|
|
|
|
|
Nybokslistan
Bokåret sträcker sig från 1 juni föregående år till 31 maj innevarande år. Detta för att vi skall få
tid att läsa alla böcker som ges ut under bokåret innan Flyglitteraturträffen i oktober. Alla böcker granskas
av en grupp vana flygboksläsare enligt de kriterier som ligger till grund för begreppet Flygbok. Se vidare under kriterier.
|
|
|
|
Nybokslistan 2018 - 2019 |
|
|
1. Tyngdlyftaren i Flygvapnet Del 2 - Bilderna
TP 84 Hercules ett halvsekel genom kameralinsen
|
|
|
|
Författare: Thorbjörn Engback
Förlag: Norlén & Slottner
ISBN: 9789188503404
Format: 210 x 210 mm, 210 sidor inbunden
TP 84 ett halvsekel genom kameralinsen. Efter författarens första bok om TP 84 Hercules kommer uppföljaren. Den består
nästan uteslutande av bilder på personal och flygplan, tagna av duktiga fotografer. När boken skrivs är sex TP 84 fortfarande
i tjänst. 841 och 843 är inte flygbara längre. Boken skildrar delar av den omfattande verksamhet som över hela världen bedrivs
och fortfarande bedrivs med Hercules. Författarens, Thorbjörn Engbacks, flygarliv blev 36 år i Flygvapnet med över 7000 timmar
i luften. Drygt hälften av dessa i TP 84.
Del 2 av Tyngdlyftaren i Flygvapnet - bilderboken som det var tänkt skulle bli som ett fotoalbum med de bilder som inte kom med
i del 1. Javisst, massor av bilderna är det, men detta skulle faktiskt kunna vara en helt fristående bok. Bildtexterna tillsammans
med bilderna utgör egna små berättelser från TP 84:as historia och skapar mycket underhållande läsning.
|
|
|
|
2. Jaktflyg!
Tio legendariska plan från andra världskriget
|
|
|
|
Författare: Jim Laurier
Förlag: Lind & Co
ISBN: 9789177791201
Format: 276 x 235 mm, 192 sidor inbunden
Av och till kommer det böcker med titlar som t ex Berömda flygplan, Kända flygplan eller Andra världskrigets
flygplan eller liknande. Dessa är då som regel översättningar från andra språk, översiktliga och ytliga och inte något för
oss flygnördar.
Nyss kom det en faktaspäckad och färgsprakande exposé över andra världskrigets viktigaste jaktflygplan av Jim Laurier. Denna
skiljer sig kraftigt från nyss nämnda. Jim Laurier är en prisbelönt konstnär och illustratör som hyllas för sina tekniskt
exakta bilder. Han är också flygentusiast och pilot och det förpliktigar.
På slående verklighetstrogna målningar avbildas: Messerschmitt Bf 109, Hawker Hurricane, Lockheed P-38 Lightning, Mitsubishi
A6M Zero, Curtiss P-40, Focke-Wulf Fw 190, Supermarine Spitfire, P-51 Mustang, P-47 Thunderbolt och Messerschmitt Me 262.
Därtill ryms noggranna illustrationer av cockpit:ar, arkivbilder, fakta om planens tjänstgöring, design och beväpning.
Dessutom får vi ta del av piloternas dramatiska berättelser.
Jaktflyg! är ett måste för alla flygentusiaster. Boken levandegör den romantiska och brutala verkligheten bakom andra
världskrigets luftstrider. En vacker bok!
|
|
|
|
3. Vingar: Ökenstrid
|
|
|
|
Författare: Tom Palmer
Förlag: Argasso förlag
ISBN: 9789188577108
Format: 198 x 132 mm, 123 sidor, häftad
Det är fotbollsskolans sista dag och systrarna Jess och Maddie har svårt att hålla sams, både på och utanför planen.
Men så kastas de in i ett storslaget äventyr som kommer att pressa dem båda till det yttersta - och där de bara kan
överleva om de lär sig att samarbeta...
Tredje och sista delen i Tom Palmers lättlästa serie Vingar, om fotboll, krig och flygplan. Tidigare delar är
Stridspilot och Spitfire, som båda utkom 2017. En utmärkt serie böcker för barn och ungdom om flyg.
Ett stridsflygplan kan konstrueras av bokens två flikar.
|
|
|
|
4. Cockpit genom tiderna
Flygförarplatsens utveckling
|
|
|
|
Författare: Göran Danbolt
Förlag: ÖFS
ISBN: 9789198135350
Format: 250 x 174 mm, 62 sidor, inbunden.
Årets medlemsbok i Östergötlands Flyghistoriska Sällskap handlar om förarplatsens utveckling i flygplan.
Den här boken vill förmedla en sammanfattande historik över hur flyginformation och manövrering har utvecklats från
pionjärtidens enkla trevande lösningar till dagens högteknologiska flygförarplats. Historiken är uppdelad i ett antal
tidsperioder där författaren avhandlar nya signifikanta hjälpmedel och förbättringar i cockpit som tillkom under respektive
period. Skildringen har begränsats till att huvudsakligen beskriva piloternas arbetsplats i jaktflygplanen genom tiderna.
|
|
|
|
5. Då kriget parkerade på Hässlö
Amerikanska nödlandare i Västerås 1943-1945
|
|
|
|
Författare: Lars-Göran Dybeck
Förlag: Type & Tell
ISBN: 9789176831892
Format: 210 x 210 mm, 118 sidor, häftad.
Under åren 1943-1945 samlades en mängd amerikanska tunga bombplan på en svensk flygflottilj i Mälardalen. De hade alla
tillhört de enorma armador som, dag efter dag, lyfte från England med mål i det naziockuperade Europa. Förluster var tidvis
stora, men några av de olycksdrabbade planen lyckades söka nödhamn i Sverige. Om de klarat nödlandningen och kunde återställas
i flygbart skick flögs de alla till Västmanlands Flygflottilj i Västerås. Och bland de internerade flygarna utsågs mekaniker
och piloter som skulle se till att hålla planen i stridbart skick. Samtidigt pågick en storpolitisk kraftmätning mellan Sverige
och USA - där de internerade bombplanen och deras besättningar blev brickor i ett spel med höga insatser.
En trevlig bok med en del nya bilder av amerikanska B-17 och B-24
|
|
|
|
6. The Beginnings of Norway's Airlines
Part 1: 1918-1922
|
|
|
|
Författare: Rob J.M. Mulder
Förlag: European Airlines
ISBN: 9788293450047
Format: A4, 192 sidor, inbunden.
Rob Mulder är specialiserad på civilt flyg fram till 1945. Nu har han tagit sig an den norska delen mellan 1918-1922. Då kan man
undra om det fanns så mycket civilt norskt flyg under den perioden? Jo, det gjorde det faktiskt, så mycket att det blev en bok på 192 sidor!
Det fanns några bolag och privata aktörer som började sin verksamhet under denna period, men den största av dem, Det Norske
Luftfartsrederi (DNL) stod för en stor del av flygandet.
Trots att boken handlar om norskt civilt flyg så finns det en hel del svensk-relaterat här också. Vi kan nämna Calle Cederströms och
Olle Dahlbecks flygningar i Norge, Thulin B i Norge och de nordiska flygtävlingarna där Gustav von Segebaden förolyckades. Vidare
så var det vanligt att norsk flygtrafik till och från kontinenten gick längs den svenska västkusten. Flera flygningar mellan
Norge och Sverige beskrivs också. Allt detta med en detaljrikedom som saknar motstycke i flyghistoriska publikationer. Just detta
har blivit Mulders signum och styrka. Här har han fyllt ett hål i den flyghistoriska historieskrivningen!
Boken är på engelska med massor av unika, icke tidigare publicerade bilder, registerdata och fantastiska färgprofiler. Ett måste
för den som intresserar sig för tidig skandinavisk flygning.
|
|
|
|
7. Du kan flyga förutan vind...
|
|
|
|
Författare: Istvàn M. Wlassics
Förlag: Norlén & Slottner
ISBN: 9789188503411
Format: A5, 46 sidor, inbunden.
Detta är Istvàn Wlassics tredje bok och en slags efterföljare till den första boken för vilken han erhöll Kernellpriset år 2015.
Den handlade om författarens segelflygkarriär. I denna nya bok fortsätter han att berätta minnesbilder och anekdoter om flyg
som inte kom med i den första boken. Här finns också några som inte berör flyg alls.
|
|
|
|
8. Axis Fighter Aircraft
Profile book no 8
|
|
|
|
Författare: Claes Sundin
Förlag: Centura Publishing
ISBN: 9789198244359
Format: Liggande A4, 136 sidor inbunden, Text på engelska.
Boken innehåller färgprofiler av axelmakternas jaktflygplan, dvs tyska, italienska, japanska, och en rad länder i östeuropa
som var lierade med Tyskland. Här finns också finska och ryska ryska flygplan under andra världskriget. De brukar ju inte
räknas till axelmakterna?!
Boken består av 126 färgprofiler och ytterligare 132 illustrationer, historiska texter relaterade till profilerna och ett kapitel
om de olika ländernas roll under andra världskriget.
|
|
|
|
9. SAAB 29 Tunnan 70 år
|
|
|
|
Författare: Sven Stridsberg red.
Förlag: SFF m fl
ISBN: -
Format: A4, 40 sidor häftad.
Detta häfte är att betrakta som ett särtryck ur Svensk Flyghistorisk Tidskrift nr. 4/ 2018. Det är utgivet av SAAB, Svensk
Flyghistorisk Förening, Östergötlands Flyghistoriska Sällskap och Flygvapenmuseum och gavs ut till Tunnans 70-årsjubileum
på Flygvapenmuseum den 1 september 2018.
Häftet inleds med att beskriva utvecklingen av Flygande Tunnan, provflygning och de olika versionerna. Därefter kommer ett
kapitel om hur Tunnan byggdes och om leveranserna till Flygvapnet. Nästa kapitel handlar om Tunnans motor, de Havilland
Ghost. Sedan kommer några pilotminnen och så J 29 i tjänst i Österrike. Tunnan i luftstrid, jämförelser med MiG-15 och
F-86 Sabre, samt Tunnan i tjänst med F 19 i Kongo följer. Häftet avslutas med projekt Gul Rudolf. Det är rikt illustrerat
med bilder.
|
|
|
|
10(E). Svenska Flygplan
Del 1 och del 2
|
|
|
|
Författare: Lennart Andersson
Förlag: Z-Förlaget
ISBN: 9789198325911 / 9789198325928
Format: A4, 188 / 194 sidor E-BOK.
1990 kom Lennart Andersson med den första utgåvan av Svenska Flygplan på Allt om Hobbys förlag. Den blev vald till Årets
svenska flygbok 1991. Nu nästan 30 år senare har han gjort en ny utgåva, kraftigt uppdaterad och kompletterad med delvis nytt
material som framkommit sedan dess. Boken innehåller detaljerade uppgifter om alla svenska flygplanstillverkare. I de flesta
fall är detaljnivån mycket hög. I slutet av del 2 finns en käll- och litteraturförtecknng samt omfattande register till båda
delarna. I och med att böckerna är i PDF-format så är dessutom texten sökbar.
Stig Kernell rankade den första utgåvan av Svenska Flygplan till en av de tio bästa svenska flygböckerna. Den här
versionen stadfäster denna placering. Denna utgåva av boken finns nu endast som E-bok i två nästan lika stora delar, men om
något förlag skulle vilja trycka och ge ut den så skulle det vara en välgärning. Detta är det ultimata uppslagsverket om svenskt
flyg!
|
|
|
|
11. Svenska flygare i strid under andra världskriget
Svenskar i Luftwaffe, RAF, US Air Force och finska flygvapnet 1939-1945
|
|
|
|
Författare: Håkan Gustavsson
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789188441201
Format: 222 x 160 mm, 272 sidor, inbunden.
Då har den äntligen kommit, boken om svenskar i RAF. Inte bara RAF, utan också om de svenskar som stred i Luftwaffe,
USAAF och finska flygvapnet. Om de som var i frivilligflottiljen F 19 i norra Finland under finska vinterkriget har vi läst
om förut, men inte så här detaljerat, och inte om de i övriga världen. Håkan Gustavsson är mångkunnig inom ämnet flygaress i
dubbeldäckade flygplan, detta är ett annat område som intresserar denna författare av minst fem tidigare böcker.
Mer än halva boken handlar om de svenska flygarna i Finland. De övriga flygarna är lätt räknade. Här har Gustavsson grävt djupt
i olika arkiv. Detaljerade beskrivningar av flygstriderna som dessa svenskar var med i. Sådant är tidkrävande att få fram. I
stort en intressant bok. Ett litet minus för språket och ett större minus för avsaknaden av illustrationer i textmassan.
Bildmaterialet är samlat i en egen avdelning i slutet av boken.
|
|
|
|
12. Tyska flygare under andra världskriget
Veteranernas berättelser del 2
|
|
|
|
Författare: Christer Bergström
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789188441317
Format: 218 x 163 mm, 224 sidor, inbunden.
Del 2 av Tyska flygare under andra världskriget är en fortsättning på berättelsen om livet hos de tyska jaktflygarässen.
Boken inleder med med ett stort, mycket intressant och fängslande kapitel om Günther Lützow. Detta är nog bokens höjdpunkt.
Sedan får vi historien om männen och myterna kring Messerschmitt Me 262 i ett par kapitel. Ett annat handlar om de judiska
flygarna i Luftwaffe och om förhållandet till den tyska ledningen. Horst Rippert och Antoine de Saint-Exupéry är ett spännande
kapitel där läsarens får sig en tankeställare - vad bestämmer en människas öde? I det sjätte och sista kapitlet
jämför författaren filmen Dunkirk med verkligheten. Boken avslutas med ett antal appendix, noter, källförteckning och
register.
|
|
|
|
13. Flygplanet Daisy i andra världskriget
En veteran och männen som flög henne i strid, berättat för första gången
|
|
|
|
Författare: Christer Bergström
Förlag: Vaktel Förlag
ISBN: 9789188441348
Format: 210 x 138 mm, 127 sidor, häftad.
En bok om veteranflygplanet Daisys förflutna under andra världskriget. Vi får följa flygplanets historia från tillverkningen på
fabriken i Long Beach, Kalifornien, till krigstjänsten i Europa. Överflygningen av Atlanten skedde via Sydamerika till Nordafrika
där maskinen sattes in vid invasionen av Sicilien. I början av 1944 flögs den till Storbritannien för att delta vid invasionen i
Normandie. Innan dess var det många övningar i formationsflygning, fällning av last och fallskärmshoppare, och bogsering av
glidflygplan. Efter D-dagen var det en god del flygningar i Storbritannien och till kontinenten. På tillbakavägen från Frankrike
var det transport av sårade soldater. Sedan blev det transporter till Belgien och Nederländerna i samband med slaget om Arnhem.
Boken beskriver detaljerat, i stort sett, alla flygningar med Daisy under kriget 1943-1945. I slutet finns också en tabell över
dessa. Norbert Moh flög de flesta av flygningarna med Daisy under kriget och också hans historia får vi ta del av. Författaren
kallar detta för en Multimediabok. Ett par sidor med s k QR-koder länkar till filmer på Youtube. Men vad händer om dessa
filmer tas bort från, eller byter adress på nätet? Förövrigt är boken försedd med notapparat och källförteckning, men saknar
personregister.
|
|
|
|
14. Flygplan saknat
Om människa & haveri
|
|
|
|
Författare: Jens O. Hjortensjö
Förlag: Norlén & Slottner
ISBN: 9789188503527
Format: 220 x 160 mm, 206 sidor, inbunden.
När flygplan havererar eller saknas inleds sökoperationer och påföljande haveriutredningar. För att kunna utforska och
förklara orsakerna med förankring i forskning och erfarenheter krävs komplexa utredningar med stora utmaningar. För de
efterlevande förändras livet.
I den här boken får läsaren en unik inblick bakom kulisserna i haveriutredningar och introduceras till olika utmaningar
för såväl haveriutredare som piloter och flygledare i händelsens kärna. Men läsaren får också möta anhöriga som förlorat
närstående i flyghaverier.
|
|
|
|
15. Flyg idag - Flygets årsbok 2018-2019
Framtidens flyg
|
|
|
|
Författare: Fredrik Dahl red.
Förlag: Flygboken.se
ISBN: 9789197880381
Format: 245 x 165 mm, 160 sidor, inbunden.
Årets upplaga av Flyg idag - Flygets årsbok kom ut i december månad som brukligt. Den är som vanligt fylld med ett stort antal
kapitel som omhandlar årets flygnyheter med flyghistoria i tillägg.
Ur innehållet:
Försvarsberedningen
LSS Luftstridsskolan
Den nya Flygstaben
Modern sensorteknik och stealth
Full koll på luft, land och hav
Ryska flygvapnet - från fall till uppgång
Pak FA - T-50 - Su-57, En designanalys
Turkiet satsar på flygindustri
Farnborough Airshow
Elflyg, vision eller verklighet
Elflygets framtid
Höghastighetsflyg med Arion och Boom
Ethiopian Airlines
På väg till elefantkyrkogården - Boeing 747
Olympia-Meise - utvald men nobbad
|
|
|
|
16. Team 60 - Flygvapnets uppvisningsgrupp
Flyghistorisk Revy 2018
|
|
|
|
Redaktörer: Nils-Olof Lindberg, Rickard Nilsson, Torsten Sjöberg
Förlag: SFF
ISSN: 0345-3413
Format: A4, 240 sidor, inbunden.
Årets upplaga av Flyghistorisk Revy från Svensk Flyghistorisk Förening handlar om Flygvapnets uppvisningsgrupp, Team 60, och dess
historia. Efter ett inledande kapitel om tidigare uppvisningsgrupper, så följer gruppens historia i kronologisk ordning från
starten 1974. Ett 25-tal personer har bidragit till dessa kapitel. Boken är omfattande med ett rikt bildmaterial.
De sista kapitlen omhandlar incidenter och om SAAB 105OE som uppvisningsflygplan i Österrike. Så följer en
sammanfattning på engelska. Kalenderbitarna får också sitt i appendix över alla flygningar, namn på flygare och tekniker
genom tiderna, alla flygplansindivider samt personregister. Med boken följer också en nästan två timmar lång DVD-film om Team 60.
|
|
|
|
17. Det började med Kurt Björkvall/Björkvallsflyg...
...utvecklades till Skandinaviska Aero och därefter Airtaco
|
|
|
|
Författare: Bo Nilsson och Torgil Rosenberg
Förlag: Alstad Bokförlag
ISBN: 9789198444612
Format: A4, 211 sidor, inbunden.
Bo Nilsson och Torgil Rosenberg har skrivit om den långa vägen från Kurt Björkvall och Björkvallsflyg på 1930-talet via
Skandinaviska Aero och Airtaco som sedan blev Linjeflyg. Den senare behandlades i Nilssons förra bok, En påg från Alstad.
Här får vi nu förhistorien där vi ser att en stor del av människorna var de samma, under hela resan. Denna historia är något
som tidigare bara behandlats sporadiskt. Författarna har bl a hämtat sitt material från dåtidens flygtidningar, årsredovisningar
och andra dokument. Personporträtt, flygplansbeskrivningar och ett unikt och rikt bildmaterial fulländar det hela.
|
|
|
|
18. Junkers Ju 52/3m
Success beyond the Luftwaffe
|
|
|
|
Författare: Lennart Andersson, Günter Endres, Rob J M Mulder
Förlag: EAM Books
ISBN: 9780957374430
Format: 279 x 216 mm, 416 sidor inbunden, text på engelska
Del fyra i serien från EAM Books om Junkers-flygplan handlar om den verkliga arbetshästen Junkers Ju 52/3m. Det har skrivits
åtskilliga böcker om flygplantypen och i samtliga omhandlas tjänsten i Luftwaffe. I den här boken beskriver författarna Junkers Ju
52/3m överallt utom i just Luftwaffe. Boken inleds med förhistoria, konstruktion och tillverkning. Sedan följer alla länder i tur
och ordning, uppdelade per kontinent. I slutet av boken finns ett antal appendix. Ett med tekniska data och beskrivning av de olika
versionerna. Sedan följer de olika operatörerna, flygplantypen som frimärke och så ett kapitel om bevarade flygplan. Boken avslutas
med utvalda färgprofiler och ett index. Boken är massiv med massor av knivskarpa bilder. Detta är verkligen en måste-ha-bok!
|
|
|
|
19. Krigsflygfält nr:2 - ESMI Sövde
Tidigare FV-bet:F5S, Ssö
|
|
|
|
Författare: Rene Egeriis
Förlag: Äventyrscampen
ISBN: 9789175654478
Format: 269 x 199 mm, 72 sidor, finns både som inbunden och häftad.
Författaren köpte för några år sedan en del av fältet från Sjöbo kommun och har sedan skapat en äventyrscamp på området. Han har
ett stort intresse för fältets historia och är mån om att bevara de gamla byggnaderna. Under kriget var F 10 baserade på platsen
med sina J 20. De allierade hade fått besked om att Sövde lämpade sig för nödlandning vilket resulterade i att ett antal B-17 och
Liberator-flygplan använde fältet för nödlandningar.
Halva boken behandlar dessa nödlandningar och fältets användning under kriget. Sedan 1969 är det ett civilt flygfält. Aeroklubben
i Malmö, sedermera Malmö Segelflygklubb huserar där. Röda korset använde fältet åren 1969-2000. Boken avslutas med ett kapitel om
äventyrscampen.
|
|
|
|
20. Helikopterflottiljen
|
|
|
|
Författare: Anders Annerfalk
Förlag: Aviatic Förlag
ISBN: 9789186642082
Format: 276 x 215 mm, 168 sidor, inbunden.
Boken inleds med en sammanfattning av militär helikopterverksamhet i Sverige på engelska. Så kommer en kort sammanfattande
beskrivning av svenskt militärflygs första år, för att sedan följas av helikopterns utveckling och helikopterns entré i
Sverige 1947. Det var Ostermans som först började att importera Bell 47-helikoptrar. Nils-Olof Sefeldt var Sveriges (och
Europas) första helikopterpilot. Den svenska militären blev intresserad och de följande åren utfördes olika prov av alla tre
försvarsgrenarna. Marinen blev först att 1958 köpa Hkp 1. Totalt har försvaret opererat 12 olika typer, alla beskrivs
kronologiskt i boken. Vidare så får läsaren en inblick i försvarets helikopterinsatser i utlandet.
1998 invigdes Helikopterflottiljen, en samordnad organisation för alla tre försvarsgrenarna. De olika flottiljcheferna beskriver
i egna kapitel helikopterverksamheten under deras respektive perioder. Boken avslutas med kort fakta om Försvarets alla
helikoptertyper.
|
|
|
|
21. Min hjälte
|
|
|
|
Författare: Johanna Mignander
Förlag: Min hjälte UF
ISBN: 9789163994500
Format: 264 x 203 mm, 24 sidor, häftad.
En spännande barnbok som handlar om Hector Hercules som flyger och transporterar hjältar och förnödenheter till behövande runt
om i världen. Hjältarna är de militärer, läkare, byggarbetare, volontärer och tekniker som deltar i dessa utlandsuppdrag. Hector
Hercules flyger bl a till Sudan, Afganistan och Haiti och träffar många människor som är i behov av hjälp.
En lärorik berättelse för barn som har anhöriga som skall, är eller har varit ute på internationell insatsuppdrag. Boken skapar
trygghet och finns som stöd för hela familjen. En aktiv bok med diskussionsfrågor och bilder som startar viktiga dialoger inom
familjen. Samtal som minskar ovissheten och rädslan för den anhöriges resa.
|
|
|
|
22. Björkviks flygbas
Fält 58 - ESKX
|
|
|
|
Författare: Lennart Bergqvist
Förlag: Björkviks Hembygdsförening
ISBN: -
Format: A4, 32 sidor, häftad.
2009 gav Björkviks Hembygdsförening ut ett häfte om Björkviks flygbas, Fält 58. Nu har det kommit en kraftigt uppdaterad andra
utgåva. Till de tidigare tjugo sidorna har man lagt till ytterligare 12 sidor. Häftet inleds med en beskrivning av krigsbaser
enligt BAS 60- och BAS 90-systemet. Sedan behandlas ingående Fält 58, Björkviks flygbas. Häftet avslutas med beskrivning av hur
basen används idag.
|
|
|
|
23. Flyg - mitt liv
en berättelse om och av Sture Henriksson
|
|
|
|
Författare: Sture Henriksson
Förlag: Eget förlag 0706-557219
ISBN: -
Format: 254 x 204 mm, 158 sidor, inbunden.
Sture Henriksson började sin flygande karriär i Flygvapnet 1954 där han flög J 29 på F 16 i Uppsala. 1961 fortsatte han en
civil karriär i Transair med bl a flygningar för FN i Afrika. Han hoppade sedan mellan olika flygbolag, Sterling Airways, Balair
Atlantis och Baron Air. Han blev sedan delägare i Malmö Aviation och byggde upp företaget innan det blev sålt till andra ägare.
Flygbranschen var mycket turbulent under 1970-talet, vilket framgår med stor tydlighet i boken. Bokens sista hälft innehåller
intressanta tidningsurklipp från författarens liv, speciellt om hans civila flygverksamhet.
Boken är tryckt via Blurb, dvs med samma teknik som s k fotoböcker i liten upplaga.
|
|
|
|
24. Angel Wings
4. Paradisfåglar
|
|
|
|
Författare: Yann, Illustrationer: Romain Hugault
Förlag: Cobolt Förlag
ISBN: 9789187861956
Format: 235 x 312 mm, 48 sidor, inbunden.
Den amerikanska underrättelsetjänsten OSS har gett WASP-piloten Angela McCloud i uppdrag att eskortera Hollywoodstjärnan
Betty Hutton under hennes turné mellan olika flottbaser i Stilla havet. Angela är rasande över att ha degraderats till
taxipilot åt en bortskämd filmstjärna, men det visar sig snart att rutinflygningarna ska tjäna som täckmantel för en
spektakulär plan. Om den lyckas kan Stillahavskriget avslutas i förtid samtidigt som man undviker ett tragiskt blodbad
på amerikanska och japanska soldater.
Den första delen i en ny spännande albumtrilogi om piloten Angela McCloud som tjänstgör som en av den amerikanska arméns
Women Airforce Service Pilots, WASP. Handlingen är den här gången förlagd till Stillahavskrigets slutskede 1945, då de
amerikanska styrkorna börjar närma sig det japanska fastlandet.
|
|
|
|
25. Saab-minnen
Del 29
|
|
|
|
Författare: Veteranklubben SAAB (red.)
Förlag: Veteranklubben SAAB
ISBN: 9789198028461
Format: A4, 152 sidor, häftad.
Veteranklubben vid Saab har gett ut sin 29:e skrift i serien om minnen från företaget genom åren. Som vanligt innehåller
skriften ett tiotal läsvärda uppsatser med allehanda ämnen skrivna av nästan lika många författare.
Årets huvudsakliga ämnen är:
Saabs cykelsektion
Segelflygning över pampas
105 export till Pakistan
Viggens konfiguration och motorval
Aerodynamiska för och sidoprojekt till JAS 39 Gripen.
Hur Tunnan byggdes.
Saab och Post Apollo
Vapenseparation
Konsten att sälja flygplan.
Flyget i mitt liv
Boken är rikt illustrerad med bilder o skisser.
|
|
|
|
26. Vid spakarna
i en mångfald av flygplan och vid ett antal skrivbord
|
|
|
|
Författare: Sven-Olof Hökborg
Förlag: Printfabriken
ISBN: 9789151902050
Format: 242 x 165 mm, 139 sidor, inbunden.
Från Värmlandsskogarna kommer piloten, officeren och flygingenjören Sven-Olof Hökborg. I nästan fyrtio år har Sven-Olof Hökborg
arbetat inom flygtjänst, teknisk tjänst, flygsäkerhet, utbildning och som försvarsattaché i USA. En av dessa tjänster var som
chef för JAS-gruppen inom FMV, Sveriges största försvarsindustriella projekt någonsin.
Denna memoarbok handlar framförallt om Sven-Olofs kärlek till flygning. Han har fått mer än 6000 timmar i olika flygplan såsom t ex
J 28 Vampire, J 29 Tunnan, J 32 Lansen, J 34 Hawker Hunter och J 35 Draken. Också hans civila flygintresse finns med t ex då han
flög sin egen Piper Comanche över Atlanten.
|
|
|
|
27. Fältflygaren Nils Fredrik Rodéhn
Dramadokumentär om ett kort och hängivet flygarliv 1892-1920
|
|
|
|
Författare: Thure Svensson
Förlag: Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
ISBN: 9789198135374
Format: 250 x 174 mm, 114 sidor, inbunden.
Årets medlemsbok i Östergötlands Flyghistoriska Sällskap handlar om fältflygaren Nils Fredrik Rodéhn. Det är den sista delen i
triologin om berömda flygare som varit på Malmen. Han verkade som flyglärare och provflygare på Malmen åren 1916-1920. Han var
en stor föregångsman inom den svenska militära flygsäkerheten. Hans planer på förbättrad flygsäkerhet avbröts dock genom det
tragiska haveriet varvid han omkom den 5 februari 1920.
Boken baserar sig på Rodéhns privata arkiv med bl a dagböcker, fotoalbum och andra personliga anteckningar. Presentationen av
boken på Flygvapenmuseum 16 mars 2019 berörde känslorna hos många av de församlade släktingarna till Nils Rodéhn.
|
|
|
|
28. Flygutprovning på Malmen
FC - Försökscentralens historia
|
|
|
|
Redaktörer: Hilbert Gustafsson, Kjell Holmström, Roger Jirfjäll
Förlag: Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
ISBN: 9789163925139
Format: 260 x 210 mm, 303 sidor, inbunden.
Efter succén med den förra boken Flight Testing - Flygutprovning i Sverige, har nu boken Flygutprovning på Malmen, FC -
Försökscentralens historia kommit. I denna bok berättar ett femtontal erfarna flygutprovare om den provningsverksamhet som har
pågått på platsen sedan 1917, men som kom igång på allvar 1933, och fortgår än idag. Syftet har varit och är att prova ut bra
och driftsäkra tekniska system i form av flygande materiel och vapensystem där säkerheten hela tiden står i fokus. Vi får insikt
i utprovning av flygegenskaper, motor- och avionikprov, spektakulära vapen- och spinnprov, och mycket mera. På det flygmedicinska
området beskrivs centrifugalprov upp till 9 g med JAS-piloter, prov med syrgasbrist i undertryckskammare samt överlevnad i vatten.
En hel del specialprovflygplan har passerat revy på FC, bland annat TP 80 Avro Lancaster och TP 86. Den sistnämnda med
sensorsystemet Carabas. Vi får också bekanta oss med chefer och personal, vilket lyfter fram människan mitt i allt det tekniska.
|
|
|
|
29. Fokker in Swedish service
|
|
|
|
Författare: Mikael Forslund
Förlag: Mikael Forslund Produktion
ISBN: 9789197767798
Format: A4, 304 sidor, inbunden.
Mikael Forslund fortsätter att dokumentera utländska flygplanfabrikers flygmaskiner i svensk tjänst. Nu har turen kommit till Fokker
av vilka det har funnits många olika typer i tjänst i Sverige. Författaren börjar med att presentera de fyra Fokker D.IV som blev
köpta för försvaret av Stockholm. Sedan följer Görings och Ballods Fokker D VII:or, mellankrigstidens civila passagerarflygplan,
Fokker F.VII-F.XXII och så naturligtvis Flygvapnets J 3/S 6 Fokker C.V-D och C.V-E. Den moderna tidens Fokker F.27 och F.28 finns
också med. Han har äver tagit med Douglas DC-2, DC-3, SAAB 90 Scandia och SAAB Safir där många maskiner byggdes av just Fokker
i Nederländerna. Också Mikael Carlsons båda Fokker-maskiner finns med.
Boken innehåller på vanligt Forslund-manér, massor av bilder, men också färgprofiler av Thierry Vallet samt en hel del reproducerat
broschyrmaterial.
|
|
|
|
30. Flygarminnen från Tornedalen och finska Lappland under andra världskriget
|
|
|
|
Författare: Alvar och Ulf Glendor
Förlag: Eget förlag
ISBN: 9789151917252
Format: 240 x 164 mm, 218 sidor, häftad.
Alvar Glendor blev arméofficer under 1930-talet. 1937 hamnade han på Ljungbyhed för utbildning till flygspanare.
Sedan blev det jägarutbildning innan han kom till spaningsflottiljen F 3 för GFU. I och med kriget så omvandlades F 3 till
krigsförband. Man flygspanade vid gränsen mot Finland och längs södra Sveriges kuster. I slutet av 1940 var Alvar med vid
hemflygningarna av Caproni från Italien. Så småningom blev han divisionschef för 3/F3 som var förlagda uppe i Norrland för
spaning och övervakning längs finska gränsen. De flög då med SAAB B 17B och bl a övervakade de finsk-tyska striderna i Tornedalen.
Man gjorde också spaningsflygningar inne på finskt område. Den sista beredskapsuppgiften var flygfotografering a Bornholm.
Boken skildrar på ett personligt sätt Alvars liv där det mesta rörde sig om flyg. Hans ursprungliga manuskript är bearbetat
och kompletterat med historiska fakta av sonen Ulf Glendor. Denna bok är ett mycket värdefullt dokument om Sveriges beredskap
vid gränsen mot Finland under andra världskriget, men också om Sveriges förhållande till Finland.
|
|
|
|
31. Klemm Kl 35 i Sverige
Arlanda Flygsamlingars Vänners skriftserie, Vol. 6
|
|
|
|
Författare: Jan Forsgren
Förlag: Arlanda Flygsamlingars Vänner
ISBN: 9789163360046
Format: A4, 104 sidor, häftad.
Klemm Kl 35 började importeras av Sölve Skerfving och firman AB Flygplan i Malmö 1938. Flygplantypen var en av de som blev
utsedda av KSAK som lämpliga för flygklubbarna. Flygvapnet köpte också 74 maskiner 1940 som skolflygplan för den grundläggande
flygutbildningen med beteckning Sk 15. Det blev bråda dagar för AB Flygplan. Flygplantypen gjorde god tjänst i Flygvapnet på
Ljungbyhed och på de s k Reservflygskolorna. Flygklubbarna kunde använda flygplanen för luftvärnsövningar åt försvaret under
kriget. Ett antal maskiner var också inlånade av Flygvapnet. Då Flygvapnet fick Sk 25 övergick maskinerna till andra flottiljer
som bogser- och sambandsflygplan. I slutet av 1940-talet såldes alla Klemm 35 ut och många hamnade hos flygklubbar och
privatpersoner runt om i landet.
Boken inleds med beskrivning av Klemm och hans olika flygplantyper, Klemm i andra länder och en teknisk beskrivning av Klemm
Kl 35D. På det följer lite om anskaffningen till Sverige och Flygvapnet, om de civila maskinerna, och om bevarade Klemm-flygplan
i Sverige. Sista kapitlet handlar om de tre Klemm 35 som flyger i Sverige idag. Boken avslutas med listor över alla Klemm-maskiner
som har funnits i Sverige. Boken ingår i Arlanda Flygsamlingars skriftserie och är rikt illustrerad med bilder och fakta.
|
|
|
|
32. Fjärde Största Flygvapnet
Svenska Flygvapnet när det var som störst
|
|
|
|
Författare: Kent Zetterberg
Förlag: Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek
ISBN: 9789163909474
Format: 265 x 210 mm, 111 sidor + 14 sidor kartbilaga, inbunden.
Det är ganska fantastiskt att lilla Sverige var det enda land tillsammans med stormakterna Storbritannien och Frankrike och de
båda supermakterna USA och Sovjetunionen som producerade egna stridsflygplan. Det är detta Flygvapen du får lära känna i
professor Kent Zetterbergs Fjärde största flygvapen! Detta är långt mer än en bok, det är historia i det populära
nostalgiformatet med större mått för att göra bilder, fotografier, kartor och skisser all rättvisa.
En mycket vacker bok som nog bör ses som en sammanfattning av Flygvapnet under det kalla kriget. Den innehåller bl a en hel del
fina bilder som inte har publicerats tidigare. Läsglädje är ett ledord.
|
|
|
|
33. Luftförsvarsgruppcentral - Lgc
En teknik som varade i 40 år
|
|
|
|
Författare: Mats Nordström
Förlag: Eget förlag
ISBN: 9789188885005
Format: A4, 230 sidor, inbunden.
Luftförsvarsgruppcentral, Lgc var en del av Stril och låg under Luftförsvarscentralen. Det var till Luftförsvarsgruppcentralerna
som luftbevakningstornen, de s k Tornsvalorna, rapporterade. Det fanns ett sextiotal Lgc runt om i Sverige och de kunde vara
huserade i garage, i källare, i bergrum eller i tillsynes vanliga bostadshus.
Boken är intressant, initierad och välskriven och beskriver hela systemet. När de byggdes och de följande fyrtio åren av historik.
Dessa var naturligtvis hemliga under det kalla kriget, men här avslöjas nu landets alla anläggningar och den status de har idag.
Den enda helt bevarade anläggningen finns i Åstorp.
|
|
|
|
34. The Boeing B-17 Flying Fortress in Foreign Service
|
|
|
|
Författare: Jan Forsgren
Förlag: MMP Books
ISBN: 9788365958211
Format: A4, 112 sidor, häftad.
År 2010 kom Jan Forsgrens bok om de svenska ombyggda flygande fästningarna som flögs av ABA. Här kommer nu fortsättningen om alla
de andra Boeing B-17 som användes av olika nationer, både civilt och militärt, under och efter andra världskriget. Många av dessa var
flygplan som hade blivit tvungna att nödlanda under kriget, och som nu fick nya uppgifter. De länders flygplan som beskrivs är:
Brasilien, Kanada, Danmark, Dominikanska Republiken, Frankrike, Tyskland, Japan, Portugal, Schweiz, Taiwan, Sovjetunionen och
Jugoslavien. Således behandlas inte USA:s och Storbritanniens bombflyg i denna bok. RAF Coastal Commands flygande fästningar
beskrivs för övrigt i en egen bok författad av Robert M. Stitt från samma förlag.
Tabeller och beskrivningar med data om de enskilda flygplansindividerna, massor av bilder och Juanita Franzis magnifika
profilteckningar samverkar till, en i allt, trevlig bok.
|
|
|
|
35. Scottish Aviation Bulldog
Trainer for the world
|
|
|
|
Författare: Tom Wenham
Förlag: Air Britain
ISBN: 9780851305202
Format: A4, 104 sidor, häftad.
Scottish Aviation Bulldog föddes hos Beagle Aircraft Ltd. Några utländska flygvapen, bl a det svenska, hade visat intresse för
den flygplantyp, Beagle Pup, som företaget just hade börjat marknadsföra. På grund av dessa kontrakt kunde inte den brittiska
regeringen bara låta det passera, utan blev tvungna att fullfölja sin del. Totalt byggdes 325 S.A. Bulldog. 58 stycken beställdes av
det svenska Flygvapnet, och senare 20 stycken till den svenska Armén. Beteckningen blev Sk 61 och de placerades på Ljungbyhed
som skolflygplan typ I där den ersatte Sk 50 Safir. Det var också Sveriges krav på det civila flygplanet som gjorde att
det utvecklades till en bra produkt med militära specifikationer.
Boken beskriver initierat hela produktionen av Bulldog. Den svenska delen ingår också där till stor del. Ett kapitel
beskriver t ex försöken att förse flygplanet med skidor. Boken är rikt illustrerad, bl a med Juanita Franzis profilteckninger.
Den avslutas med appendix över alla tillverkade individer och deras öde, samt kort beskrivning över de länder där flygplantypen
tjänstgjort.
|
|
|
|
Årets svenska flygbok 2019
5 oktober 2019
|
|
|
|
Den vinnande bokens utgivare, Stig Holmström och författaren Thure Svensson flankeras av Henrik Tisell,
FLIT till vänster och ordförande i FLIT, Sven Scheiderbauer till höger. Foto Mats Averkvist
Lördagen den 5 oktober blev boken Fältflygare Nils Fredrik Rodéhn
av Thure Svensson utsedd till Årets svenska flygbok 2019. Vid samma tillfälle utdelades också Kernellpris nr. 8 till
Torgil Rosenberg för sina mångåriga flygjournalistiska insatser.
|
|
|
|
|
|
Ordeförande i FLIT, Sven Scheiderbauer med Årets svenska flygbok 2019. Foto Mats Averkvist |
Författaren till Årets svenska flygbok 2019
Thure Svensson. Foto Mats Averkvist
|
|
|
|
Kernellpristagare Torgil Rosenberg. Foto Mats Averkvist |
Motivering till Kernellpriset nr. 8
Ledningen för Flyglitteraturträffen 2019 har beslutat att tilldela Torgil Rosenberg Kernellpris nummer 8
för sina mångåriga flygjournalistiska insatser.
Född i Simrishamn 1932, men flyttade som ettåring till Stockholm. Trots ett starkt flygintresse valde Torgil
tandläkaryrket. Han blev detta yrke troget under hela sin karriär som han kom att dela med flyget och jazzmusiken.
Han blev privatflygare och engagerade sig i KSAK. Det fanns kritik mot såväl KSAK som Luftfartsverket som ansågs
vara alltför vänligt inriktade mot det militära och kommersiella flyget. KSAK var något gammalmodigt och fast i
gamla strukturer. Här behövdes en organisation att företräda det lätta sport- och privatflyget, senare kallat
allmänflyget. Då bildades SPAF – Svenska Privat- och Affärsflygföreningen – med förebild i det amerikanska AOPA
(Aircraft Owners and Pilot Association). Torgil var med från begynnelsen och blev raskt medlemsbrevets redaktör.
Brevet blev inom kort en tidning med namnet SPAF-Horisont. Det stora genombrottet för SPAF-Horisont
kom 1967 då tidningen kunde köpas i den allmänna handeln. Fr o m nr 7 ändrades tidningens namn till Flyg-
Horisont.
Som nämnts ovan var Torgil Rosenbergs redaktörskap en bisyssla, ändå klarade han att ge ut Flyg-Horisont till
1981 med endast ett tillfälligt avbrott under tre nummer 1972. Han startade också en egen tidning, Musiktidningen
som han drev 1973-1988. En sista omgång som redaktör för Flyghorisont började 1986 fram till dess
nedläggning 1991. Torgil satte sin prägel på denna tidning som redaktör och skribent från början, till slut.
Tidningen startade upp på nytt 2008 med namnet Skandinavisk flyghorisont och Torgil var inblandad också
där till en början.
Torgil är en god skribent och har skrivit flera böcker och otaliga artiklar. Den självbiografiska Trots och tack
vare... blev 2006 vald till årets svenska flygbok. Han kom senare med en fortsättning, Look for the silver
lining, där musiken tar mer och mer plats i hans liv. Tillsammans med Bo Nilsson har han skrivit Det började
med Kurt Björkvall/Björkvallsflyg, utvecklades till Skandinaviska Aero och därefter Airtaco. Han har också
varit behjälplig med produktionen av Nilssons självbiografi, En påg från Alstad.
Torgil Rosenbergs livsgärning inom det flygjournalistiska området är ett mycket gott exempel på framåtanda,
kapacitet och kompetens. Han förenar flera egenskaper med det som också Stig Kernell stod för. Stig skulle med
stor tillfredsställelse notera att utmärkelsen som bär hans namn nu också finns hos Torgil Rosenberg.
|
|
|
|
|
|
|
Författarna med sina nominerade böcker till Årets flygbok 2019.
Från vänster: Anders Annerfalk med boken Helikopterflottiljen, Kjell Holmström med boken Flygutprovning på Malmen,
Thure Svensson med boken Fältflygare Nils Fredrik Rodéhn, Torgil Rosenberg och Bo Nilsson med boken Det började med Kurt
Björkvall/Björkvallsflyg... och Mikael Forslund med boken Fokker in Swedish service. Foto: Mats Averkvist
|
|
|
|
|
|
|
|