing
ISBN: 9789198244397
Pris: 400 kr
Format: Liggande A4, 136 sidor, inbunden.
Clas Sundin är tillbaka med ännu en profilbok om tyska jaktflygplan under andra världskriget. Den består av 130 stycken
avbildade ensitsiga jaktflygplan flugna av en lång rad Luftwaffe-ess, både kända och mindre kända. Dessutom har han tagit
med 139 illustrerade bilder av en del personliga märken och avdelningsmärken. Ett pilotindex med författarens alla publicerade
profilers ensitsiga jaktflygplan i Luftwaffe finns också med.
|
|
|
|
12. Svenska Flygplan
Den svenska flygindustrins historia
|
|
|
|
Författare: Lennart Andersson
Förlag: Svensk Flyghistorisk Förening
ISSN: 0345-3413
Pris: 350 kr
Format: A4, 256 sidor, inbunden.
1990 kom boken Svenska Flygplan av Lennart Andersson ut på Allt om Hobbys förlag. Den blev vald till Årets Svenska flygbok
1991. År 2018 blev den återutgiven, kraftigt uppdaterad, som e-bok. Efter diverse påstötningar om att den borde ges ut som riktig
bok har den nu blivit utgiven på nytt, ytterligare uppdaterad, av Svensk Flyghistorisk Förening som den årligt utgivna
Flyghistorisk revy.
Svenska Flygplan är historien om alla flygplan som är tillverkade inom landets gränser, från de stapplande första försöken vid
sekelskiftet fram till idag. Svensk flygindustri i modern tid domineras av SAAB vars historia givetvis finns utförligt dokumenterad.
Det dryga 40-talet andra svenska flygindustrier, eller försök därtill, presenteras också med detaljer om produktion och ingående
uppgifter om alla flygplan. Historien kring utländska flygindustriers etablering i Sverige på 1930-talet med vidareexport till
världens alla hörn är intressant för en bredare läsekrets.
Lennart Andersson har under många år forskat i arkiv i flera länder och har gjort en unik sammanställning av den svenska
flygindustrins historia. Boken är illustrerad med nästan 300 bilder.
|
|
|
|
13. Black Cross Red Star - Air war over the eastern front
Vol. 1 Operation Barbarossa 1941
|
|
|
|
Författare: Christer Bergström
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789188441683
Pris: 770 kr
Format: A4, 384 sidor, inbunden.
Första upplagan av denna bok gavs ut år 2000 på ett utländsk förlag. Den blev det året framröstad som årets militärhistoriska bok
nummer ett i utlandet. Nu har författaren återutgivit den själv på sitt Vaktel Förlag, helt omgjord och mycket kraftigt utökad
och uppdaterad så att detta i realiteten har blivit en helt ny bok. Texten är dubblerad och det är adderat en stor mängd nya
bilder där många kommer från veteranernas privata fotoalbum och som aldrig tidigare har publicerats. Dessutom har det lagts
till färgprofiler av flygplan och många fina kartillustrationer.
|
|
|
|
14. Så blev mitt liv
|
|
|
|
Författare: Kristoffer Drangel
Förlag: Atremi Förlag
ISBN: 9789175272429
Pris: 250 kr
Format: 239 x 169mm, 289 sidor, inbunden.
Kristoffer Drangel föddes på en större gård som lillebror till tre färgstarka storasystrar som tidigt begav sig ut i världen.
Han växte upp som ett ensambarn, omgiven av tjänstefolk. Han fick lära sig rida, jaga och köra bil i de tidiga tonåren, under
kriget. Läroverket i Linköping och fyra år på internatet Solbacka lärde honom kamratskap. Ett par år på företagets kontor i
Stockholm fick honom dock att längta efter en annan tillvaro. Som ung bruksdisponent på familjens pappersbruk fick han chansen.
Där kom han att verka i femton år som driftig och självlärd tekniker, som såg till att Brukets produktion mer än fyrdubblades
under hans ledning. Men Bruket såldes, och han fick en senkommen chans att bli flygare. Han blev flyglärare, taxipilot och
charterpilot i en tid av turbulens inom branschen. Under några år drev han sitt eget charterbolag, med flygningar över hela
Europa, med plan som hade uppnått sin ålders höst med råge. På äldre dagar fick han utlopp för sitt stora intresse för bilar
och motorer, då han tillsammans med sin son Eric importerade bilar från andra sidan Atlanten.
|
|
|
|
15. Bombmaffian
En dröm, en frestelse och andra världskrigets längsta natt
|
|
|
|
Författare: Malcolm Gladwell
Förlag: Mondial
ISBN: 9789180020855
Pris: 259 kr
Format: 218 x 153, 384 sidor, inbunden.
På en sömnig flygbas i Alabama under åren före andra världskriget la en liten grupp avhoppade piloter fram en radikal idé:
Tänk om vi kan göra flygbombningen så pricksäker att framtidens krig kommer utkämpas helt och hållet i luften? Bombmaffian
berättar historien om vad som hände när den drömmen sattes på prov. Vi får följa ett tillbakadraget holländskt geni, Winston
Churchills sluga andreman och generalen som beordrade en av de blodigaste attackerna under hela andra världskriget.
En intressant historik om Carl Norden och hans bombsikte, dess följder och resultat under andra världskriget.
|
|
|
|
16. AJ 37 Viggen
Ett under av teknisk genialitet och svensk ingenjörskonst
|
|
|
|
Författare: Jan Forsgren
Förlag: Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek
ISBN: 9789188885630
Pris: 395 kr
Format: 265 x 210 mm, 104 sidor, inbunden.
Boken handlar om SAAB 37 Viggen och dess versioner AJ, SF, SH och Sk 37, dvs generation 1. JA 37 kommer att avhandlas i en
senare bok. Boken inleds med konstruktionen av prototyperna. Sedan kommer serieversionerna i nämnd ordning. Ett kapitel om
vingbrotten följer och ett om U137-incidenten. Något om AJSF, AJSH, SWAFRAP och Sk 37E. Alf Ingesson Thoor berättar om hur
det är att flyga Viggen. Boken avslutas med kapitel om exportförsök, bevarade flygplan och haverilista.
|
|
|
|
17. DC-3 TP 79002 Munin under andra världskriget
En berättelse om 47th trupptransport skvadronen, dess flygplan och män
|
|
|
|
Författare: Lars karlsson
Förlag: Fallskärmsjägarklubben
ISBN: -
Pris: 80 kr
Format: A6, 84 sidor, häftad.
Ett litet fickhäfte, inte större än en vanlig fickkalender, handlar om Flygvapnets TP 79 nr 79002. Det ges ut av
Fallskärmsjägarklubben. Den största delen berättar om flygplanets tjänstgöring under andra världskriget. Massor av detaljer
om dess deltagande på olika krigsskådeplatser, i Medelhavet, vid invasionen av Normandie och i Nederländerna. Boken påminner
lite om Christer Bergströms bok om Daisy. Det är enormt mycket detaljerade fakta författaren kan redovisa, inte bara
om Munin, men också om andra DC-3:or och besättningsmedlemmar under krigsoperationerna. På slutet får vi berättelsen om
hur Munin hamnade i Karlsborg, den märkliga resan från Skokloster.
Boken är i formatet A6 vilket är ett stort minus. Texten blir för liten och nästan oläslig för folk med dåliga ögon. Dessutom
skulle den ha behövt en professionell korrekturläsare och redaktör.
|
|
|
|
18. Carl Richard Nyberg - En svensk flygpionjär
Arlanda Flygsamlingars Vänners Skriftserie Vol. 7
|
|
|
|
Författare: Jan Forsgren
Förlag: Arlanda Flygsamlingars Vänner
ISBN: 9789163360046
Pris: 70 kr
Format: A4, 24 sidor, häftad.
Carl Richard Nyberg (1858-1939) är en av svenskt flygs mer okända pionjärer. Han var även mannen bakom fotogenköket och
blåslampan. Detta häfte beskriver Nybergs försök att under en tioårsperiod i början av förra seklet finna en lösning på
flygproblemet. Vid Täcka udden på Lidingö lät Nyberg uppföra Sveriges första flyghangar och vindtunnel. Även om
Nyberg aldrig lyckades ta sig upp i lufthavet med någon av sina konstruktioner, kan han ändå räknas in bland de allra första
flygpionjärerna i vårt land. Hans ångdrivna experimentflygplan, Flugan, finns bevarad vid Tekniska museet, medan hans
verkstad kan ses i återskapat skick på Arlanda Flygsamlingar.
|
|
|
|
19. Övergivet
- Flygplan, stridsvagnar & örlogsfartyg från andra världskriget
|
|
|
|
Författare: Chris McNab
Förlag: Tukan Förlag
ISBN: 9789179859275
Pris: 249 kr
Format: 305 x 235 mm, 224 sidor, inbunden.
Följ med runt om i världen och utforska fängslande föremål från andra världskriget. Högt uppe på berg och djupt nere
under havsytan lämningarna från andra världskriget kan hittas på vitt skilda platser. Den här boken ger ett unikt
perspektiv på nittonhundratalets största konflikt. I häpnadsväckande och drabbande fotografier skildras de många vapen
som lämnades kvar av de som stred.
Övergivet innehåller över 200 bilder av flygvrak, sjunkna skepp, rostande fordon, artilleripjäser, bunkrar och kasserad
ammunition, och tar oss ända från norra polcirkeln till södra Stilla havet.
En mycket fin ligga-framme-bok med fantastiska, vackra och skarpa bilder.
|
|
|
|
20a. Helikoptrar
20b. Flygplan
MiniMotor-serien
|
|
|
|
|
Författare: Mari Schuh
Förlag: Nypon Förlag
ISBN: 9789179870539, 9789179876012
Pris: 84 kr
Format: 175 x 123 mm, 25 sidor, inbunden.
Titta upp i luften. Vad är det som flyger där? En helikopter! I den här boken får man veta vad en helikopter kan göra, hur
den funkar, och hur den ser ut inuti och utanpå.
Jumbojet, stridsflygplan, fraktplan, det finns många olika typer av flygplan. I den boken får läsaren veta mer om dem, hur
de ser ut inuti och utanpå och vad de används till.
MiniMotor är en ny serie extra lätta faktaböcker framtagna för de allra yngsta. Med lite text och mycket bilder uppmuntrar
böckerna till läsning. Här finns förstås en innehållsförteckning och ett register, som i en traditionell faktabok.
|
|
|
|
21. Ljudvallen
SAAB och Dassault - en parallell historia?
|
|
|
|
Författare: Bengt Palm
Förlag: Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
ISBN: -
Pris: 80 kr
Format: 250 x 175 mm, 40 sidor, häftad.
2021 års medlemsbok till medlemmarna i Östergötlands Flyghistoriska Sällskap ÖFS blev, pga av rådande samhällssituation,
till ett häfte: Ljudvallen, SAAB och Dassault - en parallell historia?
Det beskriver den franska flygplanstillverkaren Dassault med många av deras berömda och välkända konstruktioner från 1945
och framåt. Flamant, Triton, Espadon, Ouragan, Mystère, Super Mystère, Etendard och Mirage. Denna utveckling
gick parallellt med SAAB:s och vissa gemensamma nedslag görs. - En intressant jämförelse.
|
|
|
|
22. Kongokrisen
Hammarskjöld och insatsen i Katanga
|
|
|
|
Författare: Wilhelm Agrell
Förlag: Historiska Media
ISBN: 9789177897194
Pris: 159 kr
Format: 205 x 132 mm, 165 sidor, häftad.
Den svenska FN-insatsen i Kongo 1960–1964 var redan från början kontroversiell. Det svenska försvaret hade vid denna tid
inga erfarenheter av operationer långt från hemlandet. Och vad var det egentligen man skulle uppnå som fredsbevarare i ett
land i kaos? Steg för steg förändrades uppdraget och de svenska styrkorna blev alltmer en stridande part i ett inbördeskrig
kring utbrytarstaten Katanga. Att Sverige ändå slöt upp berodde till stor del på att Dag Hammarskjöld var FN:s generalsekreterare.
För honom var Kongokrisen en avgörande utmaning där han måste visa att världsorganisationen kunde spela en självständig roll
mellan stormakterna. I ett försök att hitta en väg ut ur den förvärrade krisen reste Hammarskjöld till Kongo i september 1961,
det uppdrag som skulle bli hans sista och som slutade i en nattlig flygkrasch under oklara omständigheter. Var det en olycka
som den officiella utredningen snabbt slog fast? Eller hade Hammarskjöld direkt eller indirekt bragts om livet av någon av de
krafter som ville röja honom ur vägen?
|
|
|
|
23. K.G. Lindner
Den okända historien om svensken som var en av världens bästa piloter
|
|
|
|
Författare: Mats Ekdahl
Förlag: Carlssons Bokförlag
ISBN: 9789189065215
Pris: 260 kr
Format: 245 x 180 mm, 298 sidor, inbunden.
Karl Gunnar "Kåge" (K. G.) Lindner var mer än de flesta delaktig i att Sverige blev ett flygland, en flygande nation. Han var
en alldeles speciell pilot, en flygare med unika egenskaper. Berättelserna om honom är många men de flesta tämligen okända.
Han befann sig i skärningspunkten mellan det militära flygvapnets utveckling och det civila flygets snabba framsteg. Han var
inte bara aktiv vid spakarna utan var också en tänkande August bakom chefsskrivbordet på ABA (AB Aerotransport). Han är ett av
flaggnamnen inom det svenska flygets historia, trots att han redan som 42-åring omkom genom att ett tyskt jaktflyg sköt ner
hans plan under en nattlig kurirflygning mellan Skottland och Sverige.
Boken är en engagerande berättelse om en märklig man, vars liv är flyghistoria. Ett omfattande forskarjobb ligger bakom
skildringen genom privata brev och andra arkivkällor. Som läsare får man en inblick i liv och vardag i 1920- och 1930-talens
Sverige, Europa, USA och Asien. Boken är rikt illustrerad.
|
|
|
|
24. Midlanda och flyget i Medelpad
|
|
|
|
Författare: Tommy Schütz
Förlag: Eget förlag
ISBN: 9789152713945
Pris: 330 kr
Format: 264 x 208 mm, 248 sidor, inbunden.
Kring flyghistorien i Medelpad finns mycket att berätta. I boken kan man för första gången få en samlad bild från delar av den
lokala flyghistorien. Ett material som Tommy jobbat med i fyra år och som är den första boken som sammanfattar Medelpads
flyghistoria. Midlanda och Flyget i Medelpad är en bok som tar dig på en resa genom Midlandas historia, folkfesterna på
flygdagarna, roliga och festliga historier som kommer från många intervjuade flygintresserade men även dramatiska berättelser
om haverier och nödlandningar. Boken är fylld med bilder på klassiska flygplan, modiga piloter, och människorna som levde och
arbetade på Skeppsholmen där Midlanda ligger.
Jag känner mig stolt att fått vara med och göra boken till något lättillgängligt för alla, inte bara för flygintresserade, utan
där jag tror de flesta som är intresserad av lokalhistoria kan hitta något. Du kan läsa om den första flyguppvisningen 1911, de
första passageraruppstigningarna 1920, de första flygplanen som byggdes i Medelpad, den första flygplatsen som byggdes på en sjö
i Njurunda 1940 dit man flög krigsbarn från Finland, Flygveckan 1940, de problem som fanns att bedriva passagerarflyg under
de första åren, hur tidningsflyget etablerade sig, segelflyget, flygdagarna som var återkommande under flera år, flyget i
Västra med mera.
|
|
|
|
25. I himlen och på jorden
|
|
|
|
Författare: Beth Meurling
Förlag: Meurlings Förlag
ISBN: 9789152703625
Pris: 260 kr
Format: 250 x 175 mm, 251 sidor, inbunden.
Strax efter att Beth Meurling 2017 givit ut sin första skildring Grön Duchesse och vita glacéhandskar - om hennes
uppväxt på en herrgård i Sörmland, började hon fundera på sin nästa bok, I himlen och på jorden som handlar om hennes
spännande yrkesliv som flygvärdinna på SAS under nästan fyra decennier, från 1966 till 2003.Utgivningen har dröjt några år
men så har Beth också åstadkommit en helt oöverträffad yrkesskildring av det åtråvärda och så glamorösa flygvärdinnelivet,
ofta krävande och slitsamt förstås men ack så roligt, fantastiskt och mångfacetterat! Fast allt var ju inte alltid solsken
minsann! Det är dock inte en bok om flygbolaget SAS utan berättelsen om hur det var för Beth och arbetskamraterna att arbeta
där under de gyllene åren. En insiderrapport om fest och vardag i luften och på marken.Det har blivit en mycket underhållande
skildring av flyglivets kända och för många kanske också okända värld…
|
|
|
|
26. 4 minuter och 8 sekunder
Miraklet i Gottröra
|
|
|
|
Författare: Cecilia von Hofsten och Karin Gustavsson
Förlag: Idus Förlag
ISBN: 9789176343753
Pris: 179 kr
Format: 210 x 145 mm, 174 sidor, häftad.
Cecilia och Karin överlevde flygkraschen. Det här är deras berättelse. En extremt gripande bok som stundtals blir svår
och jobbig att läsa och ta till sig.
Det enda som hördes var tystnad, och det var fel. Ett flygplan ska inte flyga ljudlöst. Det ska vara fullt av ljud.
Motorer som brummar, folk som pratar och skrattar, barn som gråter. Dana Viking var tyst. - Cecilia
Jag ser planet i sin helhet. Det ligger i tre delar i olika vinklar. Genom öppningarna syns elkablar som dinglar i
vinden och från brottet av flygplanskroppen ser jag silverfärgad fyllning sticka ut. Det är en surrealistisk syn, det här
överlever ingen. - Karin
Den 27:e december 1991 faller Dana Viking från himlen med 129 passagerare och besättning ombord. Flygningen varar i 4 minuter
och 8 sekunder. Planet går i tre delar, barn och vuxna tar sig ut ur planet, blodiga eller blåslagna. Men alla lever. Haveriet
har senare kommit att beskrivas som Miraklet i Gottröra. Men vad var det som hände egentligen? Cecilia och Karin berättar,
tillsammans med många andra som befann sig ombord när planet störtade, om upplevelsen. Men de delar även med sig av
fortsättningen: Hur går man vidare från en olycka som förändrade allt?
|
|
|
|
27. Luftwaffe Fighter Aircraft
Profile book no 12
|
|
|
|
Författare: Claes Sundin
Förlag: Centura Publishing
ISBN: 9789198731309
Pris: 450 kr
Format: Liggande A4, 136 sidor, inbunden.
Clas Sundin är tillbaka med ännu en profilbok om tyska jaktflygplan under andra världskriget. 130 profiler av en mängd olika
ensitsiga jaktplanstyper, de flesta flugna av Experten, dvs ess, många välkända och en hel del mindre kända.
Dessutom har han tagit med 139 andra illustrationer, ett tre sidors stort utökat index med de Luftwaffe jaktpiloter och de
olika förband som har med sina plan i författarens böcker. Boken innehåller längre texter än tidigare som är både informativa
och historiskt kittlande och som sätter profilerna in i ett historiskt sammanhang.
|
|
|
|
28. Försvarets traditioner
|
|
|
|
Författare: SFHM
Förlag: Statens försvarshistoriska museer
ISBN: 9789197859554
Pris: 0 kr
Format: 239 x 169 mm, 168 sidor, inbunden.
Denna skrift är en omfattande uppdatering och komplettering av SFHM:s publicerade traditionsdokument 2012 med komplettering av
vad som hänt särskilt 2015–2020 med anledning av det försämrade omvärldsläget. Här beskrivs försvarets ominriktning från i stort
sett huvudsakligen internationella insatser till prioritering och förstärkning av det nationella försvaret, en väsentlig ökning
av försvarsanslagen, återinförande av värnplikten och återuppbyggnad av infrastrukturen. Förband har redan återetablerats och
ytterligare är på tur. Försvarsgrenarnas ledning med staber har flyttat ut från Stockholm och Försvarsmaktens har från 2020 en
ny ledningsstruktur med bland andra militärregionerna, utbildningsgrupperna och hemvärnsbataljonerna ingående under
rikshemvärnschefen.
Denna nya utgåva kommer ut både i tryck samt i digital form på SFHM:s webbsida.
|
|
|
|
29. Saab-minnen
Del 32
|
|
|
|
Författare: Veteranklubben Saab
Förlag: Veteranklubben Saab
ISBN: 9789198028492
Pris: 150 kr
Format:A4, 136 sidor, häftad.
Ur innehållet:
Typinflygning SAAB B 17
Katapultstolar i svenska flygplan
Utveckling av huvsprängsystem
Konvertering av turbopropflygplan till turbofanmotorer
Några problem i samband med SAAB 21
Modell av SAAB J 35 Draken
Framtagning av konfiguration för sjöroboten RB 15M
SAAB 91 Safir
Test av material och system för laminärströmning på SAAB 2000
Aerodynamisk design av pilvingar från Tunnan till Lansen
Transsoniskt-supersoniskt vågmotstånd
JAS Gripen 39A-provflygplan
SAAB 91 Safir - ur ett tekniskt perspektiv
SHARC
Latenta och sporadiska fel i realtidssystem
|
|
|
|
Årets svenska flygbok 2022
1 oktober 2022
|
|
|
Lördagen den 1 oktober blev boken K.G. Lindner
av Mats Ekdahl utsedd till Årets svenska flygbok 2022. I år delades inget Kernellpris ut.
|
|
|
Den vinnande bokens författare Mats Ekdahl. Foto Mats Averkvist |
|
|
|
|
FLIT:s ordförande Sven Scheiderbauer, Henrik Tisell och Författare Mats Ekdahl. Foto Mats Averkvist |
|
|
|
|
Flera av de nominerade författarna m fl på trappan till Flygets hus. Christina Lindberg med sin nya bok
Vingprofiler, Tommy Schütz med boken Flyget i Medelpad, Mats Ekdahl med boken om K.G. Lindner,
Lennart Andersson och boken Svenska Flygplan, sittande Mikael Forslund med boken Hawkerflygplan i
Sverige och Sven Scheiderbauer med Carl-Johan Svenssons bok Provflygningarna. Foto Mats Averkvist |
|
|
|
Övriga böcker utom de på nybokslistan
|
|
|
Yom Kippur-kriget och Sverige 1973
|
|
|
|
Författare: Wilhelm Agrell
Förlag: Medströms Bokförlag
ISBN: 9789173291675
Pris: 331 kr
Format: 248 x 209, 320 sidor, inbunden
Under några dramatiska dagar i oktober 1973 såg det ut som om staten Israel skulle gå under. Anfallet från arabvärldens
då ledande nationer, Egypten och Syrien, kom överraskande för israelerna. Mitt under en storhelg gick två egyptiska arméer
över Suezkanalen. Den välplanerade kanalövergången, operation Badr, räknas som en milstolpe i den egyptiska historien.
Sovjetunionen hade sedan 1970 kraftigt ökat sitt militära stöd och rustat särskilt Egypten till tänderna. Den sovjetiska
krigsmaterielen var den allra senaste och tillsammans med den följde sovjetiska rådgivare i stort antal. I kriget led båda
sidor förödande förluster, innan FN trädde emellan. Krigslyckan hade då hunnit vända till israelernas favör. Det blev en
komplicerad insats där Sverige spelade en central roll.
Det svenska FN-förband som sattes in för att skydda den bräckliga vapenvilan hade även ett hemligt uppdrag: Samla in vad ni
kan av sovjetisk toppmodern materiel från slagfältet och skicka hem allt till Sverige! En av de svenskar som deltog i både
den synliga och den dolda underrättelseverksamheten var Wilhelm Agrell.
FLIT:s bedömning är att detta inte är en flygbok utan mer en generell krigshistorisk bok om detta krig.
|
|
|
|
Brev från Dag
Korrespondensen mellan Dag Hammarskjöld och Bo Beskow
|
|
|
|
Författare: Wilhelm Agrell
Förlag: Carlssons Bokförlag
ISBN: 9789189063402
Pris: 260 kr
Format: 246 x 173, 280 sidor, inbunden
De två vännerna är så närvarande och så olika. De var så gott som jämnåriga och stammade från kända familjer, Dag Hammarskjölds
far hade varit statsminister, hans mor nära släkt med Carl Jonas Love Almqvist. Bo Beskows föräldrar var Natanael och Elsa Beskow.
Dag Hammarskjöld är vår mest legendariska nutida gestalt vid sidan av Raoul Wallenberg. Bo Beskow är konstnären mest omtalad för
sina glasfönster i Skara domkyrka, för sin dekor i FN:s meditationsrum och bibliotek som Dag tog initiativ till samt för mängder
av porträttmålningar!
Ur Per Wästbergs engagerade förord: I denna vackert illustrerade volym återges de två vännernas brevväxling under åtta
händelserika år, abrupt avbruten genom Dag Hammarskjölds död i flygkraschen 1961. I dessa 167 epistlar avhandlas världspolitik
och litteratur, konst och husköp, politik och barnafödande. Allt i en både respektfull och samtidigt varm och familjär ton.
Bo kunde ta ut svängarna, Dag var något försiktigare.
FLIT:s bedömning är att detta inte är en flygbok.
|
|
|
|
Det enda planet på himlen
Ögonvittnen berättar om 11 september
|
|
|
|
Författare: Garrett M. Graff
Förlag: Natur & Kultur
ISBN: 9789127166745
Pris: 333 kr
Format: 235 x 165, 482 sidor, inbunden
För första gången får ögonvittnena säga sitt om 11 september-attackerna 2001. Över 500 olika röster hjälps åt att slussa läsaren
genom dagen, ibland sekund för sekund. Det blir ett väldigt panorama över ett av historiens mest dramatiska dygn, som tog fram
både det sämsta och det bästa i människan.
Det börjar före gryningen, då intet ont anande personal hjälper terroristerna till planen, varefter New York-borna färdas till
jobbet under en vacker, klarblå himmel. Slag i slag kommer sedan attackerna, återberättade av räddningstjänst, ministrar, civila
och flygplanens svarta lådor. Allt medan president Bush, i brist på bättre strategier, placeras i Air Force 1 som får cirkla över
nationen som det enda planet på himlen.
Det enda planet på himlen är fylld av oförglömliga ögonblick brandmannen som rycker ut i vetskap om att frun jobbar i Twin Towers,
läraren som evakuerar sin skolklass medan skyskraporna rämnar ovanför, telefonisten som lovar att framföra en flygpassagerares
sista hälsning, pappan som hämtar sitt barn från förskolan för första gången som änkling.
FLIT:s bedömning är att detta inte är en flygbok.
|
|
|
|
Jag flög för Hitler
En tysk jaktpilots memoarer
|
|
|
|
Författare: Heinz Knocke
Förlag: Lind & Co
ISBN: 9789180182423
Pris: 205 kr
Format: 215 x 140, 261 sidor, inbunden
Vid andra världskrigets utbrott sökte sig Heinz Knoke till Luftwaffe. Han var ingen framstående flygelev, men lyckades klara
av utbildningen. Så småningom utvecklades han till en av det tyska flygvapnets mest framstående jaktpiloter, och utsågs i slutet
av kriget till divisionschef. Knoke blev nedskjuten flera gånger men räddade sig med fallskärm. Han fortsatte som jaktpilot till
slutet av kriget då han skadades svårt vid ett sabotagedåd på marken. Förutom hisnande luftstrider och märkliga äventyr, då han
räddat sig ur sitt störtande flygplan och vandrade över fientligt område eller låg i Nordsjöns isande vågor, skildrar Knoke
sammanhållningen och kamratskapet inom flygförbanden, respekten för skickliga motståndare och sin egen kärlekshistoria under
brinnande krig. Han loggade över 2 000 flyguppdrag och sköt ned 52 fiendeplan. Heinz Knocke (1921-1993) var ett av flygaressen
inom Luftwaffe under andra världskriget. Han tilldelades Riddarkorset av järnkorset, en av Tredje rikets finaste militära
utmärkelser, för sina insatser.
FLIT:s bedömning är att detta är en återutgivning.
|
|
|
|
|
|